Annonce
Klumme

Klumme: Kvindernes læremester

Vilhelm Kyhns gravsted på Solbjerg Parkkirkegård. Foto: Nikolaj Bøgh
Annonce

I dansk kunsthistorie indtager landskabsmaleren Vilhelm Kyhn en særlig rolle. Kyhn var født i 1818, og hører til de gode, men dog ikke til de allerbedste danske malere i anden halvdel af 1800-tallet - altså generationen lige efter den højt besungne guldalder.

Ligestilling af mænd og kvinder begyndte så småt at blive et tema i samfundsdebatten i løbet af perioden, men inden for kunsten var det svært for kvinderne at gøre sig gældende, selvom det at tegne og male i mange år havde været anset for en god beskæftigelse for kvinder.

Men skulle man for alvor drive det til noget, udover hobbyplanet, så måtte der uddannelse til, og kvinder kunne ikke optages på Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvad de først fik mulighed for i 1888. Udover, at 'rigtige' kunstnere traditionelt havde været mænd, og de fleste stadig mente, at kvindens plads var i hjemmet, så skyldtes det navnlig, at man var bekymret for, om arbejdet med at tegne og male efter nøgenmodel, som var meget brugt på akademiet, ville vække 'upassende' lidenskaber hos kvinderne.

Kyhn gik imidlertid ind for, at kvinder skulle kunne uddanne sig til at blive rigtige kunstnere og drev fra 1863 til 1895 en privat tegne- og malerskole for kvinder, som blev periodens mest populære kunstskole for kvinderne. Her blev adskillige fremragende kvindelige kunstnere uddannet, blandt andet Anna Ancher, som var elev på Kyhns skole i vintrene 1875-78, og som har malet og tegnet Kyhn et antal gange.

Mange af Kyhns andre elever er mere eller mindre glemte i dag, men der var en række rigtig gode kunstnere imellem, blandt andet de to Frederiksberg-kunstnere Emilie Mundt og Marie Luplau, som traf hinanden hos Kyhn og dannede par resten af livet. Mange af de kvinder, der var uddannet på Kyhns malerskole, dannede et stærkt netværk, hvor de kunne støtte hinanden i arbejdet for at få mere uddannelse, blive optaget i kunstnersammenslutninger, få adgang til stipendier med mere på lige fod med mændene.

Kyhn boede oprindeligt på Vester Farimagsgade nær Sankt Jørgens Sø, hvor han også havde sit atelier i haven, og hvor hans tegne- og malerskole også kom til at ligge. Efterhånden som den greb om sig, flyttede han sin privatbolig til Danasvej nummer 8 i begyndelsen af 1880'erne, og her boede han til han døde i 1903.

Han ligger begravet på Solbjerg Parkkirkegård under en meget markant, næsten 2,5 meter høj gravsten, som prydes af et bronzerelief af ham, udført efter tegning af maleren Lorenz Frøhlich.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Corona

Stigende smittetal i hovedstaden: Nu intensiverer politiet indsatsen

Debat

Vi skal være endnu bedre til at hjælpe

Klumme

Magtens frie løb?

Kultur

Mød Eva Smith på Frederiksberg Bibliotek

Debat

Nu styrker vi veteranindsatsen i Danmark

Klumme

Det gamle kapel

Debat

Vi skal værne om frivillighed

Klumme

På kvalmestadiet

Annonce