Annonce
Hedensted/Juelsminde Avis

Revisorer: Meget svært at finde rundt i hjælpepakker

Daniel B. Mortensen fra revisionshuset Rathmann og Mortensen ApS oplever, at hjælpepakkerne er svære at finde rundt i for butikkerne. Privatfoto
Det er ikke nemt for butikkerne at gennemskue, hvordan de skal agere under nedlukningen på grund af coronavirus. - Hjælpepakkerne har en designfejl, men det er svært at sige, hvad man skal gøre i stedet, siger revisor.
Annonce

Hedensted: Hvorfor tilbyder én boghandel kunderne at forudbestille og betale varer og få dem udleveret i døren, mens en anden siger nej?

Forklaringen skal i følge de lokale revisorer findes i de hjælpepakker, som politikerne har lovet butikkerne.

- Det ser ud til at blive samme model som i foråret, og her var problemet, at der var en designfejl i pakkerne, der satte butikkerne i dilemmaer, siger revisor Daniel Mortensen fra revisionsfirmaet Rathmann og Mortensen i Hedensted.

Annonce

Hjælpepakker med trapper

Hjælpepakkerne var indrettet sådan, at havde du ingen omsætning i din butik, fik du 100 pct. kompensation, men havde du blot nogle få procent, røg du ned på 80 pct. kompensation.

- Der var nogle store trappespring undervejs, der gjorde, at det enten ikke kunne betale sig for butikkerne at have åbent, eller at de i hvert fald skulle være meget opmærksomme på, hvor meget omsætning de havde og i hvilken periode, forklarer Daniel Mortensen.

Hjælpepakker

Butikker kan få del i følgende hjælpepakker:

Lønkompensationsordning, der dækker løn til hjemsendte medarbejdere.

Kompensationsordning for faste omkostninger for virksomheder, der forventer en omsætningsnedgang på minimum 30 pct.

Kompensationsordning for selvstændige, som oplever et forventet omsætnings- eller indkomsttab på minimum 30 pct.

Kilde: Erhvervsministeriet

Han understreger, at han ikke har en bedre løsning, men konstruktioner på pakkerne gav den gang en del problemer, som han forudser, at butikkerne også denne gang vil løbe ind i.

Annonce

Forskelligt hvad der er det bedste

I modsætning til sidste gang er butikkerne lukket rent fysisk, men alligevel forsøger nogle, at holde en vis omsætning i gang, fordi de eksempelvis har leverandører, de skal betale. Andre vælger i stedet at lukke helt

- Jeg kan ikke udtale mig om, hvorvidt det er en fordel at have fjernsalg eller holde helt lukket. Det er fuldstændigt op til den enkelte butiks situation, siger Karen Lyse Hansen fra RID Revision i Daugård.

Karen Lyse Hansen fra RID Revision i Daugård fortæller, at der er stor usikkerhed omkring hjælpepakkerne og deres vilkår. Arkivfoto: Morten Pape

Har en butik eksempelvis en webshop, tæller den sammen med den fysiske butik, og så har butikken omsætning og kan derfor ikke få så meget i kompensation. Har butikken ikke en webshop, kan det måske bedre betale sig at lukke helt.

Karen Lyse Hansen håber, at der snarest muligt bliver åbnet for hjælpepakkerne og meldt betingelser ud. Nogle er allerede åbne, mens andre ikke har åbnet endnu.

- Hvis man vælger at holde gang i salget og så søger kompensationen, man skal vide, at der er en risiko for, at man skal betale penge tilbage, men det kan være en fin beslutning for nogen.  Eksempelvis for tøjbutikker, for hvis de ikke sælger ud af deres vinterkollektioner nu, hvornår skal de så gøre det, spørger Karen Lyse Hansen.


Hvis man vælger at holde gange i salget og så søger kompensationen, man skal vide, at der er en risiko for, at man skal betale penge tilbage.

Karen Lyse Hansen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce