Annonce
Give Avis

Sæt pris på din by - køb lokalt: Give Handel og Erhverv med i landsdækkende kampagne

Give Handel og Erhverv deltager over to omgange i den landsdækkende kampagne 'Sæt pris på din by - køb lokalt'. Her finder formand Susanne Sandholm og bestyrelsen 5000-kroners vinderen i den store forårskonkurrence. Foto: Jim Hoff
Ethvert godt ægteskab skal uanset mængden af udtalt kærlighed holdes ved lige, nurses og plejes. Ud fra den devise indleder Give Handel og Erhverv nu et to gange tre uger langt kampagneforløb, hvor man har fokus på det gode forhold mellem byens butiksliv og de mange gode trofaste kunder
Annonce

GIVE: Give har en lang og fin tradition som en rigtig god handelsby med et varieret butiksliv og med et højt serviceniveau, hvor det mere er reglen end undtagelsen, at det er ejerne selv (læs:hjerteblod og engagement), der er at finde bag disken.

Vi ved godt allesammen, at der findes 'trusler' udefra, som kan presse og har presset de lokale butikkers momentum. Internethandel især er en ubehaglig usynlig modstander, og til dels er storcentrene i de omkringliggende større byer også en faktor, der spiller ind tipningen af den lokale handelsbalance.

Det er det, man kalder almindelige vilkår, og så kan det være nok så uretfærdigt, men sådan er det indenfor de liberale erhverv. Vilkår som man også i Give må slås med/mod, og vilkår, som man faktisk har formået at byde trods og kamp til stregen.

Fordi man for det første er en god handelsby og for det andet har en god lang positiv historik med byens og områdets befolkning, der gerne støtter de lokale butikker - som omvendt også har en lang flot tradition for at støtte det lokale foreningsliv i alle dets afskygninger.

Annonce

"Nu tager vi de positive briller på"

Der er med andre ord tale om et godt forhold, apropos indledningen til denne artikel. Men det er klart, at der kommer grus i maskineriet, når hele verden, og dermed også både Danmark og lille Give, lige pludselig står ansigt til ansigt med en verdensomspændende pandemi, der med et fingerknips lukkede totalt ned for store dele af den dagligdag og virkelighed, som vi alle kender.

Mange er ramt, heriblandt også vores fine lokale butikker, men nu skal vi, kære venner, i gang med at "vende kajakken", som Kim Larsen sang i 1988.

Det betyder rent faktuelt, at Give Handel og Erhverv (GHE) fra næste uge, altså i uge 22, i samarbejde med og sponsoreret af Vejle Kommunes BID-midler, indleder en landsdækkende koordineret Køb Lokalt-kampagne.

Målet er, ikke uventet, at invitere borgerne tilbage i de lokale butikker for at undgå butiksdød i kølvandet på coronaen.

For selvom situationen i Give måske er atypisk med åbningen hele tre nye butikker hen over april/maj, så er det ingen hemmelighed, at byens butikker, ligesom resten af landets handels/butiksliv, har fået hug både til kæben og mellemgulvet hen over især marts og april.

- Jovist har det været et par hårde måneder for vores butikker, men nu tager vi de positive briller på og ser i takt med, at landet åbnes mere og mere op, fremad mod nye, bedre og lysere tider. Og netop derfor giver det god mening at deltage i denne Køb Lokalt-kampagne. Vi mærker allerede nu så småt, at optimismen og kunderne er ved at vende tilbage, og det er det momentum, vi både skal køre videre på og forstærke med det her kampagnetiltag, lyder det fra bestyrelsen i Give Handel og Erhverv.

Annonce

Give kører kampagnen i to afdelinger

I Give har man valgt at køre Køb Lokalt-kampagnen i to omgange med hver tre ugers varighed. Den første kampagnedel kører i uge 22, 23 og 24 og rundes på fineste vis af med en vaskeægte udsalgsuge i uge 25.

Den næste kampagneperiode kører i uge 34, 35 og 36, og her kulminerer det hele med ”Sæt pris på din by – Køb Lokalt”-dagen i uge 36, hvor der vil blive fyret op under et musikarrangement på Torvet.

Under kampagnerne vil byen og butikkerne være udsmykkede med dertil indrettede effekter, bannere, beachflag, A-skilte, balloner osv., der skal henlede opmærksomheden på "Sæt pris på din - køb lokalt".

Derudover er der givet ret frie rammer til de enkelte butikker til at give den gas med forskellige aktiviteter, konkurrencer og diverse tiltag, som kan være med til at sætte streg under, at vi befinder os i en kampagneperiode, og at butikkerne er ret vilde med sine kunder.

- Det er vigtigt for os at understrege, at hele kampagnen vil blive afviklet under hensyntagen til de velkendte råd om at holde afstand og spritte af og selvfølgelig efterleve de aktuelle myndighedskrav, understreger bestyrelsen i GHE.

Annonce

Lokal kærlighed - jo tak

Bag projektet står De Lokale Ugeaviser, BIDdanmark, reklamebureauet Marketsquare og hovedsponsoren MobilePay. Også Fynske Bank, KFI og de deltagende byer bidrager til finansieringen.

I Gives tilfælde tilfører Vejle Kommune via BID-midler 30.000 kroner til kampagnen.

Man kan vel godt sige, at GHE tyvstartede denne her kampagne allerede tilbage i april måned, hvor foreningen med rund hånd øste 50.000 kroner ud over sine kunder i form af gavekort.

Og det viser jo bare, hvor meget kunderne betyder for handelslivet i Give, og hvor meget butikkerne vil gøre for at både fastholde og få kunderne tilbage.

Derfor: Sæt pris på din by - køb lokalt! Det er ægte lokal kærlighed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Give Avis

Nyt fra Lægehuset i Give

Annonce