Annonce
Give Avis

Små opfindere på Givskud Skole tænker ud af (køle)boksen

Der blev arbejdet både udenfor og indenfor rammerne, da 2. og 3. klasse på Givskud Skole mandag den 1. oktober gav smagsprøver på, hvordan man kan arbejde med det pædagogiske værktøj, engineering. Foto: Jim Hoff

21 elever fra 2. og 3. klasse på Firkløverskolens Givskudafdeling har i uge 39/40 arbejdet med en vaskeægte engineering-udfordring: Hvorfor skal mælken stå i køleskabet?

Annonce

GIVSKUD: Det handlede om gode og dårlige bakterier og kold og varm mælk, da 21 elever fra Givskud Skole mandag den 1. oktober optrådte på slap line for en større skare af pædagogisk og politisk godtfolk med henblik på helt konkret at vise, hvad det det pædagogiske værktøj 'engineering' går ud på.

-Klassen er med i et masse-eksperiment, som er en del af Naturvidenskabsfestivalen, der foregår over hele landet i uge 39. Derfor har klassens lærer Anna Hermannsen Claus arbejdet med at redesigne forløbet, så eleverne får mulighed for at arbejde undersøgelsesbaseret og problemorienteret med emnet gennem engineering-metoden, fortæller Line Kastorp Kok, der er naturfaglig konsulent ved Vejle Kommune.

De 21 elever havde i forvejen arbejdet med temaet "Hvorfor skal mælken stå i køleskabet" og fået en god snak med deres lærer om, hvad der sker med mælk og mælkebakterierne når mælken er henholdsvis varm og kold.

Det er meget sjovere at arbejde på denne her måde, end at sidde stille på en stol en hel dag og bare få hovedpine. Her kan jeg være kreativ og bruge min hjerne.

- Edith, kreativ skolepige
Edith og Viktor er i gang med limpistolen, mens deres makker Noah er ude efter vandslanger til deres projekt. Fot. Jim Hoff
Annonce

Peters varme mælk er problemet

På dagen var de delt op i 7 grupper, der men engineering som arbejdsredskab skulle gå fra at forstå udfordringen med mælken og køleskabet til at præsentere en idé, der konkret kan holde mælken kold.

-Eleverne skal bruge deres undersøgelses- og kommunikationskompetencer og i fællesskab i grupperne finde frem til en løsning, som medfører, at opgaveformuleringens fiktive hovedperson, Peter, skal kunne holde sin mælk kold i skoletiden - uden et køleskab, forklarer Anna Hermannsen Clausen.

Sessionen er delt op i en indledende snak om de faglige problematikker med blandt andet bakteriers optræden i varm mælk. Herefter lanceres der fire 4-minutters moduler, hvor eleverne i grupperne arbejder med hvad, hvorfor, hvem, og hvordan-spørgsmål.

Ved hjælp den i forvejen indlærte faglighed i natur/tekniktimerne samt stikord, arbejdsskitser, tegninger og masser af indbyrdes klog snak, finder de små opfindere så frem til forskellige løsningsmodeller, som skal produceres, så gruppen til sidst kan præsentere et konkret praktisk produkt, der kan fungere som køleskab.

Der var fint besøg på stolerækkerne. Her er det byrådsmedlem Torben Elsig og folketingsmedlem Anni Mathiesen (th.), der følger spændte med i undervisningen. Foto: Jim Hoff
Annonce

Stress, limpistoler og "kaffe-tape"

-Det er godt nok vildt stressende med de der fire minutter, hvor man bare skal være skarp. Der er i hvert flad ikke tid til andet pjat og snak, lyder det fra en synligt forpustet, Noah, der er i gruppe med Edith og Viktor.

Den unge mand vedkender sig dog, at det her nymodens engineering er en rigtig fin måde at arbejde på.

-Så kan man få lov at rode med store papkasser, limpistoler og kaffe-tape, lyder det resolut fra den unge mand, der måske skal have en lille snak med lærer Anna om ordet "kaffe-tape".

Hans mandlige makker i gruppen, Viktor, spiller helt på sammen banehalvdel som Noah.

-Det er både hårdt og spændende det her. Man får stress, når man kun har fire minutter til at tænke i, snakke sammen, hente materialer, og man skal jo også få gode ideer. Og det er altså en svær opgave sådan bare at lave et kendskab med en limpistol, lyder det eftertænksomt og snusfornuftigt fra Viktor, mens Edith er i gang med nogle fine skitser, der viser, hvilken retning gruppens projekt skal tage.

Annonce

Her kan jeg være kreativ og bruge min hjerne

De 21 børn summer, snakker og får lyse ideer i en lang uafbrudt begejstret strøm af aha-oplevelser, mens der hentes materialer og konstrueres "køleskabe" på livet løs.

En sand fornøjelse at overvære så meget målrettet initiativ og aktiviteter - og husk så lige på, at vi altså befinder os i 2. og 3. klasse, hvor den kognitive og den personlige udvikling godt kan byde på nogle udfald ind i mellem. Det sker faktisk ikke her.

Måske vores ven Edith fra vores interviewgruppen kan forklare, hvad der egentlig er, der er så godt ved denne her arbejdsform.

- Det er meget sjovere at arbejde på denne her måde, end at sidde stille på en stol en hel dag og bare få hovedpine. Her kan jeg være kreativ og bruge min hjerne. Jeg får nemlig gode ideer, så jeg kan blive bedre og være med til at forbedre vores projekt. Det synes jeg bare er rigtig sjovt, lyder det fra en begejstret ung dame, mens hendes to mandlige opfinderkolleger med opspilede øje og fokuserede miner er i gang med at montere en vandslange på den papkasse, der skal udgøre det for et køleskab.

Annonce

Så drik da vand

-Det er så vandet kan cirkulere rundt i systemet, lyder det kæmpeklogt fra de to gutter, der bevæbnede med limpistoler og sakse leder tankerne hen på den gang, man som ubegribeligt ung selv sad og læste om Georg Gearløs i de gode gamle Anders And-blade.

Og sådan går det ellers derudaf over stok og sten i samtlige grupper, der alle ender op med kloge, sjove, finurlige og faktisk også brugelige løsningsmodeller på Peters problem med at holde mælken kold i skoletiden - uden køleskab.

En kvik elev fra bagerste rækker mener dog, at problemet kunne løses meget lettere og smartere, hvis Peter bare ville gide gå ud på toilettet og drikke en gang kold vand.

Og det er jo også et godt bud på 'engineering' omend af den mere kreative slags.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Give Avis

Nyt fra Lægehuset i Give

Annonce