Annonce
Holstebro Onsdag

Butikker lagt ned: Vi sender flere - og stadig større pakker

Jonas Pedersen kan få alt det arbejde, han orker. Tirsdag håndterede han pakker i ni timer. De første fire gik med at sortere og scanne ind, de næste fem med at udlevere pakker. Hos SuperKiosken modtager de cirka 30 procent flere pakker end sidste år. Fotos: Morten Stricker
Overalt i Holstebros pakkeshops er der indkaldt ekstra personale for at håndtere de mange pakker, som vælter ind. Flere af dem melder om stigninger på 30 til 40 procent i forhold til sidste år, og et sted har købmanden måttet kapitulere.
Annonce

Holstebro: Pakkerne er stablet fra gulv til loft ude på lageret - og i "øer" flere steder i butikken - bag disken, foran disken, i spillehjørnet...

Unge Jonas Pedersen knokler med få styr på den tsunami, som er skyllet ind oven på Black Friday og Cyber Monday. Alle pakker skal scannes ind, og de sidste cifre i pakkenummeret noteres med en sort sprittusch på pakken, så det er til at finde hoved og hale i, når kunderne kommer for at hente dem, og pakkerne skal scannes ud igen.

- Det er vanvittigt, og så er det kun PostNord, der har været her endnu, konstaterer Per Jensen, indehaver af Super Kiosken på Niels Kjeldsens Vej.

Klokken er 09.45, så der skal findes en plads, der dybest set ikke findes, til de endnu flere pakker, som Bring og GLS vender forbi med senere.

Hos Meny Ellebæk havde købmand Henrik Hedegaard onsdag i sidste uge været nødt til at afmelde alle pakker fra GLS.

- Jeg er da træt af at skulle sige nej, men jeg kunne se, at personalet var tæt på at brænde sammen. Vi kan ikke være lager med det pres, vi har i øjeblikket. Plus at når vi har så mange pakker, der ligger proppet oveni hinanden, er pakkerne også sværere at finde, så kunderne får lov til at stå længere tid i kø. Det er på alle måder en dårlig case, siger Henrik Hedegaard, der tirsdag eftermiddag i sidste uge gik ud på Facebook med en appel til kunderne om at hente deres pakker så hurtigt som muligt.

Rikke Rosendahl Jensen blev ansat af Spar-købmanden på Struervej som postdame for ti år siden. Hun og yderligere en rutineret dame er guld værd i december. De har udviklet et sirligt system, som gør det nemt og hurtigt at finde pakken, når kunden dukker op i butikken, blandt andet skriver de både husnummer og pakkemodtagerens navn på de store pakker og arrangerer dem tal-rækkefølge.
Annonce

Går forgæves i fysiske butikker

Den opfordring er blevet hørt. Ditte Dreyer nærmer sig disken med mobiltelefonen og nummeret på den pakke, hun blev adviseret om aftenen før. Det er den tiende gave, hun køber på nettet - yderligere fem skal i den online indkøbskurv, inden hun danser om juletræet.

- Jeg køber på nettet, fordi det er nemmere end at skulle helt ned i byen, men også fordi butikkerne ikke har det, jeg skal have, fortæller Ditte Dreyer.

Hun bestiller altid pakkerne til afhentning i Ellebæk.

- Det gør jeg fordi, vi bor her. Det er vores lokalsamfund, og det støtter jeg ved at lægge min handel her, fortæller hun.

Hos Spar-købmanden på Struervej kommer der dagligt 600 nye pakker. Det går fornuftigt, siger Niels Peter Skræddergård.

- Jeg har et dygtigt personale - et par rutinerede damer. Men jeg synes også, at kunderne er gode til at få hentet pakkerne. Det starter med Black Friday og fortsætter indtil jul. Den 24. december sidste år havde vi cirka 30 pakker, der ikke var blevet hentet, siger Niels Peter Skræddergaard.

Annonce

Fire vinterdæk til bilen

Der er ikke noget at sige til, at der er fyldt op derude, siger Marianne Jensen, pressechef for GLS Denmark og GLS Express:

- Vi har haft en stigning på 30 procent i forhold til Black Friday sidste år.

De øvrige pakkefirmaer oplever også markant større mængder. Alene mandag leverede Postnord 6500 pakker i Holstebro, Struer og Lemvig.

Det er dog ikke alene antallet af pakker, der udfordrer kiosker, supermarkeder og tankstationer i december.

- Før var det udelukkende små pakker, vi håndterede. Men pakkerne bliver større og større, blandt andet har vi haft fire sæt vinterdæk, fortæller Meny-købmanden og viser rundt ude på lageret, hvor der står flere kæmpe pakker, der tangerer loftet på de 20 kilo, heriblandt en kondicykel. Længere henne ad gangen står andre volumiøse pakker i kø: en gigantisk løvrive, en computer og skærm...

Til næste jul bliver det bedre. Her får Henrik Hedegaard fem til seks gange mere plads. En ny pakkeshop, adskilt fra bageren, er en del af større ombygning, som påbegyndes til januar 2020.

Ditte Dreyer henter sin 10. julegave, købt på nettet. Hun er en af de "gode" kunder, som er hurtig til at hente varerne, så systemet ikke sander til.
Annonce

"Mit sælgerhjerte græder"

Afhængigt af volumen får butikkerne får et sted mellem 4,50 og 7,50 for at håndterer pakkerne.

- Det er ikke en guldgrube, men der er det i det for os, at mange går ind og køber købmandsvarer, når de er her, siger Skræddergaard.

I Superkiosken har Per Jensen i julemåneden en ekstra mand på for at klare pakkeræset. Resten af året kan det håndteres af det personale, der er der i forvejen. Derfor giver det mening for ham at have aftaler med tre firmaer.

- Jeg får en indtægt på nethandlen. Men mit sælgerhjerte græder da lidt, for det er jo handel, som går fra butikkerne nede i gågaden, siger Per Jensen.

Pakkerne bliver større og større. Hos Meny Ellebæk har de både håndteret fire vinterdæk til bilen - og her en kondicykel.
Annonce

Øger kapaciteten

Kunderne har ti dage til at hente pakkerne, og den frist bliver der ikke pillet ved.

- Vi har overvejet det, men fravalgt det, fordi det ikke rykker noget. Vi trækker statistikker og langt de fleste af vores kunder henter på dag et, siger Marianne Jensen, pressechef for GLS Denmark og GLS Express.

Hos Postnord forsøger man at lette trykket ved at øge kapaciteten i god tid inden julemåneden, hvor pakkemængderne ligger på 70-80 procent over niveauet for en almindelig hverdag i årets øvrige 11 måneder. I løbet af 2019 har firmaet åbnet 650 nye pakkeshops, heraf fire i Holstebro-området - Citykiosken, Shell Viborgvej, Jespers Planteskole og Spar i Tvis.

En ung pige finder vej til kiosken på Niels Kjeldsens Vej. Hun skal hente en pakke. Ikke en julegave, men noget til sig selv. Hun havde bestilt varen afhentning i Fakta. Det er nemmest som studerende. Men Fakta var løbet tør for plads, og pakken blev omdirigeret til Niels Kjeldsens Vej.

Det tager hun med et smil. Det er - snart - jul.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Holstebro Onsdag

Nordens Lund blev indviet

Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro Onsdag

Jazztrio spiller i Subhuset

Annonce