Annonce
Debat

Lad os styrke trafikkulturen

54 procent af de 18-35 årige svarer i en undersøgelse, at de enten ofte, meget ofte eller engang imellem kigger på mobilen, når de cykler. Foto: Martin Sørensen
Annonce

Læserbrev: På Frederiksberg er antallet af bilister, cyklister og senest løbehjulsbrugere steget gennem årene. Der er kamp om pladsen, mange maser sig utålmodigt frem på bekostning af andre, ligesom flere har mere fokus på mobiltelefonen, end de har på trafikken.

For nylig udgav Venstres transportordfører i Folketinget, Kristian Pihl Lorentzen og kørelærer Carina Bach en meget anmelderrost bog om trafiksikkerhed. Bogen hedder 'Stop trafikal egoisme', og hovedpointen er, at vejen til større sikkerhed går via vores adfærd. Biler og veje er efterhånden blevet så sikre, at sikkerheden bedst kan forbedres via trafikmoralen – vi skal arbejde med trafiksikkerhed på det mentale plan.

En undersøgelse foretaget af GF Fonden i 2019 viser, at 78 procent af et repræsentativt udsnit af trafikanter én eller flere gange i det forgangne år har oplevet aggressiv adfærd fra andre bilister.


Når antallet af trafikdræbte steg sidste år, trods mere sikre biler og veje, skyldes det i høj grad trafikkulturen. Ifølge politiet indgår uopmærksomhed i trafikken i hver tredje færdselsulykke.

Peter Fjerring (V)


I en anden undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik (også fra 2019) svarer 12 procent af et repræsentativt udsnit af 18-35 årige, at de enten ofte, meget ofte eller engang imellem spiller spil på mobiltelefonen, når de kører bil.

I samme undersøgelse svarer 54 procent i aldersgruppen, at de enten ofte, meget ofte eller engang imellem kigger på mobilen, når de cykler. Problemet findes også i andre aldersgrupper, men er mest udbredt blandt de unge.

Når antallet af trafikdræbte steg sidste år, trods mere sikre biler og veje, skyldes det i høj grad trafikkulturen. Ifølge politiet indgår uopmærksomhed i trafikken i hver tredje færdselsulykke.

På Frederiksberg bør vi gøre følgende:

For det første skal kommunens forvaltning udarbejde et overblik over resterende muligheder for trafikforbedringer – herunder flere cykelstier og stillingtagen til problematiske vejkryds.

For det andet skal vi på Frederiksberg gå forrest med tidlig oplæring af børn i trafiksikkerhed – både i folkeskolerne og i hjemmene.

For det tredje skal kommunen gennemføre en kampagne om trafiksikkerhed på Frederiksberg.

Sidst men ikke mindst bør vi hver især overveje, hvordan vi kan forbedre vores trafikadfærd.

Annonce
Annonce
Debat

Er jeg en dårlig mor, Christina?

Annonce
Annonce
Klumme

Den største beslutning

Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Levende begravet på Rahbeks Allé

Debat

Konservative svigter vores butikker

Debat

Øget fokus på entreprenørsvigt

Efterlysning

Efterlysning: Kender du, eller er du manden, der fik hjertestop på hjørnet mellem Finsensvej/Sønderjyllands Allé d. 9. juli?

Klumme

Hovsa, hvor blev retssikkerheden lige af?

Annonce