Annonce
Give Avis

Sæt pris på Give: Det lokale får en større plads i vores hverdag

Efter genåbningsfase 2 i forbindelse med coronakrisen handler det nu for byens butiksliv og Give generelt om at få skabt en god stemning i byen, så man igen kan opleve det pulserende byliv. Arkivfoto: Jim Hoff
Som følge af coronakrisen vil flere forbrugere søge det nære og prioritere at købe i lokale butikker, forudser undersøgelse. Og det er gode nyheder for det lokale butiksliv, der nu lige så stille er på vej op på benene igen efter corona-mavepusteren i foråret
Annonce

GIVE: Efter coronakrisen har de danske butikker mere end nogensinde brug for opbakning fra de lokale borgere – og en del tyder på, at de vil få det.

Ikke kun på grund af årets Køb Lokalt-kampagne, som Give og 13 andre byer samt kæden Min Købmand er med i, men også fordi ”det lokale” generelt forventes at blive prioriteret højere af de danske forbrugere som følge af coronakrisen.

Flere vil købe lokalt - sådan er det. Det viser blandt andet det nye forbrugerstudie, som mediabureau-gruppen GroupM har gennemført blandt 1.000 voksne danskere under coronakrisen.

Her siger 30 procent, at de i højere grad end før corona-udbruddet nu overvejer at købe ind i lokale butikker.

Dette er ifølge undersøgelsen led i en generel øget prioritering af det lokale på forskellige forbrugsområder.

Således overvejer 30 procent i højere grad end før coronaen at holde sommerferie i Danmark, 24 procent at købe lokalt producerede dagligvarer og 11 procent at købe møbler og interiør produceret i Danmark.

Annonce

Nye rutiner og valg

Coronakrisen har på kort tid medført et opbrud i vores hverdagsrutiner og indkøbsvalg, og den har sat tanker i gang om, hvordan vi vil leve vores liv på den anden side af corona-nedlukningen, forklarer Camilla Wrang fra Mindshare/GroupM.

- I en tid præget af panikstemning, krise og usikkerhed på samfundsplan søger vi mennesker mod basale behov som sikkerhed, tryghed, relationer, kærlighed og mening. Vi bliver optagede af at sikre vores ejendele, økonomi og komfort. Og vi prioriterer det nære – familien, nærmiljøet og lokalsamfundet, skriver hun i sin gennemgang af undersøgelsen.

Vi ønsker at få disse behov opfyldt og forstærket gennem vores forbrug, og ifølge undersøgelsen har det derfor fået større betydning for vores valg som forbrugere, at den virksomhed, vi skal købe af, har en stærk lokal tilknytning.

For 45 procent af forbrugerne er en virksomheds støtte til lokalsamfundet således blandt de tre vigtigste kriterier for at vælge at handle i den.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Give Avis

Flot opbakning til Walk-a-Fun-Thon

Give Avis

Nyt fra Lægehuset i Give

Annonce