Annonce
Give Avis

Vi kæmper gerne for vores butikker

Sæt pris på Give - hedder den store kampagne som Give Handel og Erhverv er en del af de næste måneder. I sidste uge blev der sat bannere op i bymidten for at synliggøre kampagnen. Foto: Jim Hoff
Coronakrisen har vist, at byer, butikker og kunder i hele landet er klar til at kæmpe for det lokale handelsliv. Også i Give er der positive tendenser, der viser, at butikkerne mere og mere kan regne med lokalbefolkningen.
Annonce

GIVE: Med coronakrisens indgreb i danskernes økonomi og indkøbsvaner fik de lokale butikker i marts måned i hele landet nærmest fra det ene øjeblik til det næste en endnu større udfordring end nethandel og urbanisering.

Med ét holdt mange kunder sig væk. Nogle butikker er lukket, mens andre har klaret sig igennem akkurat med skindet på næsen.

Coronaen har gjort det tydeligt for alle, hvor sårbare mange lokale butikker er for pludselige fald i omsætningen, og hvor ødelæggende, det vil være for livet i både store og små danske byer, hvis en stor del af det lokale handelsliv pludselig er væk.

Mange steder i landet har byer, butikker og kunder taget affære og modarbejdet coronakrisens negative indvirkning på det lokale handelsliv med mange forskellige initiativer.

På forskellige måder appellerer butikker, lokale medier og interessegrupper til, at borgerne støtter de lokale butikker – for eksempel med køb af gavekort til senere brug eller ved at besøge butikker, man ikke normalt ville besøge.

Andre steder i landet er lokalsamfund gået sammen om at sælge folkeaktier i udsatte forretninger, restauranter og virksomheder.

Annonce

En vis optimisme at spore - trods alt

Et andet initiativ er årets Køb Lokalt-kampagne, som Give og 13 andre byer samt kæden Min Købmand er med i.

Årets Køb Lokalt-dag skulle oprindeligt have været afholdt 25. april, men er pga. coronaen udskudt til forventeligt 5. september - altså i uge 36. I stedet for at køre kampagnen hen over hele sommeren har man i Give Handel og Erhverv valgt at lancere kampagnen i to tempi.

Første gang i uge 22, 23-og 24, og senere på året i ugerne 34, 35 og 36. Allerede nu er byen pyntet op med bannere, plakater osv., som sammen med en række andre initiativer skal gøre reklame for kampagnen og dens budskab for at invitere borgerne tilbage i de lokale butikker og undgå butiksdød i kølvandet på coronaen.

Som man kan se her i avisen spalter, er vi løbende på besøg hos nogle af byens butikker, der fortæller om, hvordan det har været at være fastlåst i en stram økonomisk skruestik under coronakrisen.

Derudover vil butikkerne også fortælle om deres vej ud af krisen, og allerede nu kan butikkerne fortælle om stigende opbakning og dermed også stigende omsætning igen.

Hullerne fra marts og april ligner dog permanente skader på bundlinjen året ud, så mange håber på en ekstraordinær god sommerhandel, hvor såvel lokalbefolkningen som danske turister er med til at vippe den økonomiske balance i den rigtige retning.

Og på den måde være med til at kæmpe for, at vi som et godt og bæredygtigt lokalsamfund kan bevare vores fremragende butiksliv.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Give Avis

Nyt fra Lægehuset i Give

Annonce