KOLLEMORTEN: Købmandsbutikken i Kollemorten har fået et facelift med ny facade plus et nybygget skur til cyklister og vandrende på Hærvejen. Alt sammen tegn på, at Dagrofa, som står bag butikken, ser butikken i Hærvejsbyen som både bevarings- og investeringsværdig.
Sådan ser købmand Jørgen Mikkelsen også på det. Han har stået bag disken siden januar 2017, hvor han blev ansat. Dermed fik man en lokal mand med helhjertede ambitioner om at drive butikken videre på bedste vis ikke mindst for lokalområdets skyld.
Mikkelsen, der forøvrigt sidder i lokalrådet i Kollemorten, havde da også været med i butikken på sidelinjen 14 måneder som sparringspartner for daværende købmand Tina Laursen, før han selv overtog dirigentstokken.
- Det af kæden investerer penge i os og bygningerne her, viser mig da, at man vil os. I det hele taget har vi mærket en stigende opbakning fra kæden på det seneste, og det er vi rigtig glade for, konstaterer Jørgen Mikkelsen.
Stor selvstændighed
Noget er også glæder den lokale købmand er udviklingen på bundlinjen. For efter nogle seje hårde år er omsætningen ikke mindst her i det coronaramte 2020 begyndt at nå op på det niveau, man hele tiden har drømt om.
- Det er der flere årsager til. For det første har vi som Let-Køb købmand en meget stor grad af selvstændighed, hvilket betyder, at jeg kan købe relevante varer hjem, som passer til mine kunder. I butikken har vi en ønskeliste, som kunderne kan skrive ting på, som de gerne så, vi solgte her i butikken. Det har blandt andet medført et udvidet sortiment indenfor babyartikler. Og for det andet kan jeg købe større varegrupper hjem uden at skulle betale kædeafgift, som det er tilfældet hos Min Købmand, fortæller Jørgen Mikkelsen.
Coronaen sendte flere folk ind i butikken
Han har ligeledes taget en række lokale varer ind på hylderne, ligesom der også er spændende specialvarer som Hærvejsøl på hylderne. Og generelt er der bare kommet flere varer på hylderne i 2020. Der er simpelthen basis for at agere med godt købmandskab, og det giver da også god mening for Jørgen Mikkelsen, at han på den måde kan lave en butik, hvor varegrupperne i høj grad lokalorienteret.
- Og så er der det der med coronaen. Her vil jeg sige, at folk, både lokale men også folk udefra, i den grad har fået øje på os. Folk har været mere hjemme, man har ikke ønsket at stå i en tætpakket kø i Bilka osv., og det har givet os rigtig mange nye kunder og dermed også fine tal på bundlinjen, siger Jørgen Mikkelsen.
Hjerteblod og lokalpatriotisme som drivmidler
Butikken er ejet af en kreds af lokale borgere, der i 2014 købte bygningerne, mens en anden del af anpartshavere med Jørgen Mikkelsen i spidsen står bag driften af selve butikken.
- Da jeg startede tilbage i 2017, var det lidt fra scratch, hvor jeg fik lov til at sætte mit eget præg på tingene. Ok, jeg havde 14 måneders indsigt i butikkens drift og dagligdag fra min tid som sparringspartner for Tina Laursen, så da man stod og manglede en købmand, kunne jeg godt se mig selv træde til. Man er vel lokalpatriot og føler et vist ansvar for ens lokalområde, og lysten til at prøve det her af, var der bestemt også, konstaterer Jørgen Mikkelsen.
Som den gamle fodboldkriger han også er, så lå der også en gejst og motivation i Jørgens sind om at "han nok skulle vise dem, at han kunne få den lokale købmandsbutik op at køre'.
- Selvfølgelig, sådan er det. Det her skulle have en chance, for det er bare så vigtigt for sammenhængskraften her i området, at vi har en lokal købmand. Det er godt for borgerne, det er godt for huspriserne, og i det hele taget skal der jo være et sted, hvor borgerne kan mødes fast og få en snak, mens de handler ind, siger Jørgen Mikkelsen.
Det handler også om fornyelse
Han har ikke er tungt religiøst forhold til, at de lokale engang imellem handler lidt ind udenbys ud fra devisen om, at der jo altså godt kan være varer, man bare ikke har i butikken.
Omvendt er borgerne ret gode til at vende tilbage til butikken i Kollemorten og fortælle om de varer, de køber udenbys - og således inspireret er det jo op til Mikkelsen at få dem ind på hylderne.
- I det hele taget handler det også om at forny sig for at fastholde og tiltrække kunder. derfor har vi da også indført blomstermarked her i butikken plus almindelige markedsdage. Det er populære tiltag, som er med til at holde et godt flow i butikken, også lever vi med vores placering lige midt på Hærvejen også højt på turismen, som ikke mindst er medvirkende til, at vores juli måned er rigtig fornuftig - og på den måde er vi jo også vigtige for Hærvejscentret, der kan sende de overnattende gæster her ned for at proviantere, konstaterer Mikkelsen.
Han er spændt på, om butikken kan holde momentum i 2021. Sker det, så kan man vel godt konstatere, at kurven er knækket for den hyggelige købmandsbutik ved den historiske Hærvej.
Også uden at det lyder lidt for Let-Købt!