Annonce
Holstebro Onsdag

Lakridspiben fylder 100 år - og den sælger stadig

- Vi er stolte over, at der i 100 år er blevet tygget på lakridspiben, og i dette jubilæumsår håber vi, at vi alle kan bevare optimismen og kigge fremad mod en lysere fremtid, hvor frihed, lighed og retten til lakridspiber kun bliver stærkere, siger Kasper Kunckel fra slikvirksomheden Cloetta, der producerer Skipper's Pipes. Pressebillede
Den er bare et stykke slik, men den er også blevet folkeeje, en politisk mærkesag og ofte udskældt dansk kulturarv: Den folkekære lakridspibe fylder 100 år.
Annonce

Holstebro/Danmark: Du har garanteret smagt den.

Den sorte lakridspibe med det lyserøde krymmel, der skal forestille gløderne i pibehovedet.

Du har i hvert fald haft chancen.

Lakridspiben - der retteligt hedder Skippers Pipes - har nemlig været på markedet i mange år. Det kontroversielle slik kan fejre 100 års jubilæum i år.

- Under normale omstændigheder er det de færreste, der får muligheden for at fejre 100 års jubilæum, og i lakridspibens tilfælde er der grund til at råbe et særligt højt hurra, for selvom både EU og Google i tidens løb har gjort sit for at bremse piben, så står det danske slikikon i dag stærkere end nogensinde.

Det skriver Cloetta - virksomheden, der står der står bag Skipper’s Pipes og blandt andet også Läkerol og Malaco - i en pressemeddelelse .

Annonce

Næsten fældet af EU-direktiv

Da EU-parlamentet i 2013 stemte for en lov imod såkaldt "tobakskompromitterende produkter" var lakridspiben i fare for at blive omfattet af loven. Bølgerne gik højt i det danske Folketing og hos de danske EU-parlamentarikere, men forslaget blev stemt ned i EU-parlamentet.

Lakridspibens overlevelsesevne blev også testet i begyndelsen af august i år, hvor Ramasjang-appen blev fjernet fra Google, blandt andet fordi tv-kanalen i programmet "Ramasjang Mysteriet" delte lakridspiber ud til børn.

- Google trak sig dog hurtigt tilbage, men dette er blot den nyeste i række af sager, hvor lakridspiben har spillet en nøglerolle i spændingsfeltet mellem politik og søde sager, lyder det videre i pressemeddelelsen.


På en almindelig måned sælger vi 4000 lakridspiber, men det er faktisk ikke sommer-månederne, der bedst.

Brian Munkholm, sektionschef i Bilka Holsebro.


Trods sine 100 år sælger lakridspiben stadig. Det kan Brian Munkholm, der er sektionschef i Bilka Holstebro, skrive under på.

- På en almindelig måned sælger vi 4000 lakridspiber, men det er faktisk ikke sommer-månederne, der er bedst, fortæller Brian Munkholm, der blandt andet er ansvarlig for varehusets slikafdeling.

- Typisk er det december og januar, der er bedst. I januar i år var den største måned i lang tid, da vi solgte 12.800 lakridspiber, oplyser han.

Skipper's Pipes er fast del af slik-sortimentet i Bilka, og piberne har altid en god placering ved endegavlen i varehuset.

- Det er jo et produkt, alle kender, og hvem kan ikke lide sød lakrids med krymmel på?, spørger sektionschefen, der selv godt kan lide at sætte tænderne i den bløde lakrids.

- Jeg er jo vokset op med lakridspiben, tilføjer han.

Annonce

Et politisk barometer

Den, der peger med piben, har altid ret.

Det gamle ordsprog lever side om side med lakridspiben og er ikke blevet mindre sandt de seneste 100 år:

- Jo mere lakridspiben kommer i vælten, jo vigtigere er det set fra vores perspektiv, at vi tør lade vores brand have en holdning til vores samfund. For lakridspiben er mere end noget andet slik et politisk barometer, og det forpligter, mener Kasper Kunckel, der er marketingdirektør for Cloetta i Norge og Danmark.

Derfor er det også oplagt, at piben markerer sin runde fødselsdag ved at mene noget, mener slikproducenten.

Jubilæet fejres med kampagnen "Tyg lidt på den", der tager et kig tilbage på Danmark for 100 år siden.

- Selvom 2020 ikke har vist sig fra sin bedste side, så er der stadig meget, der heldigvis er blevet bedre i de hundrede år, hvor børn og voksne igennem generationer har tygget på de ikoniske piber fra Cloetta, fortæller Kasper Kunckel.

Med en række historiske facts sætter piben i år fokus på steder i samfundet, hvor vi har flyttet os i den rigtige retning.

- Dermed ikke sagt, at vi er i mål endnu, men det varmer i det krymmelbestrøede pibehoved, at vi trods alt har et sundere forhold til både homoseksualitet, kvinder på topposter og seksualitet i 2020, end vi havde i pibens fødselsår 1920, konstaterer Cloetta.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro Onsdag

Frokostjazz på Tobaksfabrikken

Annonce