Annonce
Give Avis

Debat: Midtjysk Motorvej er overflødig når E45 udvides

Læserbrevsskribent Peer Høgsberg har meget svært ved at forstå, hvordan Pihl Lorentzen kan karakterisere Hærvejsmotorvejsprojektet som et grønt projekt. Arkivfoto
Annonce

HÆRVEJSMOTORVEJEN: En Midtjysk Motorvej er ikke grøn og den bliver det heller aldrig. Dens økonomi er bl.a. afhængig af, at der brændes så meget mere fossilt brændstof af, at det ifølge VVM-rapporten forventes at give staten en øget brændstofafgift på mellem 1 og 1.7 milliarder kroner.

Og det er penge, der alle sammen skal op af bilisternes lommer. Midtjysk Motorvej -eller Hærvejsmotorvejen - var begrundet i en nødvendig aflastning af E45, som den nu viser sig stort set ikke at aflaste, og den er på ingen måde en grøn motorvej. Øget brændstoforbrug betyder tilsvarende øget CO2udledning, og det er det præcist modsatte af grønt.

Hvis man, som Pihl Lorentzen i sidste uge, forventer, at der kun i fremtiden kører elbiler på vejen og på den måde forsøger at male vejen grøn, så vil de 1-1.7 milliarder kroner mangle i motorvejens i forvejen vakkelvorne økonomi.

Herning har 3 motorveje (Holstebro, Århus, Vejle). Give har to (Holstebro, Vejle). Og Viborg og Billund har ikke behov for en motorvej. Når Legoland forhåbentlig snart åbner, bliver der måske igen køer på vejene; men de skabes og vedligeholdes, når bilisterne ankommer til Billund og skal finde plads. Det løses ikke ved at stable endnu flere biler hurtigere op på en gang mod Billund.

Der kan godt være behov for en bedre forbindelse fra Billund til Give; men det kan klares ved at udvide vej 30 til en 1+2 motortrafikvej, som det er gjort på vej 28 mod Vejle. Viborg har behov for forbedret vejforbindelse mod Århus, ikke mod Herning.

Det er en grov fejl, at VVM-rapporten slet ikke behandler det mest oplagte alternativ til at anlægge en Midtjysk Motorvej, nemlig at udvide E45.

VVM-rapporten fremstiller det som om, der skal vælges mellem 4 linieføringer af Midtjysk Motorvej. Men det skal der ikke. Der skal vælges mellem enten at bygge en ny Midtjysk Motorvej hele strækningen 180 km fra Haderslev til Hobro eller at udvide E45 til 6 spor på flere udvalgte delstrækninger.

Det forholder VVM-rapporten sig mærkeligt nok ikke til. Gør man begge dele, vil man kunne stå med en helt overflødig, 20 milliarder kr. dyr, Midtjysk Motorvej.

Udvidelser af E45 på delstrækninger er samtidig under planlægning, og det må være indlysende, at et tredje spor i hver retning vil øge kapaciteten med mindst 33 %. Vejlefjordbroen har allerede 6 spor og er med 87.000 daglige biler den mest belastede motorvejsstrækning.

Men i Tyskland, på Autobahn 100 i Berlin klares med samme 6 spor 168.400 biler dagligt. Det er næsten dobbelt så meget som E45´s mest befærdede strækning på Vejlefjordbroen.

Der er ikke brug for en Midtjysk Motorvej. Der er ikke virkelig økonomi i den. Den vil resultere i øget, ikke mindsket CO2-udledning. Den forringer de omkringboendes ejendomspriser og deres alderdomssituation.

Den ødelægger lokalsamfund og natur ved et langt dobbelt dyrehegn og tilsvarende ”støjbælte” fra Haderslev til Hobro og splitter og støjplager store, nu sammenhængende naturområder, bla. Ved Vejle Ådal, Randbøl Hede, Frederikshåb Plantage og Gyttegård Plantage.

Spar penge. Udvid E45.

Skrot Midtjysk Motorvej helt og aldeles.

Der er ikke brug for en Midtjysk Motorvej. Der er ikke virkelig økonomi i den. Den vil resultere i øget, ikke mindsket CO2-udledning. Den forringer de omkringboendes ejendomspriser og deres alderdomssituation. Spar penge. Udvid E45. Skrot Midtjysk Motorvej helt og aldeles.

Peer Høgsberg, læserbrevsskribent

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Give Avis

Nyt fra Lægehuset i Give

Annonce