Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Lottes coronamærke går verden rundt

Kunstner Lotte Lambæk fra Esbjerg er nået hele verden rundt med sit lille coronadesign. Fra Barcelona til New York er der anerkendelse af mærket. Foto: Privat
Lotte Lambæk designede i marts måned et sødt lille coronamærke. Nu er den fine idé nået ud til hele verden.
Annonce

Tilbage i marts måned, da coronavirussen for alvor havde gjort sit indtog i Esbjerg og Danmark, tegnede den dygtige Esbjerg-kunstner Lotte Lambæk et lille klistermærke. Det bad på en sød måde folk om at holde afstand, og mærket blev hurtigt uhyre populært.

- Det er mit lille bidrag til coronakampen, hvor jeg brugte mine kompetencer til noget, der gav mening for andre. Hvor klistermærket ender henne, hvem der trykker det rundt omkring, det aner jeg ikke. Det var bare min lille gave til verden, sagde Lotte Lambæk til Ugeavisen Esbjerg for godt et halv år siden.

Hun havde dog alligevel ikke i sin vildeste fantasi troet, at det skulle nå verden rundt. Således har New York Times art director Steven Hellers netop skrevet om de mere end 1200 designere fra 60 lande, hvoraf Lotte Lambæk er én af dem, som har designet en plakat, der behandler corona problematikken håbefuldt.

Annonce

Det er fantastisk

Lambæks corona-design er i dag også oversat til et hav af sprog, ligesom det kommer med i bog og biennale skrevet af den spanske designprofessor Jesús Del Hoyo Arjona.

- At coronamærket, som egentlig bare blev lavet til min egen løbejakke, nu er med i en større sammenhæng, er næsten helt ufatteligt. Hele historien om det lille designs "World Tour" har været så vild. Da først folk begyndte at skrive til mig fra hele verden for at få mærket lavet på deres sprog, der gik der sport i det. Det blev også lidt tidskrævende, men det tænder mig meget at kommunikere globalt, siger Lotte Lambæk til Ugeavisen Esbjerg og fortsætter:

- På et tidspunkt lavede jeg mærket på spansk for en pige i Buenos Aires. Kort efter dumpede en mail ind fra designprofessor Jesús Del Hoyo Arjona fra Barcelona. Han havde set mærket et eller andet sted i Spanien og ville gerne bruge det i en bog og en biennale med andre designere kloden rundt, som har arbejdet med corona-temaet, smiler Lotte.

Hvordan projektet derefter endte hos Art Director Steven Hellers i New York, det ved hun ikke, men kalder det helt fantastisk. Og hun synes også, det er spændende at reflektere over, hvordan det blev modtaget rundt omkring i verden.

- Især i Holland, hvor alle sygehuse og supermarkeder blev præsenteret for det. Her i Esbjerg er vi lidt mere rolige og bryder os ikke om at stikke ud eller gå i panik. Derfor har det egentlig også være lidt mere behersket, hvor meget det er blevet benyttet her, hvor jeg selv bor. Men sådan er Esbjerg, det er en by, der ikke lader sig ryste, siger Lotte Lambæk, der ikke har tjent en krone på sit mærke og plakat, da det som skrevet er hendes bidrag i kampen mod corona.

- Det store skulderklap må siges at være, at jeg sammen med de andre designere fra resten af kloden fik denne anerkendelse fra Barcelona og New York Times. Og at det hele samles i en bog, som vil have sit liv bagefter over hele kloden. Mange af os har lavet det helt non-profit. Jeg synes, det er fantastisk, når mange nationer gør noget samlet. Det rører mig meget - og det gjorde vi i dette projekt. Det er jeg stolt af.


At coronamærket, som egentlig bare blev lavet til min egen løbejakke, nu er med i en større sammenhæng, er næsten helt ufatteligt.

Lotte Lambæk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

Det bliver i familien

Annonce