Annonce
Ugeavisen Haderslev

Carsten Lorenzen skrifter til TCR-klassen

Carsten Lorensen (til venstre) skrifter i den kommende sæson fra Super GT til TCR-klassen. En af hans sponsorer, Mikkel Ro Larsen fra Innocon i Vojens, har købt den bil, som Carsten skal køre i. Det er en Honda Civic TCR FK2, der er bygget af J.A.S. Motorsport i Italien. Foto: Karoline Mathilde Bonde Neumann
Den lokale racerkører, Carsten Lorenzen, har vinket farvel til Super GT-klassen. Fra denne sæson kører han i en for ham ny klasse. Han trykker fremover speederen i bund i TCR-klassen.
Annonce

Marstrup: Carsten Lorenzen har kørt racerløb siden 2013. De seneste fire år har han kørt i Super GT-klassen, men det er slut nu:

- Jeg har ikke opnået de resultater, som jeg gerne ville. Jeg har været i den tunge ende, siger Carsten Lorenzen ærligt og fortsætter:

- Jeg har aldrig rigtig knækket koden til den bil, som jeg har kørt i i Super GT - og så bliver det bare hårdt at sætte sig op til at køre. Det har også været hårdt for mit team.

De udeblevne resultater fik endda Carsten Lorenzen til at overveje, om han helt skulle stoppe med at være racerkører.

Men han er nået frem til, at det skal han ikke. Han er slet ikke færdig med at være racerkører.

I stedet skifter han til en anden klasse. Fremover er han i TCR-klassen, hvor han skal køre i en Honda Civic TCR FK2, der er bygget af J.A.S. Motorsport i Italien.

- Jeg fandt den her rigtig gode bil, der kun havde kørt fire løb i 2017 og to i 2019, siger Carsten Lorenzen.

Carsten Lorenzens nye bil er forhjulstrukket. Han mener, at det passer bedre til hans kørestil end den bil, som han kørte i i Super GT - den var baghjulstrukket. Foto: Karoline Mathilde Bonde Neumann

Men det er dyrt at skifte klasse - og ikke noget, som man bare lige kaster sig ud i, men han er overbevist om, at det er den helt rigtige beslutning.

- Nu tager jeg springet.

Annonce

Købt af sponsor

Racerløb er en dyr hobby - det kender Carsten Lorenzen alt til.

- Man siger, at en racerkører bruger 80 procent af sin tid på at snakke med sponsorer, 15 procent på at klargøre bilen og fem procent på at køre løb, siger han.

I de seneste tre år har han været i kontakt med flere end 3000 virksomheder for at lande de rette sponsorater.

Carsten Lorenzen

Kørte sit første racerløb som 37-årig i 2013.

I TCR skal han køre i den klasse, der hedder Trofeo. Det er en klasse for amatører over 40 år, som kører i en bil, som er fra 2018 eller ældre.

Når man kører TCR, så er der - i modsætning til i Super GT - mulighed for at deltage i løb i udlandet også.

Carsten Lorenzen har lavet et netværk for sine sponsorer, som mødes to-tre gange om året. Typisk mødes de på Årøsund Badehotel, men som noget nyt, så vil netværket i år også mødes ude hos de virksomheder, der er en del af netværket.

Carsten Lorenzen kører for sit eget team, der hedder Miccar Racing. Et team som han startede med sin bror, Micki Lorenzen, i 2013.

Man kan følge med hos Miccar Racing på Facebook og på Instagram skal man søge på Carsten Lorenzen official.

Www.miccar-racing.dk

Men det var ikke kun Carsten Lorenzen, der syntes det var en god idé at skifte til TCR.

- Jeg vidste ikke helt med økonomien til bilen. Men så skete der det, at en af mine sponsorer, Mikkel Ro Larsen fra Innocon i Vojens, købte bilen til mig, siger Carsten Lorenzen og fortsætter:

- Jeg er ikke i mål med økonomien - men det håber jeg, at vi kommer. Men jeg vil da ikke lægge skjul på, at den seneste måneds tid har været ret hektisk.

Annonce

Resultater

Mens de ønskede resultater i Super GT udeblev, så er Carsten Lorenzen ikke i tvivl om, at han nu er landet i den rette klasse.

- Jeg har en klar forventning om, at jeg lander i top tre i Trofeo-mesterskabet den kommende sæson, siger han.

- Den her bil passer bedre til mig og min kørestil - den er forhjulstrukket, mens bilerne i Super GT er baghjulstrukket, siger han.

Carsten Lorenzens nye Honda Civic har 340 hestekræfter. Foto: Karoline Mathilde Bonde Neumann

Det er ikke kun en udfordring for ham, at han har fået ny bil, men også for hans team.

- Vi skal lige finde ud af, hvordan det virker, og så skal vi have gjort den klar, siger han.

Annonce

Publikumsvenlig

Carsten Lorenzen ser også en anden fordel i skiftet til TCR.

- Det er bilmærker, som hr og fru Jensen kender fra gaden - og på den måde tror jeg, at de synes, at det er mere interessant, siger han og tilføjer:

- I TCR kører man i bl.a. Honda, Opel, Seat, Alfa Romeo og VW Golf.

I sin nye bil har Carsten Lorenzen 340 hestekræfter, som han skal have med rundt i svingene.

Og det bliver lettere at se de løb, som Carsten Lorenzen deltager i:

- TCR-løbene bliver sendt på Canal 6 - og man kan også streame dem på Discovery+. Det betyder også, at det bliver noget sjovere for sponsorerne at være en del af Miccar Racing, siger racerkøreren.

Det bliver ikke kun på de officielle baner, han skal køre med sin nye bil.

Carsten Lorenzen og hans team skal bruge den næste måneds tid på at blive dus med den nye bil, inden den skal afprøves på Padborg Park i løbet af marts måned. Foto: Karoline Mathilde Bonde Neumann

- TCR har en rigtig fed løbskalender. Der er også byløb i både Aarhus og København, siger han.

Først skal han dog lige blive dus med bilen, inden han i løbet af marts skal i gang med at træne i sin nye bil.

- Der skal vi afprøve den på Padborg Park, inden vi den 19. og 20. april skal af sted til den første officielle TCR-test på Jyllandsringen, slutter en glad Carsten Lorenzen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce