Annonce
Ugeavisen Haderslev

5 uger! – 5 måneder! – 5 år? …. Én evighed!

Sognepræst Erik Holmgaard forsøger at kigge i krystalkuglen…. Mon ikke også han håber at han tager fejl i sin profeti om længden på corona? Privatfoto
Annonce

Fem  ugers panik prægede Danmark i foråret 2020, da den ukendte virus rejste ind i landet uden pas. Forståelig panik-stemning. Vi vidste ikke, hvad det var, og i nogle lande døde folk på stribe! ’5 måneder! Så må det da være slut!’, håbede mange af os. Men den hærger stadig. Får det ingen ende? ’5 år kommer det til at vare!’ Det vover jeg at sige, selvom jeg kun er præst og ikke profet. Jeg vover at sige: ’Kære læser! Det kommer til at vare 5 år!’.

Ja, jeg ved, at en aktuel amerikansk præsident siger, at det blot handler om uger, så er vaccinen klar. Men … har han altid haft ret i, hvad han sagde?

Hvorfor vover jeg at sige, at det varer 5 år? Fordi det ikke lige ser ud til at gå over. Fordi at selv om mange dygtige videnskabsfolk verden over har sat sig for at udvikle de(n) bedst(e) vaccine(r) hurtigst muligt, så er det ikke nogen let opgave.



Med al respekt for alvoren i den aktuelle virus, så lider verden af en værre sygdom end den



Jeg vover at sige det, selvom jeg har meget lidt forstand på den slags. Hvis det var ’relativt enkelt’, så var der vel i dag også vacciner mod malaria mm.?
Varer det 5 år, så kan vi ikke lukke alt, indtil ’det er gået over’. Så må vi arbejde, holde ferie, have fritid osv. under hensyn til ’den uønskede gæst’. Vi må – selvom vi ikke har lyst – lære at leve med den uinviterede og uønskede ’gæst’. Vi skal holde gudstjenester, dåb, bryllupper, begravelser/bisættelser og konfirmationer – mens den uønskede gæst er her – og vi må desværre tage afgørende ’hensyn til gæsten’ – af hensyn til hinanden. Og ikke mindst af hensyn til de mest sårbare iblandt os!
Hvorfor ’skal’ vi gøre alt det? Mindst af to grunde.

1. Fordi alt ikke kan stå stille i 5 år.
2. Fordi vi har noget at forkynde, som ikke ’kun’ varer 5 år! Kirken er sendt med et glædeligt budskab til verden. En verden, der har brug for det. En verden, der før har været plaget af pest og mange typer katastrofer. Og som stadig er plaget.
Vi er sendt af en evig Gud, der elsker os med en evig kærlighed. En kærlighed, der ikke går over, hverken på 5 dage, 5 uger, 5 måneder, 5 år, 5 århundreder, 5 årtusinder osv. Med al respekt for alvoren i den aktuelle virus, så lider verden af en værre sygdom end den. Søren Kierkegaard kaldte den ’sygdommen til døden’ – Bibelen kalder den ’synd’.
Den evige Guds evige kærlighed kommer til os – ikke som en vaccine – men som tilgivelsens gave gennem dåb og tro. En evig kærlighed, der vil redde os ud af en evig fortabelse. Redde os til evigt liv hos og med Ham og hinanden. For vi er skabt til fællesskab – men Ham og hinanden. Også derfor opleves afstand til hinanden så unaturligt. Kære læser. Jeg håber og beder om, at jeg tager fejl mht. de 5 år med virus. Gid det må vare kortere – og slet ikke længere! Hvad det angår det, vil jeg godt være en falsk profet. Men budskabet om den evige Guds evige kærlighed vil jeg forkynde igen og igen og igen og igen og …! Den har vi brug for – virus eller ej!

Erik Holmgaard. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Midtsyd

Arbejdsbyrden blev for stor for lille købmand: - Når man kører grædende hjem fra arbejde hver dag, så er det på tide at sige stop

Midtsyd

Skrydstrup: Ildsjæle klarer julepynten

Annonce