Ugeavisen Esbjerg

Filmanmeldelse: Underholdende og med god morale

Vores anmelder, 13-årige Pelle Pedersen, giver The Witches 4 ud af 6 stjerner. Foto: Kino.dk

Anmeldelse: "The Witches" er en film fra 2020. Den er en filmatisering af bogen med samme navn fra 1983. Bogen er skrevet af Roald Dahl, og den første filmatisering af bogen så dagens lys i 1990. Hele filmen finder sted i 60'erne, og vi følger en dreng (man får aldrig hans navn at vide), hvis forældre for nyligt døde i en bilulykke. Han skal derefter bo hos sin mormor, som er kendt som byens helbreder.

Jeg vil anbefale filmen til 10 år og opefter, da nogle af scenerne godt kan være lidt skræmmende.

Pelle Pedersen

Drengen får også en mus, som han navngiver Daisy. En dag er drengen på indkøb, hvor han møder en mærkelig kvinde, som tilbyder ham et stykke slik. Så bliver han afbrudt af sin mormor, og derefter er kvinden væk. Han fortæller det til sin mormor, og hun fortæller, at det var en heks. Hun fortæller ham om hekse, og at de straks må forlade byen. De tager til et fint hotel, hvor drengen er så uheldig at rende ind i et stort heksemøde, hvor de planlægger at forvandle alle børn til mus. Vores hovedperson bliver opdaget og forvandlet til en mus sammen med en buttet dreng, som heksene lokkede ind med chokolade. De flygter sammen med drengens mus, Daisy, og de tre bliver hurtigt et team, da de finder ud af at forvandlede mus kan tale.

Pelle Pedersen går på Skads Skole og er ugens filmanmelder. Foto: Privat

Det viser sig, at Daisy engang var en pige, men blev forvandlet af heksene. De forklarer situationen til drengens mormor, og de må prøve at finde en måde at stoppe heksene på sammen. Jeg synes, "The Witches" er en rigtig god og underholdende film, som jeg klart kan anbefale. Den havde tilpas spænding og en god historie. Den viser også, hvor vigtig familie er, og hvordan man er stærkere, når man er sammen. Drengen og hans mormor har nemlig et stærkt forhold til hinanden, efter det lykkedes mormoren at hjælpe drengen videre efter forældrenes tragiske død. Jeg vil anbefale filmen til 10 år og opefter, da nogle af scenerne godt kan være lidt skræmmende.

Ugeavisen Esbjerg

Den uperfekte bagside