Annonce
Give Avis

Engineering på Givskud Skole

Naturfagslærer og vejleder Anna Hermannsen Clausen sætter 2. og 3. klasseseleverne ind i dagens opgave - både via smartboard og personlig guidning. Foto: Jim Hoff

Ingeniørers arbejdsmetoder er de fremherskende pædagogiske værktøjer, når 2. og 3. klasse på Givskud Skole undersøger, hvorfor mælken skal stå i køleskabet

Annonce

GIVSKUD: Kært barn har mange navne, og lige nu går den undersøgende, undrende og systematiske arbejdsform tilsat kreativitet og barnlig spontanitet i folkeskolen under arbejdstitlen "engineering".

Naturligvis et engelsk ord, der smager ikke så lidt af det gode danske ord 'ingeniør', og det er bestemt ikke tilfældigt, for det karakteristiske for ingeniørers arbejde er, at de anvender mange former for viden til systematisk at designe eller forbedre redskaber, maskiner, strukturer, eller processer.

Ifølge pædagogiske eksperter er styrken ved at arbejde med engineering i skolen brugen af naturfaglig og anden faglig viden i konkrete optimerings- og forbedringsprocesser. Og netop løftet af det naturfaglige element i skolen er den altoverskyggende grundpille i det her tiltag.

Det er vigtigt, at vi starter med de små klasser med denne her arbejdsform og pædagogiske tilgang til opgaveløsning. Den tidlige indsats batter virkelig noget.

- Anna Hermannsen Clausen, naturfagslærer på Givskud Skole
Annonce

Teknologisk og naturvidenskabelig indsigt som del af børnenes almendannelse

Et tiltag, som har en startkapital på 31 mio. kr. og som blandt andet er støttet af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møllers Fond.

Et projekt, der har det noble formål at bringe engineering ind i naturfagsundervisningen i grundskolen og på den måde bidrage til, at flere børn og unge opnår teknologisk og naturvidenskabelig indsigt som en del af deres almendannelse og ad den vej får større interesse for naturvidenskab og teknologi.

Engineering-tiltaget er samlet omkring en række organisationer, uddannelsessteder og kommuner som en fælles, koordineret, national indsats.

Omsat til lokale forhold betyder det, at Vejle Kommune aktivt deltager i projektet ved at afsætte midler til at uddanne lærere på Firkløverskolen til henholdsvis Naturfagsvejledere og Engineeringsvejledere.

Annonce

Stort opbud af interessenter

Endnu mere konkret er det Firkløverskolens afdeling i Givskuds 2. og 3. klasse, der sammen med Anna Hermannsen Clausen, der er natur/teknologi-lærer og naturfagsvejleder på skolen, som spiller hovedrollerne i denne artikel, der tager udgangspunkt i det engineeringforløb, som Anna og hendes elever fremviste for en lang række både pædagogiske og politiske interessenter mandag den 1. oktober på skolen i Givskud.

Det var Line Kastorp Kok, der er naturfaglig konsulent hos Vejle Kommune, der stod som tovholder på dagens projekt, der blandt andet havde fint besøg af folketingsmedlem Anni Mathiesen (V), Torben Elsig (B), der er formand for Vejle Kommunes Børne- og Familieudvalg samt skoleleder Preben Skov Christensen samt afdelingsleder Ejvind Kallesøe.

Derudover var der også besøg af CVU Lillebælt, der jo står for uddannelsen af lærere samt repræsentanter for ingeniøruddanelsen og Naturvidenskabens Hus.

Annonce

Torben Elsig: Handler om at give eleverne et fagligt løft

Det store fremmøde viser med al tydelighed, hvor vigtigt et projekt 'engineering' er for de involverede pædagogiske, faglige og politiske parter.

Vejle Kommune er i skrivende stund ifølge Torben Elsig i gang med at uddanne 17 naturfagsvejledere, og yderligere 16 er på vej. Ret beset er der to retninger, som uddannelserne peger hen imod: Naturfagsvejleder og E-lærer (engineeringvejleder).

På Givskud Skole bliver Anna Hermannsen Clausen uddannet til naturfagsvejleder, mens hun har en kollega på Søndermarksafdelingen, der er i gang med at blive uddannet til E-lærer.

- Kommunen har en strategi for naturfag i skolen med henblik på at give eleverne et fagligt løft. Vi kan allerede nu se, at der generelt er stigende faglige resultater, hvilket er særdeles glædeligt. Og mon ikke resultaterne bliver endnu bedre, når den 2. og 3. klasse vi besøger her i Givskud i dag går ud af 9. klasse, lyder det retorisk fra Torben Elsig.

Annonce

Vigtigt med tidlig indsats

Netop den tidlige indsats med engineeringarbejdsformen er af grundlæggende vigtighed for Anna Hermannsen Clausen.

-Det er vigtigt, at vi starter med de små klasser med denne her arbejdsform og pædagogiske tilgang til opgaveløsning. Den tidlige indsats batter virkelig noget, og der handler for os som undervisere om at tilpasse arbejdsformen til hver enkelt årgang, så alle får det optimale ud af det, siger Anna Hermannsen Clausen og tilføjer:

- Jeg vil også godt gøre opmærksom på, at 'engineering' ikke kun kan bruges i forhold til naturfagene, Det kan integreres i andre fag også - og det er jo heller ikke kun de her 2-3 gange om året, at vi arbejder på denne her måde. Det sker løbende hen over året, at vi inddrager engineering i vores undervisning, pointerer Anne Hermannsen Clausen, inden selskabet drager afsted for at få 2. og 3. klasses bud på, hvorfor mælken skal stå i køleskabet, og på hvordan man laver sit eget køleskab.

Hvordan det gik, kan du læse om andetsteds her i avisen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Give Avis

Håndboldbrag i coronaens skygge

Give Avis

Træningsdag i rideklubben

Annonce