Annonce
Debat

SF: Efterspørger modellen der skal mindske trængslen af biler i hovedstaden

- Hvis man har prøvet at sidde i en bil på de centrale veje på Frederiksberg i myldretiden, har man kunne erfare, hvordan trafikken snegler sig af sted, skriver Balder Mørk Andersen (SF) blandt andet i dette debatindlæg. Foto: Bo Børresen

Læserbrev: I sin anden nye delrapport lægger regeringens bilkommission op til, at det skal undersøges, hvordan en kørselsafgift inden for miljøzonerne i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune kan være med til at dæmme op for den trængsel, der i stigende grad skaber problemer.


Belært af erfaring bør tiltaget dog italesættes på anden vis end betalingsring, kørselsafgift eller bompenge.

Balder Mørk Andersen


Hvis man har prøvet at sidde i en bil på de centrale veje på Frederiksberg i myldretiden, har man kunne erfare, hvordan trafikken snegler sig af sted. Det øger forureningen, og folk mister livsår eller værdifuld tid, som kunne have været brugt på arbejde eller på fritidslivet. I den sidste ende taber hele samfundet på det.

Belært af erfaring bør tiltaget dog italesættes på anden vis end betalingsring, kørselsafgift eller bompenge. Selv har jeg således i flere år omtalt visionen som ‘friskluftsanlægget’ for derved at pointere, hvad det er, vi bør arbejde for at opnå.

Kommissionen anbefaler at sætte penge af til 'en dybdegående analyse af en trængselsafgift i miljøzonen i København og på Frederiksberg'. Den foreslår også at inddrage de to kommuner i arbejdet.

SF mener, at Frederiksberg Kommune bør gribe anledningen til at fastholde denne helt fundamentale og fremtidsnødvendige dagsorden og har derfor stillet et beslutningsforslag om at opfordre ministeren til konstruktivt at gå ind i arbejdet for at finde frem til den rette model til mindske trængslen af biler i hovedstaden i stedet for på forhånd at kaste håndklædet i ringen og lade stå til.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce