Annonce
112

Blødende kvinde ventede på ambulance i 22 minutter: Akutberedskabet beklager den lange ventetid

Det var her i krydset ved Frederiksberg Allé og Platanvej, at en slemt tilskadekommen kvinde lå og ventede i 22 minutter på ambulancen. Foto: Julie Stougaard
En kraftigt blødende kvinde måtte vente på en ambulance i 22 minutter efter en ulykke på Platanvej. Nu forklarer Akutberedskabet den lange ventetid med, at ambulancen måtte omdisponeres fra Indre By.

Der var ingen ledige ambulancer til rådighed i og omkring Frederiksberg, da en ung kvinde en søndag aften for to uger siden væltede på sin cykel  i krydset ved Frederiksberg Allé og Platanvej. Derfor var man nødt til at sende en ambulance, der befandt sig i Indre By.

Det er ifølge Region Hovedstadens Akutberedskab årsagen til, at kvinden og de syv borgere, der var hos hende og forsøgte at stoppe den kraftige blødning fra hendes hoved, kom til at vente 22 minutter på ambulancen. Næsten fire gange så lang tid som det ifølge Akutberedskabet typisk forventes at tage en akutambulance om at nå frem.

Region Hovedstadens Akutberedskab har gennemgået sagen siden Frederiksberg LIVS seneste artikel om hændelsen, og de oplyser, at en ambulance i Indre By klokken 21:53 blev omdisponeret fra en anden opgave og sendt med udrykning på baggrund af omstændighederne og ankom kl. 21.59. Det vil sige, at den samlede tid fra modtagelse af opkald til ambulancens ankomst var på 22 minutter', skriver Akutberedskabet til Frederiksberg LIV.


Vi beklager meget den lange ventetid, og at vi ikke har fået forklaret borgeren, hvorfor ambulancen var blevet forsinket.

Region Hovedstadens Akutberedskab


De tilføjer, at ambulancer med udrykning typisk er fremme på seks minutter og 18 sekunder (mediantid), men der er dage og tidspunkter med spidsbelastninger og uforudsete hændelser, hvor der ikke er en ledig ambulance til rådighed. Dette var ifølge Akutberedskabet tilfældet denne søndag aften, hvor ulykken på Platanvej fandt sted.

Annonce

Stærkt bekymrende

Karin Bonnesen er en af borgerne, der var hos den tilskadekomne kvinde, indtil ambulancen kom. Hun undrer sig over, at det kan tage en akutambulance 16 minutter at komme fra Indre By til Platanvej en søndag aften i vinterferien.

- Og at der ingen ambulance var på vej til kvinden og os efter 16 minutter er stærkt bekymrende i min optik, siger Karin Bonnesen.

Ventetiden gjorde borgerne, der var hos den tilskadekomne, utrygge, og de ringede yderligere to gange efter det første opkald til 112 for at rykke efter ambulancen. Andet opkald, som blev foretaget af en ældre herre klokken 21.49, blev ifølge Karin Bonnesen afbrudt.

- Han fik at vide, at 'sådan skulle han ikke tale til dem', og så lagde de på, siger Karin Bonnesen.

Frederiksberg LIV har spurgt Region Hovedstadens Akutberedskab om, hvad de mener om, at deres medarbejdere lægger på, når borgere i nød ringer for at rykke for en ambulance, der ikke er kommet. Men de mener ikke, at en af deres medarbejdere har smækket røret på.

'Vi har lyttet vores samtaler igennem, og der er ingen afbrydelser i samtalen', skriver de til Frederiksberg LIV.

Annonce

Beklager manglende forklaring

Karin Bonnesen har oplevet hele kommunikationen med de sundhedsfaglige medarbejdere ved Region Hovedstadens Akutberedskab som dybt frustrerende. Hun rykkede selv efter ambulancen tredje gang og kunne ikke forstå, hvorfor medarbejderen ikke kunne oplyse, hvor langt ambulancen var.

Akutberedskabet oplyser, at det da også er deres procedure at orientere dem, der ringer, for at forklare, hvorfor ambulancen er forsinket, og dermed også at sikre sig at situationen ikke er blevet værre i mellemtiden.

'Det er desværre ikke sket i dette tilfælde. Vi beklager meget den lange ventetid, og at vi ikke har fået forklaret borgeren, hvorfor ambulancen var blevet forsinket', skriver Akutberedskabet til Frederiksberg LIV.

Annonce

Måtte smøre tykt på

Karin Bonnesen oplevede, at Akutberedskabet ikke tog situationen særlig alvorligt, og efter at have talt frem og tilbage med medarbejderen i telefonen, endte hun med at sige, at den tilskadekomne kvinde var besvimet.

- Først derefter sagde kvinden halvsurt: 'Nå, men så sender jeg en ambulance med udrykning, hvis du siger, hun er besvimet'. Så de kørte først i vores retning, efter jeg havde fortalt, at kvinden var besvimet, siger Karin Bonnesen, der spekulerer over, hvor længe de havde skullet vente på ambulancen, hvis hun ikke var kommet med den oplysning.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce