Annonce
Debat

Frederiksberg skal ikke blot være el-bil-by nummer ét, men også en by med færre biler

Frederiksberg Kommune har planer om at være Danmarks el-bils kommune. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Annonce

Læserbrev: Det var glædeligt at læse i Frederiksberg Bladet sidste weekend, at Frederiksberg har Danmarks bedste infrastruktur ifølge Dansk Industris årlige undersøgelse af erhvervsvenligheden blandt landets kommuner. Det er noget at være stolt af. Især skal vi være glade for metroen og glæde os over, at der er planer om at udvide metronettet i de kommende år.

I samme avis udtaler borgmester Simon Aggesen (K), at Frederiksberg er hovedstadens grønne hjerte. Dette er svært at argumentere imod, og de fleste er enige i, at de grønne områder på Frederiksberg skal bevares, og at der gerne må komme flere til.

Frederiksberg skal selvfølgelig være hovedstadens grønne hjerte og ikke kun på papiret. Frederiksberg skal være grønnere end i dag, men det sker ikke, hvis kommunen samtidig fortsætter med at være bilernes by med ualmindeligt billige beboerlicenser, og en infrastruktur der stadig er bygget til gavn for bilerne. Man kan ikke blæse og have mel i munden og på samme måde, kan man ikke være ’hovedstadens grønne hjerte’, og en kommune der favoriserer biler – alle slags biler.


’Hovedstadens grønne hjerte’ kan ikke banke uden samarbejde med den kommune, der omkranser det

Anne-Sofie Sadolin Henningsen


I kommunen er der planer om, at Frederiksberg skal være Danmarks el-bils kommune, men med Danmarks bedste infrastruktur og god offentlig transport har Frederiksberg, som den bykommune vi er, ekstraordinært gode muligheder for ikke blot at hoppe med på den elektriske vogn, men i stedet stile mod at blive en kommune med langt færre biler.

Fordelene ved at satse på andre løsninger end biler er mange: Der vil blandt andet være mere plads og penge til grønne områder og cykelstier. Derudover vil det være til gavn for vores klima langt ud over Frederiksbergs grænser og forhåbentlig give andre byer inspiration til lignende tiltag både i ind- og udland.

Selvfølgelig, bliver vi ikke en bilfri kommune fra den ene dag til den anden, men det ville klæde Frederiksberg at tænke langsigtet, grønt og nyt. Med et mål om at få færre biler på gaderne kunne Frederiksberg vise vejen for andre bykommuner med delebilsløsninger, bilfrie zoner, sivegader og generelt mindre fokus på initiativer til gavn for billister og mere fokus på cyklister, gående og biodiversitet.

Bilfrie initiativer kan og bør tages i samarbejde med byens borgere og til en vis grad i samarbejde med Københavns Kommune. ’Hovedstadens grønne hjerte’ kan ikke banke uden samarbejde med den kommune, der omkranser det, men Frederiksberg kan gå forrest og sætte nye standarder for, hvordan man kan tænke grønt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Frederiksberg

En tester af planlægning

Sundhed

Snup en lyntest ved Meny på Nordens Plads

Debat

Noget godt har coronaen gjort

Kultur

Aveny-T mister milliontilskud

Debat

Konservativ ordentlighed?

Annonce