Annonce
Ugeavisen Haderslev

Lærerstuderende skal klædes bedre på til sexualundervisningen

Lektor Jette Juul Johansen skal stå i spidsen for en ny indsats, der skal styrke de lærerstuderendes sexualundervisning og gøre den mere tidssvarende. Privatfoto
UC Syd opruster på læreruddannelsen for at gøre sexualundervisningen til en mere naturlig del af lærernes undervisning.
Annonce

Studerende på UC SYDs læreruddannelse i Haderslev har nu udsigt til at få styrket kompetencerne, når det gælder seksualundervisning i grundskolen. - I en tid, hvor børn og unge i stigende grad bliver mere og mere kropsfikseret, stilles der fra mange sider krav om, at vores læreruddannelse skærper undervisningen i forhold til dette emne. Seksualundervisningen halter måske efter ude i skolerne, men nu vil vi give vores studerende de bedste forudsætninger for at løfte opgaven, når de selv indtræder på arbejdsmarkedet, siger UC SYDs rektor, Birthe Friis Mortensen i en pressemeddelelse. Lektor Helle Juel Johansen, som også har en master i sexologi, kommer til at stå i spidsen for opgaven. Hun fortæller, at styrkelsen er nødvendig, fordi kravene til netop denne opgave er vokset mere end uddannelsen på feltet. Udgangspunkt bliver den samme som ved UC SYDs pædagoguddannelse, hvor hun arbejder med samme tilgang. I Helle Juel Johansens optik er det en naturlig og helt nødvendig udvikling af læreruddannelsen: - Det handler om viden og om at turde. Hvis undervisningen i seksualitet styrkes på uddannelsen, så vores lærerstuderende får den faglige indsigt, som mange undersøgelser viser, at de mangler, vil de sandsynligvis have lettere ved at tale om seksualitet i en faglig sammenhæng. Dermed aftabuiseres seksualundervisningen, og det bliver naturligt at arbejde med seksualitet. Både her hos os som uddannelsesinstitution, men også der, hvor vores dimittender kommer til at arbejde, siger hun. Helle Juel Johansen oplyser, at selv om seksualundervisning naturligvis handler om kønnet, så er det meget mere end det: - Seksualundervisning som undervisning i sex hører ikke til i de tidligste klassetrin. De er børn og meget nysgerrige på egne og andres kroppe, men forstår ikke seksualitetens betydning, som vi gør. Men seksualundervisningen har alligevel sin plads der. Det handler blot om sundhed, venskaber, hvordan vi har det med os selv og hinanden. Det er noget, vi måske ikke forbinder med seksualundervisningen, men som hører hjemme der, siger Helle Juel Johansen.

Baggrund

Sundheds- og seksualundervisning og familieplanlægning har været obligatorisk i grundskolen siden 1970, men er et timeløst fag, som dermed ikke har sin faste plads i undervisningen. Men netop ved at inddrage og klæde de lærerstuderende på, så de kan tage fat på seksualundervisningen i et professionelt lys, bliver det naturligt at arbejde med emnet gennem hele skolegangen uafhængigt af fag. Seksualundervisningen bliver en integreret del i såvel tysk som natur og teknik.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce