Annonce
Give Avis

Corona betyder også ændret adfærd blandt skoleelever og lærere – del 4

De mobile udendørs håndvaske er et hit. Børnene bruger dem flittigt uden at skulle dirigeres derhen af de voksne. Foto: Kim Johannsen
Kim Johannsen fra Thyregod skole beskriver her i avisen i en fast klumme, hvordan en almindelig ualmindelig skoleuge forløber i en tid med coronakrise og masser af restriktioner men også med nye muligheder både fagligt og pædagogisk.
Annonce

THYREGOD: I de seneste uger har vi forsøgt at give et billede af hvordan den ændrede hverdag på Thyregod Skole påvirker eleverne, med specielt fokus på 4. årgang. Det har tydeligt vist sig, at eleverne faktisk ret hurtigt har være gode til at tilpasse sig mange af de tiltag og restriktioner som de præsenteres for - og heldigvis for det, for det er flere gange hver uge, at de skal forholde sig til nye retningslinjer på snart det ene, snart det andet område.

Kigger man lidt ned under overfladen, så viser det sig faktisk, at hele corona perioden har fået mange på skoleområdet - både børn og voksne - til at ændre vaner, og åbne op for nye måder at gøre mange ting på. Eksempelvis har hygiejnen på skoletoiletterne nærmest aldrig været bedre.

De ellers kendte udfordringer omkring at afslutte toiletbesøg med håndvask, ja det er nu minimeret til næsten ikke-eksisterende - vi må håbe det holder også i længden!

Et andet eksempel er, at mange klasser opdeles i mindre hold eller teams. Det har man egentligt gjort længe og i mange situationer, men det nye er, at nu forstår eleverne ofte bedre, at der kan være mange grunde til at det sker.

De finder ofte ud af, at lærerne faktisk har styr på hvordan holdene mixes til spændende teams, og at der kan være meget at hente fra de andre i ens gruppe, alt efter de forskellige situationer og forskellige opgaver.

Kigger man lidt ned under overfladen, så viser det sig faktisk, at hele coronaperioden har fået mange på skoleområdet, både børn og voksne, til at ændre vaner, og åbne op for nye måder at gøre mange ting på. Eksempelvis har hygiejnen på skoletoiletterne nærmest aldrig været bedre.

Kim Johannsen, Thyregod Skole

Annonce

Hov - jeg kan jo cykle

Det gør jo heller ikke noget, at vi især i denne tid, bliver udsat for opgaver som måske udfordrer os på nye måder, og så er det jo godt at være sammen med nogen, som pludselig viser nye kvaliteter til teamet.

Et kig på skolens 1. årgang, viser en ny og anderledes måde at håndtere den hyppige håndvask: En mobil vaskestation, rigget til udenfor. Effektivt benytter eleverne faciliteten helt hjemmevant og uden speciel opsyn, efter den første introduktion.

Samme 1. årgang har også udnyttet muligheden for at heldags cykeltur til Hastrup Skovlegeplads, hvor temaet trolde blev til både troldehistorier ved bålet, og fremstilling af egne små sjove trolde, og fundet steder de kunne bo derude.

Sådan en tur er, ud over at være en flot cykelpræstation, også endnu et eksempel på mulighederne ved sammenhængende forløb over en hel skoledag. Noget der var betydeligere besværligt i det kendte set-up med faste skemaer og mange faste fag.

I den 4. årgang vi har fulgt de seneste uger, er det præcis det samme. De anderledes opgaver, og den anderledes og mere fleksible måde at strukturere skoledagene på, har gjort at - Hov! Cykelfærdighederne hos elever imponerer pludselig; Nogen blomstrer ved at få mulighed for at udfolde sine kreative eller håndværksmæssige evner, ligesom nogen klart udvikler sine færdigheder som en god hold-kammerat.

Annonce

Tilpasning eller frustration

På Thyregod Skole har to lokale "vaskekoner" en daglig tjans med rengøring af legetøj og andre materialer, hvilket er meget betryggende, men også nødvendigt. Det samme kan siges om de mange ekstra rengøringsopgaver som det normale rengøringsteam foretager. Flere gange dagligt foretages ekstra rengøring af f.eks. toiletter, håndvaske, kontaktflader og skoleborde. Aldrig har skolens lokaler, møbler, materialer og legetøj været mere rent og indbydende til næste gang det skal bruges.

Igen, ganske betryggende at kunne færdes i hver dag. Naturligvis er der også de børn der synes det er ekstra udfordrende, når tingene ændrer sig lige lovlig tit, men de klarer sig faktisk ret godt, nok mest takket være de voksnes bevidsthed om behovet for strukturel tydelighed i hverdagen.

Det bringer os frem til også de voksnes ændrede adfærd. Både pædagoger, lærere og skoleledelsen har nok at se til, når både forældre, børn og hinanden skal føres konstant ajour med dette og hint. Men igen, først bliver man blevet tvunget til at gøre noget man ikke normalt plejer.

Dernæst erkender de fleste, at det kendte ikke lige kommer igen en af dagene, så hvis man skal have følelsen af, at man godt vil kunne fungere i den anderledes skolehverdag, så må hver især åbne op for at få det bedste ud af situationen. Måske endda påvirke de ting man nu kan få indflydelse på, i en retning som man føler for.

Og så er vi straks tilbage i børnenes verden, for det er præcis det samme de skal være i: En ny virkelighed. Tilpasning eller frustration. Se muligheder og bruge det gode, og acceptere resten.

Igen: Kan vi holde fast i den tankegang, så kommer vi langt, også når coronaen engang er overstået.

Gnomer ved hovedindgangen. Foto: Kim Johannsen
Sneboldkamp med skum. Foto: Kim Johannsen
1. klasse i Troldeskoven. Foto: Kim Johannsen
Der lægges kanter i mosiakken. Foto: Kim Johannsen
Skolen er blevet beriget med ekstra toiletvogne. Foto: Kim Johannsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Give Avis

Nyt fra Lægehuset i Give

Annonce