Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Fagforeningsboss i Fanø-sager: Ledelsen har ansvaret

Det er ledelsens ansvar at sørge for, at medarbejdere er tilstrækkeligt uddannede, siger fagforeningsformand.

Annonce

Formanden for Dansk Socialrådgiverforening i Region Syd, Anne Jørgensen, kender godt til sagerne fra Fanø, hvor revisions- og konsulentfirmaet BDO har rettet en kraftig kritik af den måde, hvorpå tre meget omtalte børnesager fra Fanø er håndteret.

I rapporterne kan man se, at der har været noget galt med den måde, som underretningerne er foregået på, ligesom der har været en række fejl og mnagler i arkiveringen af centrale dokumenter. Endvidere påpeges det, at børnesamtalerne er foregået på en ikke hensigtsmæssig måde.

Anne Jørgensen kan ikke gå ind i de konkrete Fanøsager og tage stilling til, hvordan de er håndteret. Så det, hun siger her, er generelt for faget og socialrådgivernes arbejdsområde.

- Først og fremmest er det et ledelsesansvar. Forvaltningsmæssigt og politisk. Det er dem, der opstiller de rammer, mine medlemmer arbejder under. Og det er dem, der har pligt til at sørge for, at der er tilstrækkeligt med ansatte, og at de er uddannede tilstrækkeligt, ligesom ledelsen skal sikre sig, at arbejdsmiljøet er i orden.

- Socialrådgiveruddannelsen er en meget generel uddannelse, og det er først, når man kommer ud på arbejdsmarkedet, at man begynder at specialisere sig, og her er det så ledelsens opgave at sørge for, at den enkelte medarbejder er klædt på til at varetage de arbejdsopgaver, de bliver tildelt, siger Anne Jørgensen.

Uformel snak
Fanø har været plaget af en stor udskiftning i socialrådgivergruppen og den røde tråd, der ligger i sager med underretninger, kan godt blive tabt undervejs.

- Igen er det et ledelsesansvar at sørge for, at et område fungerer. Det er ikke den enkelte socialrådgiver, der beslutter, om en sag skal omfattes af overgrebspakken eller behandles. Det gør man længere oppe i systemet, siger Anne Jørgensen.

I København og Holstebro er der nu blevet ansat socialrådgivere, der har tilknytning til daginstitutionerne og skoler. Her får personalet mulighed for at vende eventuelle bekymringer med socialrådgiveren, inden sagen eventuelt udvikler sig. Og uden at noget nødvendigvis bliver skrevet ned.

- Pædagogen eller læreren kan have en bekymring eller have overhørt noget, og det kan han eller hun så have behov for at vende med socialrådgiveren. De to kan så vurdere, om det her skal blive til en sag eller ej, eller om der måske bare skal en snak til med forældrene om det, der bekymrer og uden at det nødvendigvis kommer i en sagsmappe. Det er der gode erfaringer med, så det, tror jeg, er en god ide at indføre andre steder også, siger Anne Jørgensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce