Annonce
Byudvikling

Frederiksberg Bakke: Toppen af Frederiksberg skal have sin egen plads

Sådan kommer det nye byrum på toppen af Frederiksberg Bakke til at se ud. Ud for slottet skal være en cirkelformet granitplads. Også fortove og cykelstier skal belægges med granit. Vejstrækningen foran Frederiksberg Slot på den ene side og åbningen mod Søndermarken på den anden side belægges med brosten i halvbue-mønstre. Illustration: LYTT Landskabsarkitekter
En bedre forbindelse mellem Søndermarken og Frederiksberg Have/Zoologisk Have, en pænere ankomst til Frederiksberg Slot og en sænkning af hastigheden på Roskildevej. Det er hovedformålene med at anlægge en plads på toppen af Frederiksberg Bakke. Millionprojektet møder imidlertid kritik for at være blevet hastet igennem.

"Der er noget skævt på toppen, noget der trænger til at skiftes ud."

Denne lettere omskrivning af John Mogensens udødelige klassiker rammer på sin vis meget godt ind, at Frederiksbergs højeste punkt fremstår alt andet end indbydende.

En kombination af brosten og granitsten skal være med til at sænke farten blandt bilisterne foran Frederiksberg Slot. Foto: Bo Børresen

Omgivelserne med Frederiksberg Have, Zoologisk Have, Frederiksberg Slot, Søndermarken og Cisternerne er noget af det smukkeste, Frederiksberg har at byde på. Men lige midt imellem de fem kulturelle fyrtårne kigger toppen af Frederiksberg Bakke op i form af et stykke bart asfalt. Ikke videre kønt og uden nogen samlende kraft.

Annonce

Genbrugsgranit

Den trafikerede Roskildevej danner en ’barriere’ mellem Frederiksberg Have og Søndermarken. Det skal der gøres noget ved. Og det skal være nu, har et flertal i kommunalbestyrelsen bestående af Det Konservative Folkeparti, Venstre, SF og Alternativet besluttet.

Forvaltningen i Frederiksberg Kommune har herefter valgt at pege på, at det er et forslag fra LYTT Landskabsarkitekter, der skal føres ud i livet.


Et mere veldefineret byrum på toppen af Frederiksberg og bedre forhold for fodgængere øger den rekreative værdi.

Simon Aggesen (K)


Det betyder blandt andet, at terrænet på toppen af Frederiksberg Bakke sænkes med 30 centimeter, således at Frederiksberg Slot fremhæves. Ud for slottet skal være en cirkelformet granitplads. Også fortov og cykelstier skal belægges med granit. Genbrugsgranit vel at mærke.

Vejstrækningen foran Frederiksberg Slot på den ene side og åbningen mod Søndermarken på den anden side belægges med brosten i halvbue-mønstre. Dette er et markant greb over for bilister, der tydeliggør, at her sker noget, og farten skal sænkes. Hastighedsgrænsen på strækningen sænkes desuden til 40 km/t. Sidstnævnte mangler dog endnu formelt at blive godkendt af politiet.

Annonce

Større sammenhæng

Borgmester Simon Aggesen (K) begejstres over tanken om en snarlig opgradering af det frederiksbergske turistknudepunkt:

- Jeg glæder mig til, at der, ved at ændre på udformningen af vejstrækningen på toppen af bakken, kan skabes en større sammenhæng mellem Frederiksberg Have og Søndermarken. Målet er, at vi med pladsen får skabt et mere sammenhængende parkområde for de gående, men uden at lukke for trafikken. Det skal være et mere trafiksikkert område for alle, siger Aggesen og fortsætter:

- Et mere veldefineret byrum på toppen af Frederiksberg og bedre forhold for fodgængere øger den rekreative værdi. Samtidig vil der ske et markant arkitektonisk og oplevelsesmæssigt løft af stedet.

Både den cirkelformede plads, cykelstier og fortov belægges med genbrugsgarnit. Illustration: LYTT Landskabsarkitekter

Der er afsat ni millioner kroner til projektet, og de besøgende på toppen af Frederiksberg Bakke skal ikke vente længe på de nye forhold. Første spadestik finder sted i juli i år, og anlægget forventes at kunne tages i brug i december 2021 med officiel indvielse i februar 2022.

Annonce

Møgærgerligt

Det er gået meget stærkt, det hele. Også for stærkt, hvis man spørger Socialdemokratiets Gunvor Wibroe:

- Vi er bekymrede for den manglende dialog med politi, Movia, Cyklistforbundet og vores egne råd - herunder ældre- og handicaprådet om sikkerheden for særligt cyklister og fodgængere. Roskildevej er en indfaldsvej med masser af tung trafik og mange bløde trafikanter, fastslår Wibroe og tilføjer:

- Trafiksikkerhed er en mærkesag for Socialdemokratiet. Det er møgærgerligt, at den ikke prioriteres, for en dialog vil jo netop gavne både trafikanter og borgere på Frederiksberg.

Toppen af Frederiksberg Bakke, Søndermarken og Cisternerne set fra porten på Frederiksberg Slot. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Et andet kritikpunkt er, at Roskildevej lukkes for gennemkørende trafik i anlægsperioden, og at de knap 16.000 biler, der dagligt kører på strækningen, derfor skal finde andre veje.

- Den bekymring vil jeg gerne mane i jorden, siger Simon Aggesen og uddyber:

- Det er ikke planen, at Roskildevej bliver lukket i begge retninger i anlægsperioden. Men projektet er netop nu ved at blive projekteret mere detaljeret, så vi præcist ved, hvordan anlægsperioden bedst kan foregå - herunder hvor meget af arbejdet, der kan gennemføres i sommerferieperioden, således det skaber mindst mulig gene for borgerne.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Stakkels Frederiksberg Allé

Debat

Dæksler og riste hærger cykelstierne

Byliv

Vejrhanen: En truet dyreart på Frederiksberg

Politik

Kommunalvalget: SF's fem fokuskandidater

Debat

Det er ufint at tage penge fra børn

Annonce