Annonce
Debat

Bispeegnbuen bør erstattes af en ny og miljøvenlig trafikløsning

Bispeegnbuen bør erstattes af en ny og miljøvenlig trafikløsning, skriver Venstres lokale næstformand i dette indlæg. Privatfoto.

Debat: Folketingets partier starter nu forhandlinger om en plan for investeringer i Danmarks infrastruktur i de næste 10-15 år. Regeringen har flere gange udskudt alle beslutninger om bæredygtig trafik, men nu tyder det på, at der kommer gang i forhandlingerne.

De er store beløb, der er på bordet. I foråret 2019 fremlagde den daværende Venstre-regering et forslag om investeringer i ny infrastruktur for 113 milliarder kroner. En plan, der grundet regeringsskiftet ikke blev gennemført. I alle dele af Danmark er der selvsagt masser af relevante forslag til nye veje, jernbaner, broer og trafiksikkerhed. Det samlede antal forslag vil givetvis overstige det samlede budget til ny infrastruktur.


Annonce

I trafikforhandlingerne skal der arbejdes for finansiering til, at Bispeegnbuen erstattes af en ny og miljøvenlig trafikløsning

Peter Fjerring (V)


Venstre på Frederiksberg har bedt vores partis forhandlingsteam ved trafikaftalen om at forfølge to ”Frederiksberg-sager”.

I trafikforhandlingerne skal der arbejdes for finansiering til, at Bispeegnbuen erstattes af en ny og miljøvenlig trafikløsning. Bispeegnbuen er en stærkt trafikeret indfaldsvej tværs gennem vores lokalområde – en tresporet motorvej med 50.000 biler i døgnet, højt hævet over bymiljøet.

Fremfor at bruge et anseeligt beløb på en gennemgribende renovering af ”Buen” skal vi have motorvejen nedgravet i form af en tunnel. Det giver både plads til grønne områder og bebyggelse oven på tunnellen og en åbning af Ladegårds Å, der i dag løber i et rør under jorden. Det er en beslutning, som Folketinget skal medvirke til, da Bispeegnbuen er en statsvej.

En anden vigtig sag er en udvidelse af metronettet, der vil give os mere bæredygtig trafik i hovedstaden. I 2024 åbner fem nye stationer i Sydhavnen. Herefter skal næste udvidelse være en forlængelse af metroen fra Ny Ellebjerg til Hvidovre Hospital og Rødovre Centrum samt en ny linje fra Ny Ellebjerg til Bispebjerg. Det indebærer nye stationer på Frederiksberg ved Zoo, Fasanvej Station, Hospitalsgrunden og Borups Allé.

Projektet ligger langt ude i fremtiden. Men allerede i de forestående forhandlinger skal der arbejdes for, at staten bakker op om principperne i metroudvidelsen og bidrager med finansiering til en forundersøgelse.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Butiksnyt

Meyers har åbnet pop op-isbar

Mest læste

Seneste nyt

Sundhed

Flyttedag: PCR-testcenter skifter adresse

Debat

En politisk stridsmand: Carl Plougs buste

Annonce