Annonce
Hedensted/Juelsminde Avis

Lukket togstrækning gav vinduet til altafgørende tunnel

Under etableringsarbejdet er der af gode grunde lukket for al togkørsel på strækningen. Foto: Morten Pape
Godt en uge tager det at binde Løsning sammen med en ny tunnel under jernbanen. Mandag tiltrak den mest kritiske del af arbejdet en 46 meter høj kran - og adskillige fascinerede blikke.
Annonce

Løsning: En 46 meter høj kran med tonstunge byggeblokke dinglende under sig fik mandag en lang række af de mest nysgerrige blikke i Løsning til at stimle sammen på Jernbanegade.

Her kunne hvert sæt øjne dagen igennem følge det afgørende arbejde med at bygge en kombineret gang- og cykeltunnel under jernbanen ved Nybovej.

Heriblandt var den pensionerede folkeskolelærer Kurt Müller Pawlowski, som har fået det uofficielle tilnavn Mr. Løsning efter mere end 50 år i byen.

I nogenlunde lige så mange år har han på nærmeste holdt også oplevet, hvordan postnummeret er decimeret i byliv med den ene butikslukning efter den anden.

Den mest kritiske del af etableringen af en ny gang- og cykeltunnel under jernbanen i Løsning forløb mandag uden problemer. Foto: Morten Pape

Da han i dyb fascination holdt øje med kranens arbejde, tænkte han dog også for sig selv, at netop tunnellen kunne blive vendepunktet.

- Jeg vil tro, at der nu sker noget effektivt igen. De seneste mange år er det jo gået fuldstændig i stå, men man kan da håbe, at det vokser op igen - det har i hvert fald været vældig spændende at følge, siger Kurt Müller Pawlowski.

Annonce

Stram tidsplan

Projektet med en tunnel under jernbanen har været undervejs siden en samlet udviklingsplan for byen blev præsenteret i midten af 2017.

Heri er en central del netop tunnellen, da den skal være med til at binde bydelene på tværs af jernbanen bedre sammen.

Løsnings udviklingsplan

Under navnet "En stationsby skifter spor" er der lavet en samlet udviklingsplan for Løsning, som blandt andet indebærer:

  • Løsning Stadion flyttes fra den nuværende placering på Tranebovej til en placering på den anden side af jernbanen. Den nuværende fodboldbane udstykkes i stedet til parcelhusgrunde.
  • Der bygges et multihus midt i byen.
  • Der skabes to nye boligområder med parceller og tæt-lav bebyggelse henholdsvis mellem Frederikslystvej og Teglværksvej samt Skolegade.
  • En gang- og cykeltunnel under jernbanen skal binde byen sammen.

Oprindeligt var det håbet, at tunnellen skulle erstatte den nuværende vejovergang ved Broen, men da projektet både ville blive for indgribende og omkostningstungt, droppede kommunen at geare den til bilkørsel.

Den skuffelse var dog ikke til at spore, da den mest kritiske del af projektet mandag forløb uden gnidninger.

- Det gik ret stærkt - og også noget stærkere end normalt - for tidsplanen er presset, så togene kan komme på skinner igen. Der bliver arbejdet i døgndrift med fuld bemanding, og nu mangler vi forsimplet sagt bare at få fyldt op omkring tunnellen og svejset sporene sammen igen, siger projektleder Knud Steen Hansen fra Hedensted Kommune.

Egentlig skulle tunnellen først etableres næste år. Når projektet i stedet blev skudt i gang i fredags, hænger det sammen med , at BaneDanmark denne uge i forvejen har lukket for togkørslen grundet omfattende sporarbejder.

Annonce

Fortsat tålmodighed

Da Kurt Müller Pawlowski qua sin alder på 83 år efterhånden er blevet mindre godt gående, har han endnu ikke taget turen over til det kommende nye boligområde på den østlige del af jernbanen.

Derfor ser han frem til, at han nu kan spare en masse skridt og højdemeter ved blot at tage tunnellen.

De tungeste af elementerne vejer op mod 40 tons. Foto: Morten Pape

Desværre må han og resten af byen endnu væbne sig en smule med tålmodighed. For selvom tunnellen står klar på søndag, er der ikke sat dato for, hvornår den åbner.

- Det vigtigste har været at etablere den. Hvornår det så kan lade sig gøre at gå og cykle i den, tager vi efterfølgende, siger Knud Steen Hansen.

Tunnellen er ikke det eneste store projekt med tilknytning til jernbanen, byen kan finde fascination i at følge. På grund af elektrificeringen af jernbanenettet skal togbroen i 2023 nemlig skæres op for at hæves ca. 70 cm ved hjælp at kæmpemæssige donkrafte.

I løbet af hele projektet har der været rigelig med tungt udstyr. Mandag var den store attraktion en 46 meter høj kran. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce