Annonce
Hedensted/Juelsminde Avis

Børnetøjsbutikker har fået en sværere tilværelse: Forældre vælger webbutikker til

De uafhængige børnetøjsbutikker har både store kæder og webbutikker at konkurrere med. Derfor kræver det mere og mere at tiltrække kunder. Arkivfoto: Michael Svenningsen
Når Sille & Silas lukker vil der være to børnetøjsbutikker tilbage i kommunen. Onlinehandel gør det sværere at drive børnetøjsbutik, lyder det.
Annonce

Hedensted/Juelsminde: Mange andre byer end Hedensted oplever, at den lokale børnetøjsbutik lukker.

Det kan flere børnetøjsproducenter berette om. En af dem er Småfolk, der har forhandlere i hele landet, bl.a. i Horsens og Vejle.

- Butikker lukker i stor stil. Vi har hovedsæde i Holbæk, og som købstad er den et godt eksempel. For ti år siden lå her syv uafhængige børnetøjsbutikker. Nu er der ikke nogen tilbage. Det er billedet, vi ser i mange byer, siger direktør Mikkel Hauger.

Han peger på internethandel som en af de store årsager.

- Vi har ændret måden, vi køber ind på. Vi vil hellere sidde hjemme på sofaen. En anden ting er, at de store internetportaler kan prismæssigt tilbyde noget, som små børnetøjsbutikker ikke kan være med til. Vi hører desuden, at små butikker har fået sværere ved at få kassekredit til at finansiere varelageret, siger direktøren.

Det er da sværere at drive børnetøjsbutik, end det har været. Man er udfordret på mange parametre i dag. Blandt andet nethandel. Hvis vi ikke har det, man vil have, så går man måske hjem og køber det på internettet i stedet for. På den måde er det sværere.

Niels Pedersen, butiksindehaver, Cool Juelsminde.

Annonce

Har særlige udfordringer

Mikkel Hauger fortæller, at børnetøjbutikker har en særlige udfordring i forhold til andre tøjbutikker.

- Det er svært at holde samme kundekreds, for børn kan jo kun være stamkunder i et vist antal år. Man skal hele tiden sørge for at få nye kunder. Samtidig er stykprisen på det, man har hængende mindre end i voksenbutikker, siger direktøren.

Også hos producenten The New med base i Vejle mærker man, at de selvstændige butikker er pressede.

- Det er både på grund af onlinehandel og på grund af, at man kører meget med tilbud i markedet. Det presser dem på indtjening, siger salgschef Morten Damsgaard.

De sidste to sæsoner har han oplevet en stigning i antallet af lukninger blandt forhandlere. Der er dog også dem, der stadig klarer sig godt, fortæller han.

Annonce

Cool i Juelsminde fortsætter

I en af de to tilbageværende børnetøjsbutikker i Hedensted Kommune, Cool i Juelsminde, mærker man også, at internettet spiller en større rolle.

- Det er da sværere at drive børnetøjsbutik, end det har været. Man er udfordret på mange parametre i dag. Blandt andet nethandel. Hvis vi ikke har det, man vil have, så går man måske hjem og køber det på internettet i stedet for. På den måde er det sværere, siger butiksindehaver Niels Pedersen.

Han og hustruen Karin har haft butik i Juelsminde i otte år. De har tænkt sig, at det skal blive til flere år endnu, men de kommer ikke til at supplere den med en butik på internettet.

- De store udenlandske internetbutikker løber alligevel med det meste af nethandlen. Vi håber, at folk vil være loyale over for butikkerne i deres egen by, så der fortsat kan være et godt handelsliv. Vi skal selvfølgelig have et godt udvalg og give kunderne en god betjening, siger Niels Pedersen fra Cool.

To bud på fremtiden

  1. Nikolai Klausen, sekretariatschef, Handel, Dansk Erhverv: - Kæder kommer til at vinde endnu mere frem, og flere brands vil drive egne butikker. Det bliver svært at være den lille selvstændige butik. Det kræver en ildsjæl, der er med på det hele – lige fra sociale medier til at være en engageret del af byen. Det er et kæmpe arbejde.
  2. Marianne Levinsen, forskningschef, Center for fremtidsforskning: - Børnetøjsbutikker er udfordrede ligesom andre butikker. Det, der kan redde dem, er, at vi nu har været igennem en periode, hvor børnefamilier ikke har domineret forbrugsbilledet. Det kommer de til at gøre i 2020’erne. Kundegrundlaget bliver større. Men en enkelt lille butik vil få det svært, hvis ikke den også er en del af et website. Den skal kunne hjælpe folk med at finde frem til ting, der ikke er i butikken, og give hurtig og nem adgang til dem.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce