Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Nu kan vi bare gi' den gas

Chaufførerne er overordentlig glade for deres nye biler, fortæller Morten Nørgaard, der er blandt dem. Foto: Tue Sørensen
Det er sjældent, at mandag morgen er en fest. Det var det i denne uge hos Marius Pedersen, hvor 22 spritnye skraldebiler blev præsenteret. Biler, der måske nok er blå udenpå, men indvendigt er de super grønne.
Annonce

Grønt skrald: - Det ser sgu godt ud!!

Transportminister Benny Engelbrecht var både benovet og bramfri, da han mandag morgen steg ud af sin sorte ministerbil hos Marius Pedersen A/S på Måde Industrivej og iagttog de 22 spritnye skraldebiler, der side om side holdt linet op.

Når transportministeren sådan kommer til byen, må det næsten betyde fest, og og det var bestemt også både festligt og en stor dag, da de nye skraldebiler og Marius Pedersens nye gasanlæg blev præsenteret. Udenpå er bilerne nemlig nok blå, men indvendigt er de super grønne.

- Skraldebilerne kører på biogas, som er produceret i Danmark på affald fra husholdninger, landbrug og industri. De er CO2-neutrale, og i forhold til de tidligere dieseldrevne skraldebiler betyder det, at Esbjerg Kommune sparer miljøet for mere end 600 tons CO2 om året, forklarer Anders Nygaard, der er regionschef hos Marius Pedersen.

Så hvis manden derhjemme går og vrøvler lidt over, at han skal sortere madaffald fra andet restaffald, så er der nu en helt konkret grund i form af en blå skraldebil, du kan nævne for ham.

Annonce

Det hele går i ring

For nylig kunne Esbjerg Kommune stolt proklamere, at der til december næste år ruller 29 spritnye elbusser ud i Esbjergs gader, hvor den samlede udgift for kommunen tilmed bliver lavere end udgiften til de dieselbusser, der kører i dag. Med de nye skraldebiler tager Esbjerg Kommune endnu et skridt på vejen mod en grøn omstilling, og det glæder selvsagt kommunens førstemand, der sammen med Anders Nygaard tog pænt imod Benny Engelbrecht mandag morgen.

Benny Engelbrecht og Jesper Frost Rasmussen havde begge en rigtig god mandag morgen. Foto: Tue Sørensen

- Vi har netop bedt borgerne affaldssortere, så vi kan bruge madaffald til biogas, og i dag får vi så præsenteret disse 22 nye skraldebiler. Det er som om, det hele går lidt i ring, smilte Jesper Frost Rasmussen, der indrømmede, at det kom til at koste kommunekassen, og dermed borgerne, lidt mere, at man havde indsat et sådan klimamæssigt krav i udbudsmaterialet.

- Til gengæld får alle en ekstra affaldsindsamling, og så er det bare et skridt, som vi skal tage, hvis vi gerne vil være en grøn foregangskommune. Og det vil vi, lød det fra borgmesteren.

I valget af nye skraldebiler er der lagt vægt på, at bilerne på alle måder belaster miljøet mindst muligt og i mindst muligt omfang giver anledning til støj, røg og lugtgener. Når skraldebilerne kører på biogas i stedet for diesel, slipper både renovationsmedarbejdere og borgere, som opholder sig nær bilerne, også for partikler fra dieseludledningen og lugten af dieselos. Samtidig bruges el ved komprimering af affaldet, og det betyder, at støjniveauet herfra er lavt.

Lokale Ove Kock Hydraulik og Karosserifabrik har stået for arbejdet med 10 af bilerne, og direktør Frank Hansen, der også var med mandag morgen, har været glad for opgaven.

- Det er det helt rigtige skridt at tage, og vi er naturligvis også glade for, at Marius Pedersen og Esbjerg Kommune har valgt at benytte lokal arbejdskraft til en del af opgaven, siger Frank Hansen.

Annonce

Chaufførerne jubler

Transportminister Benny Engelbrecht havde set frem til at se og høre nærmere om Esbjergs grønne løsning på affaldsområdet, og han var imponeret over det, han så og hørte.

- Jeg synes virkelig, at det er ambitiøst. I Esbjerg siger man ikke bare, man vil gøre det. Man gør det. Og man tager ikke bare en enkelt bil, nej man tager hele flåden på én gang. Det er så imponerende, lød det fra transportministeren, da ugeavisen fangede ham for en kommentar.

Men én ting er jo ord fra en regionschef, en borgmester, en direktør og en minister. Hvad siger dem, der skal trille i bilerne og udføre arbejdet på gaden egentlig?

- Jamen vi er så begejstrede. Én ting er hele miljødelen, som vi er stolte over at bidrage til, men for os som chauffører, er der også kæmpemæssige arbejdsmæssige gevinster. De nye biler oser jo ikke på samme måde, de larmer ikke nær så meget, og så har de lav indstigning. Det betyder virkelig meget for knæ og skuldre, at man ikke skal op af de trin til førerhuset hele tiden, siger chauffør Morten Nørgaard, der roser sin arbejdsgiver og kommunen for at have haft fokus på arbejdsmiljøet i forbindelse med de nye skraldebiler.

Mandag morgen var der indvielse af de nye skraldebiler, som kører på biogas. Det blev fejret med besøg af transportminister Benny Engelbrecht, der var tydeligt imponeret. Foto: Tue Sørensen

- Men vi har også efterlyst det i mange år. Men nu er tiden kommet, og det giver os også en tryghed i arbejdet. Vi kan eksempelvis bedre se cyklister, og vi kan gå ind og ud i begge sider, og skal således ikke gå ud på kørebanen mere. Derudover har bilerne automatgear og klimaanlæg, så der er virkelig sket noget, jublede Morten Nørgaard.

Så mandag morgen hos Marius Pedersen i Esbjerg var vist det, man på alle måder kunne kalde en festdag.

Eller for at citere en transportminister; Det ser sgu godt ud!


Jeg er glad for, at Esbjerg Kommune netop har indgået en klimasamarbejdsaftale med regeringen, som den 8. kommune i landet. Esbjerg viser vejen både med de kommende elbusser og skraldebiler på biogas.

Transportminister Benny Engelbrecht
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

Det bliver i familien

Annonce