Annonce
Holstebro Onsdag

På trods af nedlukning: Butik sælger fire gange mere end forventet

Det er med at finde den rigtige pose, når en kunde ringer på døren. De må nemlig blive ude i kulden, når de skal hente de varer, der er blevet bestilt på internettet. Foto: Morten Stricker
Kunderne må ikke komme ind, men forretningen fungerer alligevel. Click and collect har indtil videre været en stor succes hos Imerco.
Annonce

Holstebro: Ved første øjekast ligner det en helt normal dag på kontoret for de ansatte i Imerco.

Musikken spiller i baggrunden, som den plejer, varerne står pænt på hylderne, og de to bag disken har nok at se til. Der mangler bare en ting. Kunderne.

Normalt går de rundt mellem vaser og Royal Copenhagen tallerkenerne, men lige for tiden må de nøjes med at kigge ind ad vinduerne. Og hvis de vil mere end det, må de trykke på ringeklokken ved butikkens indgang.

Når det sker, bliver baggrundsmusikken overdøvet af en klavermelodi, som fortæller ekspedienterne, at der er kunder i biksen. De låser døren op og lader kunderne mærke lidt af varmen fra butikken. Men ind gennem døren kommer de ikke. De må sige deres navn og vente på, at ekspedienten finder den rigtige pose.

Den del er ikke altid lige til. Selvom poserne er delt op i alfabetisk rækkefølge efter navnene på kunderne, skal der ledes flere poser igennem.


Vi sælger rigtig mange bøtter til køkkenskufferne, som folk har fået tid til at få orden i. Så sælger vi også rigtig meget til bageudstyr, og så er salget også steget på trimmere til folk, der kaster sig ud i at leje hjemmefrisør

Hanne Sørensen, butikschef Imerco Holstebro


Alle ordre er bestilt efter butikkens click and collect model, som i nedlukningen skal sørge for, at der stadig kommer skillinger i kassen.

- Vi startede med det den 2. januar, og vi troede egentlig ikke rigtigt på, at det ville give det helt store salg, men det har grebet om sig, og vi har rigeligt at se til, siger Hanne Sørensen, der er butikschef i Imerco Holstebro.

Annonce

Kan følge med i hverdagen

Butikken i Holstebro er en af 38 Imerco-butikker, der holder åbent for click and collect under nedlukningen. Beskeden om, hvilke butikker der stadig skulle holde åbent, kom med en ambition om at nå en bestemt omsætning.

Hanne Sørensen vil ikke fortælle, hvor meget den alternative forretningsform giver, men hun forsikrer, at det godt kan betale sig.

- Vi ligger med en omsætning, der er fire gange højere, end det, der var succeskriteriet, så vi er da godt tilfredse, siger butikschefen.

I mange butikker taler man om sæsonvarer. Det gør man også i Imerco, og til det har corona givet en ny dimension. De ansatte kan nemlig følge med i, hvad der foregår ude i mange af de nedlukningsramte hjem.

- Vi sælger rigtig mange bøtter til køkkenskufferne, som folk har fået tid til at få orden i. Så sælger vi også rigtig meget til bageudstyr, og så er salget også steget på trimmere til folk, der kaster sig ud i at leje hjemmefrisør, siger Hanne Sørensen.

Annonce

Glæder sig til det normale

Hanne Sørensen har knapt nået at lukke døren igen, efter hun har afleveret en pose til en kunde, før telefonen ringer. Det gør den ret ofte, fortæller hun.

Denne gang er det en, der har brug for et par gode råd til, hvilken vase hun skal købe. På mange måder minder det om et element i Hanne Sørensens daglige arbejde i den normale hverdag. Det går da også fint over telefonen, men det tager lidt tid, før de to i hver deres ende af telefonen er enige om, hvilken vase der tales om.

- Der er generelt lidt mere forarbejde i den her måde at arbejde på, fordi vi ikke bare lige kan tage varen frem og vise den. Så vi glæder os til at komme tilbage til det normale, men vi er også glade for, at vi trods alt kan hjælpe kunderne i den her tid, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro Onsdag

Vildt med sådan en udsigt

Annonce