Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Handel lokalt: Vi risikerer en spøgelsesby

Tre chefer for en lang række butikker svarer her på, hvad butikkerne selv gør, og hvorfor de mener, man bør handle lokalt.

Annonce

Brug butikkerne i dag, så er de her også i morgen, lyder det. Men hvad gør butikkerne selv? Og hvorfor mener de, man bør handle lokalt?

De spørgsmål har vi forholdt Brigitta Christensen, chef for Esbjerg City, Janni Baslund Dam, centerchef Broen Shopping, Lise Retbøll, centerchef Sædding Centret og Verner Thomsen, centerchef Esbjerg Storcenter. Det har dog ikke været muligt at træffe Verner Thomsen for en udtalelse.

- I Sædding Centret bruger vi mange kræfter på at markedsføre os, så kunderne ved, hvornår der er gode tilbud, ligesom butikkerne har stor fokus på service. Det er et afgørende konkurrenceparameter at gøre indkøbet til en oplevelse og altid betjene kunderne med god vejledning og med et stort smil, siger Lise Retbøll, der giver dette bud på, hvorfor folk bør handle lokalt:

- Det er altid godt at have en butik i nærheden, så kunden ikke skal bruge lang tid på at komme fra/til centret og dermed bruge for lang tid på indkøb i en travl hverdag.

Masser af tilbud
Brigitta Christensen mener også, at Esbjerg City gør en masse for at få folk til at handle lokalt.

- Jeg synes, vi og butikkerne gør meget. Vi udnytter potentialet og ressourcerne i Esbjerg City. Og vi udnytter hver en krone til at få synlighed samt et spændende og aktivt bymiljø med julebelysning og aktiviteter, der gør det rart for kunderne at komme. Der er en gratis events og aktiviteter, som alle nyder godt af i fantastiske Esbjerg, siger Brigitta Christensen, der mener, at butikkerne dagligt yder en god service, man ikke får på nettet.

- Og mange giver også kunderne mere end de forventede. Men forbrugernes adfærd i forhold livscyklussen for de fysiske butikker har ændret sig så meget de sidste par år, at der efterspørges meget andet end det, som en hel traditionel butik kan tilbyde. Vi skal gøre midtbyen til byens mødested fyldt med glade mennesker, og vi skal alle sprede det gode budskab, Men det forbrugerne, der sætter dagsordenen, siger Brigitta Christensen.

Citychefen mener, at folk bør handle lokalt, fordi enhver krone, der bruges på nethandel, er med til at forringe byens butikker.

- Så vi kan kun opfordre folk til at handle lokalt, hvis de i fremtiden gerne vil have et bredt butiksmiks i et spændende gågademiljø.

Forstå forbrugeren
Også i Broen Shopping Gør centerchef Jannie Baslund Dam og butikkerne en stor indsats for at få folk i centret.

- Vi gør alt, hvad vi kan gøre for at tiltrække kunderne til de fysiske butikker. Butikkerne arbejder konstant på at stå skarpe med udvalg af varer samt service, hvilket er piv-vigtigt. Overordnet arbejder vi konstant med at have et indbydende shoppingcenter med loungemiljøer og indbydende events - minimum en gang i ugen, siger Jannie Baslund Dam.

Hun mener, det er vigtigt at forstå forbrugerens adfærd i dag, for de vil ikke nøjes med butikkerne, de vil have en helhedsoplevelse. Og det mener hun, at blandt andet Broen Shopping kan levere.

- Og det er altså vigtigt, at forbrugeren handler i de fysiske butikker og støtter lokalt, for ellers vil vi fortsat se en døende detailbranche i Esbjerg, som ikke fortjener den fremtid.

CITAT: Vi vil så gerne være en storby og bygger flotte nye miljøer, boliger og renoverer gågaden, men hvad nytter det, hvis vi ikke støtter op om tiltagene og de fysiske butikker? Vi skal gøre noget NU for at stoppe den udvikling, vi ser. Ellers bliver vores by en spøgelsesby, hvor der ikke længere er plads til de små unikke butikker, men allerhøjest kun de store kædebutikker. Det tror jeg simpelthen ikke på, der er nogle, der ønsker.
Jannie Baslund Dam, chef for Broen Shopping

CITAT: Det er de fysiske butikker, der gør byen til noget særligt, skaber byens puls, gør et besøg i midtbyen til noget særligt, skaber kundegrundlaget for cafeer og restauranter og får byen til at leve.
Brigitta Christensen, chef for Esbjerg City


CITAT: Står kunden lige og har glemt en ting, er det altså rart at have en butik i nærheden. Og vi gør også meget ud af at have mange aktiviteter, der giver kunderne en oplevelse som for eksempel legetøjsmarked, juleudstilling, loppemarkeder og børneaktiviteter.
Lise Retbøll, Chef for Sædding Centret

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce