Annonce
Holstebro Onsdag

Kunstner-par sætter Holstebro på plakaten

- Mange forældre køber vores by-plakater til deres børn, når de er flyttet væk hjemmefra, som et minde fra deres hjem-by, fortæller Michael Buss og Sofie Eriksen, der her ses med Holstebro-plakaten i deres lille udstillingslokale på Havrevænget i Vildbjerg. Fotos: Morten Stricker
Ægteparret Sofie Eriksen og Michael Buus har succes med at designe og trykke plakater af byer med deres kirke og kendte bygninger. Senest har parret sat Holstebro og Struer på plakaten.
Annonce

Vildbjerg/Holstebro: 48-årige Sofie Eriksen og 50-årige Michael Buus er et par, der altid er i bevægelse. For dem er der aldrig langt fra tanke til handling.

De mødte i sin tid hinanden på gågaden i Thy, hvor Sofie er vokset op, da Michael aftjente sin værnepligt i civilforsvaret. Sofie var dengang 17 og Michael 19 år.

Efter at have kendt hinanden i 14 dage blev de forlovet, og parret flyttede sammen efter en måned.

Og forholdet holder endnu. Siden er familien blevet udvidet med fem børn: Emilie på 25, Josefine på 23, Mathilde på 19, Marie på 15 og Magnus på 13 år.

Annonce

Hyldest til byer

- Vi har altid fulgt vores hjerter, fortæller Sofie.

Og hjertet har nu ført parret ud på en vej med det fælles designfirma, Buus & Eriksen, der blandt andet designer og trykker byplakater, som sælges over nettet.

Familien er for nylig flyttet til Vildbjerg, hvor de i det hvidkalkede parcelhus bor med de tre yngste, hjemmeboende børn, og herfra driver parret også firmaet, som har eksisteret siden 2013.

Foreløbig har de designet og udgivet 15 byplakater. Her i 2019 er Holstebro - og senest Struer - kommet på plakaten.

- Vi har i første omgang valgt at fokusere på byer i Midt- og Vestjylland, og vi har valgt at holde designet stramt, enkelt og i nordiske, rene farver, siger Michael og fortæller, at parret nøje udvælger byerne til plakaterne.

- Vi vælger ikke de største byer, men går lidt under radaren og hylder ofte de byer, der ikke har en plakat i forvejen, forklarer han.

Annonce

Kirken er altid med

Parret har dog en tommelfingerregel om, at de byer, der kommer på plakaten, skal have mindst 3000 indbyggere for at holde en vis forretning i udgivelsen.

Næste by, der er på vej til plakaten, er Grindsted.

Processen, når en ny by er valgt, er den, at der researches på byerne historie og nutid, så byen kan blive præsenteret med både nyt og gammelt.

- Jeg kan godt lide, at vi har valgt altid at tage byens kirke med, siger Sofie.

Eneste undtagelse fra den regel er Kibæk, der ikke kan prale med at have sin egen kirke.

På Holstebro-plakaten er der hele to kirker med - både Holstebro Kirke og valgmenighedskirken, der er præsenteret sammen med vandtårnet, museet, Musikteatret og Kaos Templet ved TV Midtvest.

Annonce

Stod i lære hos far

Sofie og Michael har begge en kreativ baggrund og er begge udøvende kunstnere.

Sofie er vokset op med farver, kunst og design som datter af Thy-kunstneren Freddy Eriksen, der døde i 2012.

- Jeg stod i lære hos min far, fra jeg var seks år, fortæller Sofie, der er uddannet bibliotekar.

- Mine forældre mente, at jeg skulle have noget at falde tilbage på, men jeg har kun brugt uddannelsen i en uge, konstaterer hun med et stort smil.

Siden har Sofie levet af sin kunst.

Michael er uddannet speditør.

- Jeg har heller aldrig brugt min uddannelse, konstaterer han - også med et smil på læberne.

Op til jul solgte Buus & Eriksen 250 til 300 plakater, der blev brugt som julegaver. Parret forsøger også at afsætte plakater til virksomheder, kommuner og andre offentlige institutioner. Det sidste nye er at sælge by-plakater til ejendomsmæglere, der giver plakaterne som gave til huskøberne.
Annonce

Tjørring som første by

Det blev i stedet tøjbranchen, der - i første omgang - blev hans levevej. Først med egen tøjbutik i Aalborg, og han endte han hos Bestseller i Brande.

Senere åbnede parret en butik med brugskunst og galleri i Tjørring, hvor familien boede, inden de for nylig rykkede til Vildbjerg.

Michael fik idéen til blyplakaterne da han syntes, at der manglede plakater på markedet der hyldede de små byer og samfund.

- Jeg lavede først en plakat for Tjørring, hvor vi dengang boede. Og siden tog det fart med andre byer som Vildbjerg, Aulum og Videbæk, fortæller Michael, der i 2008 også begyndte at male sine egne malerier.

Du kan læse mere om firmaet og plakaterne på:

www.buusogeriksen.com

Det er ikke kun by-plakater, som her ses på fotografens billede, men også parrets egne kunstværker, som designfirmaet sælger.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro Onsdag

"Lukket" butik har fundet alternativ måde at holde udsalg på: - Det har gjort os til optimister med henblik på fremtiden

Annonce