Annonce
112

Vidner til ulykke ventede chokerende længe på ambulancen: - Vi kunne ikke forstå, hvor den blev af

Karin Bonnesen var ude at gå med sin hund, da hun så kvinden, der var var væltet på sin cykel og lå her på Platanvej. Foto: Julie Stougaard
Syv borgere måtte søndag aften tage sig af en kraftigt blødende kvinde, der var væltet på cyklen i krydset ved Platanvej og Frederiksberg Allé. De måtte ringe tre gange til alarmcentralen, før ambulancen kom - næsten en halv time efter det første opkald.

Egentligt skulle Karin Bonnesen bare hurtigt ud at lufte hunden Alvin lidt før klokken ti søndag aften. Men gåturen skulle vise sig at blive noget anderledes, end hun havde regnet med.

Da Karin krydsede Frederiksberg Allé ved Platanvej, kunne hun se en ung kvinde, der lå på kørebanen omgivet af tre personer, som havde overværet hende vælte på cyklen. Da Karin kom nærmere, kunne hun se, at den ene person holdt kvindens hoved, som blødte kraftigt.

Karin skyndte sig at binde sin hund fast til en bænk, hvorefter hun tog sin jakke af og lagde den over kvinden for at holde hende varm. De først ankomne havde ringet efter en ambulance, som skulle være på vej. I mellemtiden kom flere mennesker til, og alle forsøgte de at hjælpe kvinden, der havde mange smerter, så godt de kunne.

- Til sidst var vi syv personer omkring hende. Én sad og holdt hendes hoved og forsøgte at standse blødningen, en anden stod ude på kørebanen og dirigerede biler og busser udenom, mens andre prøvede at holde hende varm, og andre talte beroligende til hende. Sådan havde vi alle en opgave, mens vi ventede på ambulancen, fortæller Karin.


Blodpølen blev større og større, og hun lå og frøs og lå uroligt og rystede over det hele, hvilket bekymrede mig. Kvinden hos alarmcentralen ville tale med pigen, der var kommet til skade, men jeg sagde, at det kunne hun ikke komme til. Blodet løb jo ud af hovedet på hende. De skulle bare skynde sig at komme.

Karin Bonnesen, borger på Frederiksberg


Men ambulancen kom ikke. En ældre herre ringede igen til alarmcentralen og rykkede for ambulancen.

- Han fik at vide, at 'sådan skulle han ikke tale til dem', og så lagde de på, siger Karin.

Annonce

Ringer tre gange

Efter igen at have ventet noget tid, ringede de for tredje gang til alarmcentralen. Denne gang var det Karin, der talte med dem.

- Vi kunne ikke forstå, hvor den blev af. Blodpølen blev større og større, og hun lå og frøs og lå uroligt og rystede over det hele, hvilket bekymrede mig. Kvinden hos alarmcentralen ville tale med pigen, der var kommet til skade, men jeg sagde, at det kunne hun ikke komme til. Blodet løb jo ud af hovedet på hende. De skulle bare skynde sig at komme. Jeg kunne mærke, at kvinden i røret var irriteret på mig, og jeg var frustreret over, at hun ikke kunne fortælle mig, hvor langt ambulancen var, eller komme med nogle gode råd til, hvad vi kunne gøre, siger Karin, som til sidst sagde til kvinden hos alarmcentralen, at nu var den tilskadekomne besvimet.

- Så sagde hun, at ambulancen ville komme med udrykning, og så kom den endelig.

Annonce

Til besvær

Ifølge Region Hovedstadens Akutberedskab var ambulancen fremme 23 minutter, efter der blev ringet første gang. De oplyser, at responstiden for ambulancer med udrykning i ni ud af ti tilfælde er under 13 minutter. Karin er rystet over, at det kan tage en ambulance tæt på en halv time at dukke op til en kraftigt blødende kvinde en søndag aften uden nogen nævneværdig trafik. Derudover gjorde kommunikationen med alarmcentralen det hele værre, mener hun.

- De pålagde os et ansvar i forhold til at tage os af kvinden, men hvordan skulle vi vurdere hendes tilstand? Det føltes som om, at de fralagde sig alt ansvar, og de vejledte os ikke om, hvordan vi hjalp hende bedst muligt. Dem, vi talte med ved alarmcentralen, virkede bare irriterede på os og fik os til at føle, at vi var til besvær, siger hun.

Frederiksberg Bladet har spurgt Region Hovedstadens Akutberedskab om, hvor ambulancen befandt sig, da de modtog opkaldet om ulykken på Platanvej. Vi har også spurgt, hvordan borgernes negative opfattelse af kommunikationen med alarmcentralen hænger sammen med med deres ambitioner om kommunikationen mellem borgere i nød og dem, der sidder ved telefonerne på alarmcentralen. Og hvad Akutberedskabet mener om, at deres medarbejdere lægger på, når borgere i nød ringer for at rykke for en ambulance, der ikke er kommet.

Annonce

- Vi beklager

Ifølge Region Hovedstadens Akutberedskab kræver det aktindsigt for at finde svar på spørgsmålene, og det har derfor ikke været muligt at få svar på dem inden deadline.

-Vi beklager selvfølgelig, at vi i den konkrete situation ikke havde en ledig ambulance, der kunne være fremme hurtigere, siger Preben Hansen, Vagtcentralchef i Akutberedskabet, Region Hovedstaden, i et skriftligt svar til Frederiksberg Bladet.

Karin håber at nå ud til den unge kvinde på cyklen eller hendes pårørende med besked om, at de er mange vidner, der håber, at hun har det godt.

- Det er en mærkelig følelse, at man ikke ved, hvordan det er gået hende, siger Karin.

Frederiksberg Bladet følger op på sagen.


_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce