Annonce
Ugeavisen Esbjerg

På jagt efter en ny fortælling

Stærke kræfter står bag forsøget på at skabe en ny fortælling om Esbjerg. Fra venstre Susanne Nordenbæk, direktør Business Esbjerg, Jesper Frost Rasmussen, borgmester, brandingekspert Nikolaj Stagis, kommunaldirektør Rikke Vestergaard, Dennis Jul Pedersen, havnedirektør og Erling Petersson, leder af Education Esbjerg. Foto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune. Esbjerg Kommune
Brandingeksperter har været på markarbejde i Esbjerg for at finde det guld, der skal være grundstoffet i en ny og bedre fortæling om Esbjerg.

Omdømme: Mens et kaotisk og kulturelt massesammenstød mellem spillere, træner, sponsorer, nye amerikanske og gamle medejere i EfB præger forsider, spalter og sendeflader i alle danske medier, er et arbejde med at skabe en helt ny fortælling om Esbjerg og Esbjergs kvaliteter i fuld gang.

Det er sat i gang af Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn og Education Esbjerg, som får hjælp til opgaven af brandingekspert Nikolaj Stagis. Han skal finde det guld i Esbjerg, der skal være grundstoffet i en ny fortælling, der favner bredere og passer bedre med det, Esbjerg er i dag. At være EnergiMetropol er for snævert.

I maj gav de fire store spillere, Esbjerg Kommune, Esbjerg Havn, Business Esbjerg og Education Esbjerg hinanden håndslag på, at de sammen vil arbejde på at sætte skub i udviklingen af Esbjerg gennem en fælles indsats og fælles investeringer.

Annonce


Det er essentielt, at vi kommer ind til kernen af, hvad der kan gøre Esbjerg unik i fremtiden.

Nikolaj Stagis, ekspert i branding på opgave i Esbjerg


Nogle uger efter kom et hold antropologer fra brand- og analysefirmaet Stagis til Esbjerg for at grave efter Esbjergs guld sammen med esbjergenserne. Markarbejdet her bestod blandt af en lang række interviews med esbjergensere i forskellige roller og positioner. Folkene fra Stagis har været rundt i hele Esbjerg og talt med en række esbjergensere om, hvad det er, der gør Esbjerg unik. Hvor Esbjergs styrker og potentialer ligger, og hvilke markante initiativer esbjergenserne mener, at Esbjerg skal kendes for i fremtiden.

- Vi er færdige med markarbejdet og alle interviews. Nu går vi i gang med at analysere og bearbejde data og materialer, siger Nikolaj Stagis til Ugeavisen Esbjerg.

Ind til kernen

Da bearbejdningen af interviews og andre informationer kun lige er kommet i gang, er det for tidligt at sige noget om, hvor analysen og bearbejdelsen kan føre den nye fortælling om Esbjerg hen. Men Nikolaj Stagis gentager gerne, hvad hele opgaven går ud på, hvis Esbjerg skal finde sit potentiale og udvikle det i en retning, der gør det muligt for Esbjerg at matche andre større byers appel til især den yngre halvdel af befolkningen.

- Det er essentielt, at vi kommer ind til kernen af, hvad der kan gøre Esbjerg unik i fremtiden. For vi skal både have byen til at skille sig ud fra mængden, men det skal ske på basis af noget, der giver mening i forhold til den historie og mentalitet, der er i Esbjerg, siger brandingeksperten Nikolaj Stagis.

Han er sat til opgaven i Esbjerg, fordi han i 25 år har arbejdet med branding og rådgivet en lang række virksomheder og kommuner om netop udvikling og image.

Annonce

Der skal ske noget

Både kommunaldirektør Rikke Vestergaard og borgmester Jesper Frost Rasmussen ser frem til resultatet af Nikolaj Stagis arbejde, og de har store ambitioner med hensyn til resultatet, har de tidligere givet udtryk for i en pressemeddelelse.

- Vores ambitioner for Esbjerg er tårnhøje. Men de kræver flere tilflyttere og flere studerende, så vi kan sikre at vores virksomheder har den arbejdskraft, der er nødvendig. Vi er stolte over vores historie, men vi er langt mere end vores industri og virksomheder i dag. Esbjerg er også et fantastisk sted at leve og bo, siger Jesper Frost Rasmussen.

Rikke Vestergaard har sendt Nikolaj Stagis på opgave i Esbjerg med disse ord:

- Vi har gennem alt for mange år set indbyggertallet i Esbjerg stagnere. Det går bare ikke, hvis vi vil udvikle Esbjerg. Og det vil vi. Så nu appellerer vi til alle esbjergensere: Fortæl hvad der er unikt ved Esbjerg. Hvad mener I, at Esbjerg skal kendes for i fremtiden? For vi får brug for alle esbjergenseres hjælp til at udvikle byen.

Arbejdet med den nye fortælling

Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Education Esbjerg og Esbjerg Havn arbejder sammen med en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere på at identificere og implementere en ny strategisk retning og et nyt Esbjerg-brand, som skal understøtte bosætning og vækst i hele kommunen. Over sommernen tager de fire partnere de første skridt i et arbejde, som skal præge indsatser og aktiviteter de næste 10 år.

Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Når han ikke træder mere, så ved jeg, at han sidder og lytter efter traktorer

Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Miss Sunshine er selvskrevet: Man kan godt både have vundet All England og VM i badminton og være god til golf

Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Charlotte og Jean har lavet en creme de la creme fodcreme

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

25 år med taekwondo i city

Ugeavisen Esbjerg

Ny plade og sjove mænd

Ugeavisen Esbjerg

Berglund har ikke haft fodboldstøvler på i 12 år: Så scorer han på sin første berøring

Ugeavisen Esbjerg

Esbjerg-legender retter skarp kritik mod EfB-ejere: - Det er imponerende, at man på så kort tid kan smadre det hele

Ugeavisen Esbjerg

Jorden rundt med fodbold i tasken og SGI i hjertet

Ugeavisen Bramming

Kommunen er snart klar med strategisk varmeplan

Ugeavisen Esbjerg

Nyt i Broen: Dobbelt op på lingeri

Annonce