Annonce
Ugeavisen Esbjerg

KLIK: To stærekasser har blitzet bilister for 15.524.500 kroner

Det er for tidligt at sige, om antallet af ulykker er nedbragt på grund af de to stærekasser. Til gengæld er der udstedt bøder for over 15 millioner kroner.

Annonce

Et stort mål med de to stærekasser, der i november 2018 blev stillet op på Tjæreborgvej, var at få nedbragt bilisternes hastighed og dermed reducere antallet af ulykker.

Sidstnævnte kan der ikke skrives meget om endnu, for som Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder og talsperson på trafiksikkerhedsområdet hos Vejdirektoratet, siger til Ugeavisen Esbjerg:

- Vi kan endnu ikke se en udvikling i trafikulykkerne, det er der gået al for kort tid til. Vi plejer normalt at se på en ulykkesudvikling over 3-5 år.
Til gengæld kan der godt siges noget om det der med hastigheden ud fra den delevaluering, som Vejdirektoratet for nylig har lavet i forbindelse med pilotprojektet med anvendelse af 20 fastmonterede ATK, eller stærekasser som de kaldes i folkemunde, på 11 udvalgte vejstrækninger i Danmark.

Vestlig retning er slem
Evalueringen viser nemlig, at gennemsnitshastigheden er faldet med mellem tre og 13 kilometer i timen de steder, hvor stærekasserne er sat op.

På Tjæreborgvej blev der som omtalt i november 2018 opstillet stærekasser i østlig og vestlig retning, og de har haft travlt. I perioden frem til slutningen af 2019 er der nemlig blitzet bøder for i alt 15.524.500 kroner.

Foruden at dokumentere alt for mange fartovertrædelser, så viser rapporten også, at det særligt er i én retning, at bilisternes speederfod er for tung. I østlig retning er således ’blot’ udstedt 2.288 bøder, mens der i vestlig retning er stanget ikke mindre end 7.735 bøder ud.

- Projektet løber i ydeligere to år som planlagt, og så er det op til politisk overvejelse, om det skal løbe længere eller udvides, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Vejdirektoratets egen delkonklusion er dog i rapporten ganske klar:
”Samlet set vurderer Vejdirektoratet efter et års drift af pilotprojektet med stærekasser i Danmark, at det nuværende pilotprojekt, trods udfordringer med teknik og drift, har været en vellykket introduktion af stærekasser i Danmark, og at projektet bør fortsætte.”

På trods af de mange bøder, kan det desuden konstateres, at stærekasserne på de udvalgte strækninger i gennemsnit har resulteret i 8 km/t lavere fart, mens antallet af klip i kørekortet er faldet fra fem procent til én procent.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

Kandidat: Hende kan man have tillid til

Annonce