Annonce
Holstebro Onsdag

Bekymrede butiksejere: Handl lokalt for at bevare byens puls

Fra venstre er det Cammilla Lund Holm, Tina Uhre og Belinda Christensen, der til ære for fotografen tager sig en lille gåtur op ad gågaden i Østergade. De tre butiksindehavere er bekymret for udviklingen med, at flere butikker er lukket i gågaderne i Holstebro. Foto: Ninna Pirchert
På baggrund af flere butikslukninger minder tre butiksindehavere i gågaden i Holstebro kunderne om, at det er vigtigt at støtte lokalt, hvis Holstebro skal blive ved med at kunne tilbyde en levende gågade.
Annonce

Holstebro: - Det gør da ondt helt ind i hjertet, når kolleger er nødt til at smide håndklædet i ringen og lukke deres butik.

Ordene kommer fra Belinda Christensen, der sammen med sin kompagnon Tina Uhre driver den kombinerede tøjforretning, frisør- og skønhedssalon, Style Vision i Østergade.

- Sidste gang jeg talte, stod der 13 butikker tomme i gågaden, og når en butik lukker, kommer der bestemt ikke altid nye til, fordi bankerne ikke længere er så villige til at låne penge ud til nye butikker, tilføjer Camilla Lund Holm, der driver lingeriforretningen Wunderwear by Camilla i Nørregade.

De tre butiksejere er bekymrede over udviklingen med, at flere forretninger har måttet dreje nøglen i deres gågade-forretninger - senest er dametøjsbutikken M'Sign lukket, herretøjsforretningen 2402 har meddelt, at den lukker, og børnetøjsforretningen Petit de Luxe i Østergade holder ophørsudsalg.

Annonce

Presset som aldrig før

- Detailbranchen er presset som aldrig før, konstaterer Tina Uhre og hendes kollega, Camilla Lund Holm tilføjer:

- Som butiksindehavere har vi i modsætning til netbutikkerne udgifter til husleje og faglært personale. Og os, der selv ejer vores butik, har heller ikke en kæde i ryggen.

På baggrunden af det, de tre kvinder kalder for en trist udvikling, har de besluttet sig for at lægge videoer ud på deres butikkers Facebook-profiler for at minde kunderne om, at de skal huske at handle lokalt, hvis de vil bevare byens puls.

- Det skal ses som et wake up call eller en øjenåbner, konstaterer ejeren af lingeributikken.

- Vi skylder vores kunder at være ærlige og give dem et indblik i, hvordan verden ser ud set fra vores synspunkt. Vi er ildsjæle, men det kræver noget af kunderne, hvis vi skal bevare gågaden. Den vil ikke længere vil være så fantastisk, som den er nu, hvis mange butikker lukker, siger Belinda.

Hun forklarer, at uden butikkernes bidrag til den fælles kasse vil der ikke længere være julebelysning, open by night-arrangementer og alt det andet, der tilsammen skaber en gågade med liv og puls.

Annonce

Fælles video på nettet

- Det er ikke, fordi vi er ved at lukke. For vi har gode forretninger. Vi vil bare fortæller kunderne, at vi brænder for det, vi gør. Forretningerne er vores levebrød, og vi trækker hver morgen glade i arbejdstøjet for at give andre en oplevelse, og vi synes, det er sjovt, men det kræver altså, at kunderne støtter op om os og handler hos os, forklarer Tina og tilføjer:

- Det er oplevelserne, hyggen og byens puls, kunderne går glip af, hvis de ikke gør det.

Foreløbig har de to butikker lagt en fælles video op på deres egen Facebook-side, men de håber, at idéen vil brede sig som ringe i vand, så også andre forretningsindehavere får lyst til at fortælle kunderne om de oplevelser og den personlige betjening, de kan tilbyde deres kunder.

Butiksindehaverne har en idé om på lidt længere sigt at oprette en fælles Facebook-side for alle byens butikker som en fælles platform, der opfordrer til at støtte lokalt.

Annonce

I øjenhøjde med kunderne

Camilla Lund Holm har drevet sin gågadebutik gennem 11 år.

- For ti år siden oplevede vi, at gågaden summede af liv især lørdag formiddag. I dag kan vi se, at der ikke længere er så mange mennesker i gågaden, og alene af den grund mister vi jo også omsætning, forklarer hun.

Tendensen til, at der er blevet længere mellem kunderne, har været markant de seneste tre år.

Og der er der ifølge butiksindehaverne flere forklaringer på. For eksempel hensynet til klimaet, der gør, at flere vælger at købe mindre nyt og i stedet genbruge tøj.

- Men nethandlen er den største årsag til tilbagegangen. Folk bliver hele tiden fristet på nettet. Blandt andet med rabatter, men på nettet kan kunderne ikke få de oplevelser, de kan få hos os. Med hygge og en personlige betjening, mens manden sidder vi siden af prøverummet og drikker et glas vin, forklarer Tina.

Både Style Vision og Wunderwear by Camilla driver en webshop ved siden af deres fysiske butikker.

- Men vi kan ikke leve af webshoppen, og vi vil da også meget hellere være nede i butikken og være i øjenhøjde med kunderne. Det er da kedeligt bare at sidde på kontoret og pakke varer, mener Camilla Lund Holm.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro Onsdag

Holstebro går efter guldet

Annonce