Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Store planer: Museumsplads og banegård i nye rammer

Vinderen er fundet i den arkitektkonkurrence, der har haft til formål at fremtidssikre banegårdsområdet, en del af Norgesgade samt Museumspladsen.

Annonce

Projektet har allerede mødt forventelig modstand, og det står ikke skrevet i hverken sol, måne eller stjerner, at det bliver til noget. Slet ikke i sin helhed. Men lad os nu lige i første omgang dvæle ved, at torsdag blev en ny helhedsplan for banegårdsområdet og Museumspladsen i Esbjerg præsenteret, og det er et spændende, anderledes og ganske visionært vinderprojekt, der er fundet.

Vinderprojektet tager afsæt i en analyse af Esbjergs bystruktur og egenart, hvor byens særlige infrastruktur med små firkanter beskrives som en god ramme, men også som en bystruktur, hvor der skal tilføres særlige steder.
Hovedgrebet i vinderforslaget rummer således en række overordnede byplanmæssige tiltag. Der er blandt andet design af tre byrum, udpegning af identitetsskabende akser, bymæssig fortætning, tilføjelse af nye funktioner, grønnere gadeprofiler, parkeringsløsning og godt flow for bløde og hårde trafikanter.

Vinderforslagets helhedsplan omfatter banegårdsbygningerne, Esbjerg Banegård, Banegårds-pladsen, Norgesgade, Museumspladsen og arealet syd for Shoppingcenter Broen.

Er et dyrt projekt
Det var borgmester Jesper Frost Rasmussen, der afslørede vinderprojektet i Rådhusets Atriumgård, og han er godt tilfreds med resultatet.

- Vinderprojektet er veldisponeret og meget præcis i sine byplanmæssige dispositioner. Projektet er et godt udgangspunkt, som vi kan arbejde videre med i en proces, hvor der også skal tages politisk stilling til de muligheder, planen peger på. Det kan være, at det bliver relevant at tilføre elementer som for eksempel flere p-pladser, hvis ambitionerne og midlerne er til det. Men vi er i dommerkomitéen meget begejstrede for vinderprojektet, der på alle måder lever op til forventningerne.

Netop ordet midler er et kardinalpunkt. For hvor man allerede nu har spenderet tre millioner kroner (to fra kommunen og en fra DSB) på arkitektkonkurrencen, der har været i gang siden august, så skal der langt flere til hvis projektet skal realiseres i sin helhed.

Det er derfor planen, at gennemførelsen af helhedsplanen vil ske i flere etaper over en længere årrække. Tempoet afhænger i høj grad af, om man kan finde finansieringen, for hvis alle projekterne skal realiseres, vil det kræve investeringer for over 60 millioner kroner, hvoraf Esbjerg Kommune i så fald står for de 40 millioner, mens DSB skal tage sig af de sidste 20 millioner kroner.

Spørgsmålet er så, om viljen - både den politiske og økonomiske - findes til det?

FAKTA OM KONKURRENCEN
Konkurrencen er gennemført som en såkaldt parallelkonkurrence og blev sat i gang med et kickoffmøde i august 2019, efter at tre konkurrenceteams var blevet udvalgt gennem prækvalifikation. Herefter har der været afholdt workshop med konkurrenceteams og været en mellemaflevering, inden den endelige indsendelse af konkurrenceforslag. Både før og efter konkurrencen blev udskrevet, har naboer og interessenter bidraget til processen.

Konkurrencen, der er blevet til i et samarbejde mellem Esbjerg Kommune og DSB Ejendomme, omfatter banegårdsbygningerne, banegårdspladsen, Norgesgade, Museumspladsen og DSB-grunden syd for shoppingcenter Broen.

Tre teams af arkitekter, ingeniører, erhvervsmæglere og landskabsarkitekter har skitseret hver deres version af fremtiden for den centrale del af Esbjerg by, og det var et enigt dommerpanel bestående af kommunale spidser og repræsentanter fra DSB, der torsdag kunne udnævne vinderen.

Vinderteamet består af totalrådgiver Tegnestuen Vandkunsten med underrådgiverne STED, Via Trafik rådgivning, Spanggaard & Virenfeldt, RED Cushmann & Wakefield /RED.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce