Annonce
DEBAT

Ombygning af Platanvej: - Vejens infrastruktur kan blive smadret for altid

Debatten om ombygningen af Platanvej fortsætter endnu. Arkivfoto: Martin Sørensen
Annonce

Kære Jan E. Jørgensen

Du har tidligere skrevet, at Platanvej er en del af den overordnede trafikstruktur. I kommuneplanen er Platanvej dog kun en mindre trafikvej i modsætningen til de overordnede trafikveje som Kingosgade-linjen og Pile Allé-linjen.

Du skriver, at lukningen af Platanvej medførte, at 10.000 biler skulle finde nye veje, og at de søgte mod Pile Allé og Kingosgade. Det er forkert. I kommunens materiale står, at trafikken på Pile Allé er faldet og på H. C. Ørstedsvej steget ganske lidt i perioden efter lukningen.

På de små parallelveje har der været en vis trafikstigning, men som kommunens eksperter skriver, er der nok en vis sivetrafik på disse veje. Men det kan ikke påvises i modellerne, om trafikken påvirkes af Platanvejs åbning, da trafikken er så minimal.

Alt i alt en yderst begrænset – om overhovedet nogen – trafikstigning andre steder i perioden på grund af lukningen af Platanvej. Grunden til, at trafikken ikke er steget, er naturligvis, at de to overordnede trafikveje, Kingosgade-linjen og Pile Allé-linjen, begge er tæt på kapacitetsgrænsen.


På bare lidt længere sigt vil alle tre linjer igen være fyldt til bristepunktet på grund af det stigende antal biler.


I samme periode er bilejerskabet steget betydeligt på Frederiksberg og i København, og dertil kommer en voldsom vækst i leasede biler i hovedstaden. Et øget antal af biler får også trafikken til at stige, og derfor måtte det være forventet, at trafikken ville stige i perioden.

Platanvejs lukning er et fuldskalaforsøg med at lukke en vej. Resultatet er ikke, som du skriver, at trafikken blev presset andre steder hen. Den steg kun ganske lidt i faktiske tal og relativt faldt den meget i forhold til stigningen i bilrådigheden, fordi der er fyldt op.

Ombygningen af Platanvej åbner for ny trafik på tværs af kommunen og internt i kommunen. Modellerne siger, at trafikken falder på Kingosgade og på Pile Allé. Derfor ligger hele trafikstigningen i det østlige Frederiksberg på Platanvejslinjen. På bare lidt længere sigt vil alle tre linjer igen være fyldt til bristepunktet på grund af det stigende antal biler. Bristepunktet for Platanvej er formentlig +50 %, og vejens infrastruktur er smadret for altid.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Budget21

Borgermøde om budgettet 2021

Galleri

Nordens Plads og de skjulte perler

Frederiksberg

Gratis hul i øret

Klumme

Manden på risten

Debat

Teksten på stenen er absurd

Klumme

Find Holger

Annonce