Annonce
Give Avis

Lokale politikere kæmper for at få sløjfede togafgange tilbage: - Det skriger til himlen

Venstre-politikerne Niels Clemmensen og Gerda Haastrup Jørgensen håber begge, at der kan findes en løsning, så de hidtidige morgenafgange kan genetableres. Foto: Thomas Nedergaard Rasmussen
Der må kunne findes en løsning mellem Arriva og Transportministeriet, så de hidtidige morgenafgange mellem Vejle og Struer på sigt bevares. Man risikerer, at pendlerne forsvinder fra den kollektive trafik, mener to lokale byrådspolitikere.

Thyregod/Give: Det er på flere måder problematisk, at den hidtidige morgenafgang med regionaltoget, der hidtil har kørt mod Vejle fra Thyregod klokken 06.50 og Give 06.57.

Det mener blandt andet de lokale politikere Niels Clemmensen og Gerda Haastrup Jørgensen. De to byrådsmedlemmer fra Venstre går derfor - ligesom en række andre politikere - ind i sagen om de manglende afgange, der påvirker pendlere i begge retninger på strækningen mellem Vejle og Struer.

De hidtidige mylretidsafgange forsvinder, når Arriva senere på ugen overtager driften, fordi der ifølge udbuddet kun skal være én afgang i timen i hver retning.

Annonce

- Det skriger simpelthen til himlen. Jeg kan blive rasende, når man læser, at de glemmer at få sådan et tog ind. Man snakker så meget om klima, og det her giver kun flere biler til skole og arbejde. Det giver ingen mening, siger Niels Clemmensen.

Han mener ligesom Gerda Haastrup Jørgensen, det er meningsløst, at henholdsvis Sydtrafik og Midttrafik skal til at køre med busser på strækningen. Skinnerne ligger der i forvejen - udgiften kommer bare til at ligge ude i kommunerne i stedet. Samtidig risikerer man, at de faste pendlere vælger den kollektive transport fra, siger de.

Gerda Haastrup Jørgensen har siden sidste år haft orlov fra sit civile arbejde hos netop Arriva. Der arbejdede hun med selskabets busdrift, og hun har derfor ikke haft nogen andel i Arrivas kommende drift af togstrækningen, understreger hun. Hun blev ved et tilfælde gjort opmærksom på den kommende ændring i oktober, hvorefter den kom på dagsordenen i teknisk udvalg.

Hvor ligger fejlen?

Det er et politisk flertal på tværs af rød og blå blok i Folketinget, der står bag udbuddet, som i 2018 endte med, at Arriva 13. december overtager togdriften mellem Vejle og Struer. I den efterfølgende pressemeddelelse, der blev udsendt fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, fremgår det, at "der vil være et uændret serviceniveau, idet antallet af afgange og kravene til punktlighed og kundetilfredshed videreføres fra den nuværende kontrakt", når Arriva overtager driften.


Man snakker så meget om klima, og det her giver kun flere biler til studie og arbejde.

Niels Clemmensen (V), byrådsmedlem


Også det lokale folketingsmedlem Niels Flemming Hansen, der er transportordfører for Det Konservative Folkeparti, er i gang med at undersøge, hvorfor der er skåret i antallet af afgange mellem Vejle og Struer. Derfor har han sendt flere spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S).

Her ønsker svar på, hvilke data og begrundelser der ligger til grund for beslutningen.

- Handler det om besparelser eller manglende kapacitet af togvogne fra Arrivas side? Arriva siger selv, at det handler om besparelser, og at det er Trafikstyrelsen, som ikke har givet lov til at køre de to morgen-pendler-afgange. Er det rigtigt?, spørger Niels Flemming Hansen, der også har hæftet sig ved ordlyden i pressemeddelelsen fra 2018.

- Der bliver faktisk lovet noget, som ikke holder stik i praksis vedrørende samme serviceniveau. Hvor i processen er fejlen sket, idet to afgange nu er sløjfet - endda de to vigtigste afgange om morgenen i myldretrafikken?

Annonce

Et spørgsmål om penge

Folketingspolitikeren har også modtaget et mailsvar fra Arriva. Her fremgår det, at trafikselskabet er i dialog med Transportministeriet, men at det endnu ikke er lykkes parterne at finde en løsning.

I Give og Thyregod sidder Gerda Haastrup Jørgensen og Niels Clemmensen og håber snart at kende svarene på deres og Niels Flemming Hansens spørgsmål. Står det alene til dem, er morgenafgangene igen en del af den faste køreplan hurtigst muligt. De håber, det kan ske efter sommerferien i 2021 - eller måske allerede i løbet af foråret.

Ligesom Niels Flemming Hansen er de blevet oplyst, at Arriva og Transportministeriet taler sammen om at finde en holdbar løsning. Så sent som i sidste uge har parterne talt sammen uden at blive enige, fortæller Gerda Haastrup Jørgensen.

Som så meget andet er det i sidste ende et spørgsmål om økonomi, mener de to lokalpolitikere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Give Avis

Nyt fra Give-Egnens Museum

Give Avis

Du ejer din by: Nu bliver det konkret

Annonce