Annonce
Klumme

Den verdensberømte sølvsmed som billedhugger: En Høstkarl på Sdr. Fasanvej

Tæt ved indgangen til Royal Copenhagen og Georg Jensens fabriksudsalg på Sdr. Fasanvej står en af hans bedste skulpturer, 'En Høstkarl'

De fleste kender sikkert Georg Jensens fine sølvsmykker i den karakteristiske skønvirke- eller art nouveau-stil inspireret af blomster og andre af naturens former.

Hvad færre nok ved er, at Georg Jensen også var billedhugger og faktisk oprindeligt hellere ville have været det.

Tæt ved indgangen til Royal Copenhagen og Georg Jensens fabriksudsalg på Sdr. Fasanvej står en af hans bedste skulpturer, 'En Høstkarl', som han udførte til Forårsudstillingen i 1891, da han kun var 25 år gammel.

Skulpturen viser en høstkarl, der er ved at høste med le, før mekaniseringen af landbruget for alvor gik i gang.

Georg Jensen var egentlig udlært som guldsmed, men gik derefter i lære som billedhugger hos den i samtiden meget kendte billedhugger Theobald Stein, og blev herefter optaget på Kunstakademiet, hvor han var elev hos den største danske billedhugger i anden halvdel af 1800-tallet, Herman Wilhelm Bissen, som bl.a. har lavet statuen af Frederik VI i Frederiksberg Have.

Det var under uddannelsen, Georg Jensen udførte 'En Høstkarl', og året efter blev han færdig på akademiet. Han kunne imidlertid ikke leve af at være billedhugger, og begyndte gradvist at arbejde med kunsthåndværk. I 1898 blev han ansat hos Bing & Grøndahl, og i 1900 udstillede han keramiske arbejder i Rom og Firenze samt på verdensudstillingen i Paris.

'En Høstkarl' er hans mest anerkendte værk som billedhugger, og det er derfor meget passende, at det netop er den, der står opstillet her ved Georg Jensens hovedsæde.


'En Høstkarl' er hans mest anerkendte værk som billedhugger, og det er derfor meget passende, at det netop er den, der står opstillet her ved Georg Jensens hovedsæde.


Efter at have været rundt omkring flere forskellige kunstneriske udtryksformer, åbnede han i 1904 en sølvsmedje i Bredgade, som blev en stor succes, og i 1912 åbnede den første Georg Jensen-butik i København. Herefter gik det stærkt, og efter få år var han blevet et internationalt kendt navn, som åbnede butikker rundt om i verden og vandt adskillige internationale priser.

Georg Jensen boede nogle år i 1920erne i Paris, men vendte tilbage til København og fortsatte med at designe nye produkter til sine butikker frem til sin død i 1935.

'En Høstkarl' er hans mest anerkendte værk som billedhugger, og det er derfor meget passende, at det netop er den, der står opstillet her ved Georg Jensens hovedsæde.

Efter Georg Jensens død fortsatte hans søn, Søren Georg Jensen virksomheden. Han havde omtrent samme karriereforløb som faren, men havde større succes som billedhugger. Til slut blev han dog uddannet sølvsmed hos Georg Jensen og blev senere kunstnerisk leder af virksomheden, som Den Kongelige Porcelænsfabrik i 1972 blev hovedaktionær i.

I dag er begge virksomheder en del af Royal Copenhagen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce