Annonce
Give Avis

Buschauffør i 50 år: Hans har kørt rundt om jorden 37 gange

Hans Sørensen har kørt bus i 50 år. Den 73-årige herre er still going strong og kører fast for Sydtrafik hver tirsdag. I de 50 år har han tilbagelagt 1,5 millioner kilometer i bus. Foto: Jim Hoff
Hans Sørensen fra Give er lidt af et særsyn på det danske arbejdsmarked. Han kan i en alder af 73 år i januar måned fejre 50-års jubilæum som buschauffør, og han har på ingen måde til hensigt at stoppe den unikke karriere bag rattet på ruten mellem Give, Gadbjerg og Vejle.
Annonce

GIVE: Godt og vel 1,5 millioner kilometer. Så mange kilometer har den 73-årige Hans Sørensen fra Egevej i Give tilbagelagt bag rattet på forskellige busser i løbet af de 50 år, som han har været ansat som buschauffør i en lang række private og offentlige busselskaber.

Det svarer i runde tal til, at den gode Sørensen har kørt rundt om jorden hele 37 gange. Helt så vidt omkring er Hans Sørensen dog ikke kommet med sine busser, for han har gennem samtlige 50 år været tæt forbundet til ruten Give-Gadbjerg-Vejle og retur. Selvfølgelig med forskellige andre geografiske afstikkere, men det er primært på asfalten mellem Give og Vejle, at de mange kilometer er blevet kørt i hus.

Efter at have arbejdet ved landbruget og kørt lastbil nogle år kom Hans Sørensen som 23-årig ind i den branche, der skulle holde fast i ham i nu foreløbig 50 år.

- Man skulle være 23 år, før man kunne få erhvervskørekort, så jeg måtte vente lidt, inden jeg kom ud og køre bus. Jeg blev ansat hos Christiansen i Bredsten i 1970, hvor jeg i to år kørte ruten Randbøldal-Vejle. Her kørte jeg med slagteriarbejdere til Tulip i Havnegade, med kvinder til løgfabrikken i Skibet og med muslingekonerne til muslingefabrikken ved Haraldskær. Det var aldrig kedeligt, skal jeg hilse at sige, og så gav det jo også en noget speciel duft i bussen, husker Hans Sørensen med et stort smil.

Jeg kørte med slagteriarbejdere til Tulip i Havnegade, med kvinder til løgfabrikken i Skibet og med muslingekonerne til muslingefabrikken ved Haraldskær. Det var aldrig kedeligt, skal jeg hilse at sige, og så gav det jo også en noget speciel duft i bussen.

Hans Sørensen, buschauffør i 50 år

Annonce

Leverede også post, aviser og reservedele

Dengang tog busserne masser af aviser, post og pakkepost med. Posten og pakkerne blev afleveret på posthuse i området, mens reservedele til mekanikere blev afleveret på værkstederne. Aviserne stod folk ofte og ventede på ude vej vejen.

- Vi skulle ikke kun aflevere de her ting. Vi skulle også sørge for at kradse penge ind, uanset om det var reservedele, aviser, medicin osv. Vi havde med andre ord penge ude at hænge, men jeg er aldrig blevet snydt. Dengang var et ord et ord, det var en tillidssag mellem os som chauffører og folk, og det var i det hele taget en fantastisk tid med en masse liv i busserne og med masser af kontakt til folk, siger Hans Sørensen.

Da vognmand Christiansen døde i 1972, blev firmaet solgt til Nyborg, og så var det, at Hans Sørensen kom til at køre Give-Gadbjerg-Vejle - en rute han har kørt i nu 48 år.

En rute, der ud over almindelig kørsel med kunder i alle aldre, også gav fast kørsel til sygehuset i Give. Der var simpelthen fast stoppested på Give Sygehus.

- Vi kunne dengang køre ind ved den gamle indgang og aflevere folk lige ved hoveddøren og samle dem op igen samme sted. Der var faste ankomst- og af gangstider. En service rigtig mange mennesker var glade for, ligesom folk var glade for vores fantastiske sygehus, siger Hans Sørensen.

Annonce

Prestige i at have den reneste bus

Han kan som et sjovt kuriosum nævne, at en enkeltbillet fra Give til Vejle der midt i 70'erne kostede 4,50 kroner, mens en returbillet kostede 7,75 kroner. I dag koster en enkeltbillet fra Give til Vejle 54 kroner.

- Noget andet pudsigt er min løn. I dag kan jeg på en dag tjene det samme, som jeg fik i løn på 14 dage i de go'e gamle dage. Det er da lidt sjovt at tænke på, konstaterer Hans Sørensen mens fruen i huset, Agnes, skænker en ny kop kaffe op i kopperne ved det veldækkede frokostbord på Egevej 3 i Give.

Det er da også Agnes Sørensen, der gør opmærksom på, at Hans Sørensen altid har været kendt for at have en nærmest legendarisk ren bus.

- En overgang kørte Hans sammen med Peter "Cykelsmed" Hansen, og de to gik vældig meget op i, at deres busser skule være de reneste og pæneste. Der blev rigtig meget tid p rengøring, og når der var afløser på, lagde de tændstikker ind under måtterne, så de bagefter kunne kontrollere, om afløseren havde gjort rent - også under måtterne, fortælle Agnes Sørensen med et stort smil, mens gemalen ryster storsmilende på hovedet over denne afsløring.

- Vi havde førhen et fantastisk sammenhold os chauffører imellem. Vi sad ofte og spillede kort og hyggede os i pauserne på stationen i Vejle - men der blev aldrig spillet kort, inden der var blevet gjort rent i busserne. Vi havde også et firmafodboldhold, hvor vi kæmpede mod andre busselskaber, det var rigtig hyggeligt, og vi havde bare et rigtig godt sammenhold, siger Hans Sørensen.

Annonce

"Køreplanen i dag så stram, at man føler folk skal hoppe på bussen"

Efterhånden er livet som buschauffør, i takt med at buskørslen gik over fra først Nyborg til Vejle Amts Trafikselskab og nu her til Sydtrafik, blevet mere og mere 'strømlinet' og renset for det gode daglige samvær med andre chauffører. Aviskørsel, postkørsel osv. er væk. I dag kører det hele meget 'forretningsagtigt' med knivskarpe køretider.

-Forholdene hos Nyborg og Vejle Amts Trafikselskab var rigtig gode, men med skiftet til Sydtrafik som kørselsansvarlige, er der kommet andre tider. I dag er der ikke tid til grundig rengøring. Det bliver til en gang etagevask, og køreplanen er så stram, at man nogle gange føler, at folk nærmest skal springe af og på bussen, siger Hans Sørensen og tilføjer:

- Vi har også kun halvdelen af de kunder, vi havde i gamle dage. Skoleelever har i dag selv biler, som de kører i til gymnasiet eller handelskolen i Vejle, så det er på alle måder blevet andre tider. Måske også derfor, der er udpræget mangel på buschauffører.

Annonce

Også jorden rundt flere gange på racercykel

Hans Sørensen kører bussen fast hver tirsdag, en arbejdsdag der med små pauser indbygget løber op i cirka 11 timer. Han står op klokken 5.45 og er hjemme igen klokken 17.30. Middagspausen tilbringes sammen med Agnes, der som i dag står klar med en god frokost.

- Jeg kan rigtig godt lide at komme ud og køre bus og følge naturens, landskabernes og byernes omskiftelighed. Det er faktisk lidt af en hobby for mig at køre bus, og så er der jo også en masse mennesker, jeg har lært at kende i bussen. Jeg er nu ude i 3. generation af passagerer, og det er ret sjovt at tænke på. Jeg har tænkt mig at blive ved, så længe helbredet er i orden og så længe, jeg er glad ved det. Og så er det jo også sundt og godt at komme lidt ud, selv om man er pensionist, fastslår Hans Sørensen.

Når det ikke er landevejen mellem Give og Vejle, der trækker med bussen, så er det den tohjulede racercykel, der bringer Hans Sørensen og hans kammerater fra Give Cykelklub rundt i de lokale landskaber.

- Jeg var i sin tid med til at stifte Give Cykelklub for godt og vel 25 år siden, og i dag kører jeg fast to gange om ugen. Det bliver til 100-150 kilometer om ugen, og det er også noget jeg i den grad nyder, siger Hans Sørensen.

Det betyder faktisk, at han over 27 år som cykelrytter er nået hele fem gange rundt om jorden - så det er da en herre med nogle kilometer i benene og pedalerne, den gode Hans Sørensen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Give Avis

Dimissionsfest under Guds himmel

Give Avis

Thyregod Badeland åbner den 15. juni

Give Avis

Sådan åbner hallerne i Give

Annonce