Annonce
Debat

S og EL: Sænk farten på Frederiksberg

To af de tre læserbrevsskribenter, Michael Vindfeldt og Gunvor Wibroe, har før stået frem i Frederiksberg Bladet  for at slå et slag for fartdæmpende tiltag. Arkivfoto: Bo Børresen
Annonce

Læserbrev: Vi bor tæt på Frederiksberg, og vi er en by med mange trafikanter herunder mange bløde trafikanter. Frederiksberg har ydermere et mål om at få endnu flere til at tage cyklen. Det er derfor vigtigt, at både fodgængere og cyklister kan føle sig trygge i trafikken - også selvom de færdes på meget trafikerede veje med små og store køretøjer og til tider med enormt dårlige oversigtsforhold.

Det er en problemstilling, som længe har optaget Socialdemokratiet og Enhedslisten, og et af håndtag man kan hive i for mere sikkerhed og tryghed i trafikken er lavere hastigheder. Derfor har Socialdemokratiet og Enhedslisten sammen foreslået, at Frederiksberg Kommune tager initiativ til at sænke hastigheden til 40 km/t og om muligt 30 km/t på veje med mange børn og ældre samt på veje med dårlige oversigtsforhold på grund af byinventar og mange parkerede biler.


Mange borgere har skrevet til os og fortalt om steder, hvor der i deres optik bliver kørt for stærkt. Hvor borgerne føler, at der er utrygt at færdes.


Flere partier på Christiansborg arbejder allerede for, at landets kommuner får mulighed for at sænke hastigheden helt ned til 30 km/t på veje omkring skoler, i boligkvarterer og på veje med dårlige oversigtsforhold.

Borgmestrene i seks nordsjællandske kommuner har sendt et fælles brev til transportministeren med et ønske om at få 40 km/t-zoner nær skoler og i boligområder. Og for nylig fik København efter tovtrækkeri med Københavns Politi tilladelse fra Transportministeriet til at etablere lokale hastighedsgrænser på 40 km/t. Begrundelsen fra Transportministeriet for at tillade de lavere hastigheder var en høj koncentration af børne- og ældreinstitutioner samt dårlige oversigtsforhold.

Socialdemokratiet stillede allerede i januar forslag om flere hastighedsdæmpende tiltag som eksempelvis vejbump for at øge sikkerheden og trygheden på Frederiksbergs veje. Mange borgere har skrevet til os og fortalt om steder, hvor der i deres optik bliver kørt for stærkt. Hvor borgerne føler, at der er utrygt at færdes.

Trafikministeriets tilladelse om at sænke hastigheden i København er en vigtigt tiltag, som Socialdemokratiet og Enhedslisten mener, at Frederiksberg skal gribe for at få hastigheden ned og trygheden op for vores mange trafikanter og forgængere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Corona

Stigende smittetal i hovedstaden: Nu intensiverer politiet indsatsen

Debat

Vi skal være endnu bedre til at hjælpe

Klumme

Magtens frie løb?

Kultur

Mød Eva Smith på Frederiksberg Bibliotek

Debat

Nu styrker vi veteranindsatsen i Danmark

Klumme

Det gamle kapel

Debat

Vi skal værne om frivillighed

Klumme

På kvalmestadiet

Annonce