Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Forsikringsselskab har svigtet mig

Mikkel Qvist Jensen smiler, selvom forsikringsselskabets svar overraskede ham. Han boede øverst oppe ved de lyserøde vægge Foto: Tue Sørensen
Mikkel Qvist Jensen fik klar besked, da gavl styrtede ned: Din forsikring dækker ikke.

Forarget: Da gavlen faldt ned i Østergade 57 i sidste uge, var der heldigvis ikke nogle beboere, der kom til skade, men mange måtte efterlade deres ejendele i lejligheden.

En af dem er den 33 årige Mikkel Qvist Jensen, men han var ikke så bekymret. For han har jo en indbo- og ulykkesforsikring i det selskab han har haft de sidste 15 år, Topdanmark. Stor var overraskelsen og fortrydelsen, da han får besked om, at forsikringen ikke dækker. Efter at have været i kontakt med flere folk indenfor selskabet, der i øvrigt liiige havde ferielukket de efterfølgende dage, og kunne han ikke ringe mandag, får han endegyldigt at vide efter weekenden, at forsikringen ikke dækker, da der er tale om ”en særlig skade”.

I første omgang lød svaret sådan i al fald.

Annonce

- Jeg var forarget. Jeg har betalt min forsikring, siden jeg var helt ung. Jeg har ikke læst det, der står med helt småt i policen. Hvem gør det, ikke mange tror jeg. Mit hjem er ødelagt og hvordan, de ting der står tilbage, har det, ved jeg ikke. Jeg har ingen ide om, hvad mine ting er værd. Jeg ville egentlig bare have 5.000 kroner til at kunne komme gennem den første tid, så jeg kunne købe deo, undertøj og andre småting. Men nej. Der var ingen hjælp at hente i sidste uge, og det er vildt frustrerende, siger Mikkel Qvist Jensen.

Presset hverdag

Han er i øvrigt sådan oveni i gang med sin eksamen. Han mangler et år på læreruddannelsen, så nu for at sige det mildt, så kommer det meget ubelejligt med et slagsmål med forsikringsselskabet. Oven i døjer han med dårlig ryg, og går til en lang række undersøgelser, der skal afklare hvad der er galt, så det er også stressende.

- Der er ikke rigtigt mange ting, der går min vej lige nu, men jeg har ikke tænkt mig at lade det her ligge. Jeg kan ikke forstå, at Topdanmark agerer som de gør, og det skal de stå til ansvar for, siger han.


Lige nu er jeg gal. Meget gal. Så det er måske meget godt jeg får tid til at køle af.

Mikkel Qvist Jensen.


Lige nu overvejer han, hvad han skal gøre i forhold til at stille forsikringsselskabet til ansvar for det han kalder for ansvarsforflygtigelse og tilsyneladende undtagelser i policen, der i bedste fald er skrevet med småt.

- Jeg forventer at få en ordentlig redegørelse og begrundelse fra selskabet, og så beslutter jeg mig for hvad jeg gør. Lige nu er jeg bare gal, meget gal, så det er måske meget godt jeg lige får tid til at køle lidt ned, siger han.

Jeg har ikke læst det der stod meget, meget småt i policen, men hvem har det, spørger Mikkel Qvist Jensen. Foto: Tue Sørensen

Mikkel Qvist Jensen har lavet et længere opslag på sin Facebook om sine oplevelser, og i skrivende stund er det blevet delt over 1000 gange, og der er skrevet knapt 200 kommentarer hertil.

Annonce

Kortfattet svar

Ugeavisen Esbjerg har naturligvis kontaktet Topdanmark for at få en kommentar til Mikkel Qvist Jensens sag.

Skal vi sige det sådan, den blev temmelig kortfattet: ”Vi kan ikke gå nærmere ind i den konkrete sag i medierne. Men vi er ærgerlige over og beklager, at kunden har oplevet, at han ikke har fået en god service fra os. Vi har nu været i kontakt med kunden for at se på, hvordan vi kan hjælpe ham”, siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

Det var ærgerligt, for vi ville ellers gerne have spurgt:

-Kan jeres policer tydeliggøres, så det klart defineres, hvad og hvad ikke en indbo-police skal indeholde. Er der undtagelser, hvis en meteor skvatter ned i huset. Eller en gavl falder ned uden policetagerens skyld?

-Er det folks egen skyld, hvis de ikke læser det, der står med småt i policen? Og hvor småt kan det stå?

-Kan du forstå, at kunden føler sig snydt?

- Er det normalt at kunderne skal vente fem dage på at få et svar fra jer, når de står i en krisesituation. Også selvom der ligger en Kristi Himmelfartsdag i perioden?

Annonce

Kæmpe for andre

Som direktøren udtaler, så har der været fornyet kontakt til Mikkel Qvist Jensen tirsdag. Altså en uge efter gavlen faldt ned.

- Jeg talte med min sagsbehandler, der sagde, han var i gang med min sag lige nu.

Det havde jeg sådan set også forventet. De har indvilget i at betale mine udgifter for de sidste par dage, og det er jo fint nok, men hvorfor sagde man så ikke det fra en begyndelse.

Men jeg kan gætte på, om det var sket, hvis jeg ikke havde lavet opslaget på Facebook og blandt andre I som medie var gået ind i det her. Det er jeg ikke sikker på.

Jeg vil gerne kæmpe den her kamp, så andre, der måske ikke har de resurser, jeg har, måske får det lettere fremover, siger Mikkel Qvist Jensen, der efter deadline kunne komme ind i sin lejlighed for at hente det mest nødvendige og presserende. Udlejer er i øvrigt i gang med at få ham genhuset.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

NemByg cykelholdet på kursus i førstehjælp: Med de kilometer vi cykler om året, er spørgsmålet ikke, om der sker en ulykke igen, men hvornår

Ugeavisen Esbjerg

Fire dage i sadlen

Ugeavisen Esbjerg

Tilbage til barndommen

Ugeavisen Esbjerg

Patrick er i duoform

Annonce