Annonce
Ugeavisen Haderslev

Tre gode råd fra Santé: Sådan kommer du godt i gang med 2022

Sandie og Ole Christiansen er indehavere af Santé Fitness i Vojens. Sandie Christiansen er klar med tre gode råd til, hvordan vi kommer bedst i gang med det nye år.Arkivfoto: Stine Hygum
Et nyt år - og hvordan får vi mest ud af det. Vi kan starte med at passe godt på os selv. Ugeavisen har spurgt Sandie Christiansen, der er medejer af Santé Fitness i Østergade, hvordan vi gør det. Hun har tre gode råd til os.

Vojens: Vi har netop taget hul på et helt nyt år. Rigtig mange har nytårsforsætter - og nogle af dem indeholder, at man skal passe bedre til på sig selv

Sandie Christiansen fra Santé Fitness har i mere end 20 år arbejdet med træning og sundhed. Hun er uddannet personlig træner og er nutrition & lifestyle coach ved Chek Institute i Californien.

Hun giver her tre gode råd til, hvordan man kommer i gang med et sundere 2022.

Annonce

- Det første råd er, at man skal drikke masser af vand. Man skal simpelthen sørge for at være hydreret. Der er en kæmpe stor del af befolkningen, som ikke drikker vand nok, fortæller Sandie Christiansen.

Og der er mange fordele ved, at man får nok at drikke i løbet af dagen:

- Sult og tørst-signalerne kommer fra det samme sted. Så derfor er der mange, som forveksler tørst med sult - fordi de er dehydreret, forklarer Sandie Christiansen.

Tre gode råd fra Sandie

1: Drik masser af vand. Du skal drikke 0,033 liter pr kg du vejer. Hvis du vejer 60 kg, så er det 1,98 liter. Vejer du 90 kg, så er det 2,97 liter. Det er på dage, hvor du ikke træner eller det er varmt.

2: Spis masser af grøntsager. Gerne dem, der er i sæson. Du kan juice en del af grøntsagerne, men ikke alle.

3: Træn - gerne intervaltræning, hvor der er fokus på både cardio og styrketræning.

Hvis man er i tvivl om, hvor meget man skal drikke, så har hun en tommelfingerregel, som man kan bruge til at regne det ud.

- Man skal drikke 0,033 liter vand pr kg kropsvægt, siger Sandie Christiansen og uddyber:

- Det er på dage, hvor man ikke træner eller er ude i 30 graders varme. Træner man - eller er det varmt - så skal man drikke mere, slår hun fast.

Råd nummer to

En ting er, at man skal drikke nok. Sandie Christiansen har et råd mere:

- Man skal spise grøntsager - og masser af dem. Så varierede som muligt - og så stor en mængde som muligt, siger hun.

Hvis man er udfodret af at skulle tygge sig igennem mange grøntsager, så kan man vælge at gøre det lidt lettere for sig selv ved at juice en del af dem.

- Men ikke alle grøntsagerne - for så går man glip af alle de gode kostfibre, men man kan godt juice en del af dem, siger Sandie Christiansen.

Hun opfordrer til, at man ikke bare køber agurker og tomater året rundt, men at man også er opmærksom på at spise de grøntsager, der er i sæson:

- Det er mere naturligt for os, at vi spiser de grøntsager, der er i sæson. Det er ikke naturligt, at man spiser agurk og tomater året rundt -  der er et naturligt tidspunk, hvor det er i sæson - og så spiser man det. Når den sæson er ovre, så kan man stadig hive gulerødder op af jorden og spise dem, lyder det.

Annonce

Det med motionen

Når der er styr på væskebalancen og på grøntsagerne, så har Sandie Christiansen et tredje råd, der handler om det med motionen.

- Jeg tænker, at alle har en travl hverdag. Derfor handler det om, at man får mest mulig effekt ud af det, man gør, siger hun og fortsætter:

- Jeg vil foreslå, at man laver intervaltræning, hvor man både laver cardio og styrketræning. Der er mange, der kun har fokus på cardio - og som helt glemmer styrketræningen - og omvendt. Det handler om, at man skal blive presset i intervaller, som man for eksempel gør, hvis man er til Cross Mix 1-2-3 hos os, siger Sandie Christiansen.



Annonce
Annonce
Ugeavisen Haderslev

Hundehår og cigaretskodder udløser sur smiley til lokal kro: - Det er egen dumhed

Annonce
Annonce
Ugeavisen Haderslev

Lokal præst om 'corona-barriere': - Vi skal vænne os til at vi igen kan samles

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Haderslev

Hvis du er en rigtig samler, så hører vi gerne fra dig

Ugeavisen Haderslev

Slagter Lampe investerer i sunde ansatte: Gitte har tabt 19 kilo med hjælp fra en diætist

Ugeavisen Haderslev

Sangarrangement i Vojens Sognegård

Ugeavisen Haderslev

Bønnens Maggi terning

Ugeavisen Haderslev

Is hele året på Torvet: John ismand dropper efterlønnen

Ugeavisen Haderslev

Lokal racerkører med ambitioner: Vil skabe det mest attraktive netværk i dansk motorsport

Ugeavisen Haderslev

DSB lancerer nyt cafékoncept - men Vojens er endnu ikke på listen over 'stationsstuer'

Ugeavisen Haderslev

Vojens-borgerne er utrygge - Natteravne kan være løsningen

Ugeavisen Haderslev

Ild.pizza er lukket: - Vi vil gerne tilbage, når vi finder den rette beliggenhed

Ugeavisen Haderslev

Bohéme har udvidet: Webshop skal være med til at fremtidssikre den fysiske butik

Ugeavisen Haderslev

Møllen går i krig med ny iscenesættelse

Ugeavisen Haderslev

Brillebutik er med til at plante nye træer

Ugeavisen Haderslev

Anmelderrost forfatter gæster Haderslev Rådhus

Ugeavisen Haderslev

Kim har jubilæum: Pludselig er ti år blevet til 25

Ugeavisen Haderslev

Lokal tryghedskæmper genopstiller

Ugeavisen Haderslev

Gammel Haderslev kirke er klar med kortilbud

Ugeavisen Haderslev

Igor udvider med varm mad i sin nye delikatessebutik

Ugeavisen Haderslev

Nye tider i MG: Den sidste udskænkning er i gang i Apotekergade

Ugeavisen Haderslev

Teaterchef er nervøs før genåbning: Publikum kommer ikke bare tilbage af sig selv

Ugeavisen Haderslev

Koncerter og fællessang: Helene gynger op og ned af fjorden

Ugeavisen Haderslev

Michael kunne være blevet blind: Optikstuderende opdagede, at den var helt gal med trykket i øjnene

Annonce