Annonce
Holstebro Onsdag

Vinterdepression? Det kan du selv gøre

Det er januar: Julelyset er slukket, og selv om de lyse timer tager til, så går det langsomt. Dagene er korte, nætterne lange. Det er mørkt og koldt. For nogle danner det den perfekte grobund for en vinterdepression.  Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Apoteker Birgitte Nørskov Pedersen giver gode råd til, hvad man selv kan gøre for at komme bedst muligt gennem den mørke tid.

Holstebro: De fleste kender sikkert fornemmelsen af at gå rundt og være lidt småtrist uden helt at kunne sætte fingeren på hvorfor. For nogle vender denne uforklarlige tristhed og følelsen af at være udmattet tilbage år efter år i takt med, at vintermørket lægget sig over landet. Det er det, som kaldes vinterdepression eller - i sin milde form - vintertræthed.

51-årige Birgitte Nørskov Pedersen, der er udannet farmaceut og apoteker på Holstebro Løve og Svane Apotek, kender ikke til fænomenet på sin egen krop.

- Men jeg kan sagtens følge det. Det er jo bare sjovere, når det er sommer og lyst, end når det er vinter og mørkt, siger apotekeren og forklarer:

Annonce

- Alle kan føle sig triste ind imellem, men for nogle mennesker kan den mørke tid ramme ekstra hårdt og resultere i en vinterdepression, der er en sæsonbestemt og mildere form for depression. Den opstår, når dagslyset svinder, fortæller Birgitte Nørskov Pedersen.

Den reelle årsag til vinterdepression kendes ikke, men man mener, at en vinterdepression hovedsageligt skyldes manglen på dagslys, forklarer hun.

Gå ud når det er lyst

Men man kan selv gøre en indsats for at afhjælpe eller nedsætte generne.

- Det bedste, du kan gøre, er at opsøge dagslyset. Du kan allerede forberede dig i løbet af sommeren og simpelthen "tanke op" på lys ved at opsøge det, siger Birgitte Nørskov Pedersen, der anbefaler at opsøge dagslyset, når det er der, og opholde sig så meget ude som muligt i døgnets lyse timer.

Er man så heldig, at man kan rejse på ferie til varmere himmelstrøg i løbet af vinterhalvåret, kan det være et godt afbræk i den mørke tid.

- En udlandsrejse kan man dog ikke få på recept, tilføjer hun med et smil.

Du kan sørge for at lyse dine omgivelser op, når du er indendørs: Træk gardinerne fra, skru op for lyset i hjemmet og på din arbejdsplads.

- Er det ikke tilstrækkeligt, har nogle glæde af lysterapi, der er en behandlingsform, hvor man dagligt tilbringer 30 minutter foran en specialdesignet lampe, som kan regulere de to stoffer, melatonin og serotonin, forklarer hun.

Vinterdepression og D-vitamin

Man har tidligere ment, at der er en forbindelse mellem mangel på D-vitamin og vinterdepression.

Nyere studier har dog ikke kunnet bekræfte denne sammenhæng.

Kroppens beholdning af D-vitamin afhænger af sollyset og er vigtig for den generelle sundhed.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at raske personer i Norden bør indtage et tilskud af fem til ti milligram D-vitamin dagligt fra oktober til april. Det kan derfor være en god ide, at tage et tilskud af D-vitamin i denne mørke tid.

Annonce

Hormon og signalstof

Melatonin er et hormon og serotonin et signalstof. De mørke tider resulterer i en større produktion af melatonin, som regulerer dagsrytmen ved at gøre os trætte. På samme tid reduceres mængden af serotonin. Serotonin giver følelsen af lykke.

- Når dagslyset går gennem øjnene og rammer nethinden, stimulerer det produktionen af serotonin. I de mørke dage i vinterhalvåret bliver der derfor produceret betydeligt mindre mængde af lykkestoffet, da dagens lyse timer forkortes. Kombinationen af disse ændringer kan give symptomer på en vinterdepression, forklarer apotekeren.

Det gælder om om at holde sin krop i gang, da fysisk aktivitet kan have en positiv effekt på depressionssymptomer, og det kan ligeledes bidrage til en regelmæssig søvnrytme, som også er vigtig for den mentale sundhed.

Birgitte Nørskov Pedersen, apoteker
Annonce

Opsøg lægen

De mest almindelige tegn på vinterdepression er en generel mangel på energi, man kan føle sig nedtrykt og have et større behov for søvn, appetitten øges - især for de søde sager, man kan tage på i vægt og undgår socialt samvær. Også lysten til sex kan mindskes.

- Man behøver ikke have alle symptomer, og det kan variere, hvor udpræget symptomerne er hos den enkelte, forklarer Birgitte Nørskov Pedersen.

Svaret på spørgsmålet om, hvornår man har brug for at gøre noget mere alvorligt ved en vinterdepression, lyder sådan:

- Hvis den begynder at påvirke ens liv, og man ikke kan passe sit arbejde og sin dagligdag, er det en god idé at opsøge sin læge, der kan stille diagnosen.

En vinterdepression kan desuden udvikle sig til at blive mere kronisk, hvis den ikke bliver behandlet, tilføjer hun.

Ti gode råd mod vinterdepression

Her er ti gode råd, der kan lette humøret i de mørke måneder.

1. Tal med din læge

Selv om symptomerne passer, kan din tilstand skyldes andre sygdomme end vinterdepression. Derfor skal du altid starte med at tale med din læge.

2. Gå udenfor

Grib chancen til at suge dagslys, når du kan. Spis din frokost udenfor. Gå en tur ved middagstid, hvor lyset er stærkest.

3. Tænd lyset indendørs

Lys giver velbehag. Sørg for at tænde godt med kunstigt lys både derhjemme og på arbejdet. Køb de el-pærer, som har et bredere lysspektrum og giver et bedre lys end de billige sparepærer.

4. Luk lyset ind

Lys, der kommer ind af vinduerne, har også en effekt. Så træk gardinerne fra. Spis din morgenmad ved vinduet, så du får mest mulig glæde af det lys, der kommer ind i dit hjem. Flyt din gode stol hen til vinduet, og flyt skrivebordet hen til vinduet på din arbejdsplads.

5. Bevæg dig

Fysisk aktivitet og motion har en god effekt på vinterdepression. Når dine muskler arbejder, frigøres stoffet serotonin, som gør os i bedre humør. Gå eller løb en tur udenfor, når du har fri. Lav et walk-and-talkmøde, så du og dine kollegaer får frisk luft og lys.

6. Husk en god nattesøvn

Det er individuelt, hvor meget søvn vi har brug for. Nogle har brug for ni timer per nat, andre kan nøjes med seks. Mange vinterdeprimerede beretter, at de har behov for ekstra søvn. Men pas på, at du ikke sover for meget. Undlad at sove om dagen, det kan forstærke din nedtrykthed og ødelægge din nattesøvn.

7. Prøv en lys-terapi-lampe

Lysterapilamper skaber et kunstigt dagslys og har dokumenteret effekt på vinterdepressioner. Gå efter en model med en lysstyrke på 10.000 lux, det svarer til lyset på en overskyet sommerdag. Sæt den foran dig, mens du læser avis eller drikker morgenkaffe, og kig ind i den et par gange i minuttet.

8. Rejs efter sol og varme

Hvis du har mulighed for det, så læg en ferie sydpå i sol og varme.

9. Udskyd store projekter

Erkend, at du har mindre energi. Hvis du kan, så udskyd store projekter i hjemmet og på jobbet til foråret, når du har flere kræfter.

10. Spis sundt

Spis fede fisk, som for eksempel laks, der har masser af D-vitaminer. D-vitamin kaldes også solskinsvitaminet, fordi kroppen selv danner det, når vi er udsat for sollys. Vitaminet styrker immunforsvaret og kan påvirke humøret i gunstig retning.

Annonce

Vær god ved dig selv

På apotekerne oplever farmaceuterne sjældent, at kunderne spørger, hvad der kan gøres mod vinterdepression.

- Men kunderne spørger til vitaminer og mineraler, og til hvordan de kan få ekstra energi, siger apotekeren.

Apoteket kan rådgive om muligheder og kosttilskud, men langt de fleste er dækket af en sund og varieret kost. Det kan måske også få betydning for, at man får mere overskud til at komme afsted ud på tur i stedet for at snuppe en lur på sofaen.

Så mange lider af vinterdepression

Man regner med, at fem til ti procent af danskerne lider af vinterdepression i forskellig grad.

75 procent af dem er kvinder.

Nogle er ret mærkede af deres symptomer, mens andre er mindre påvirkede.

Birgitte Nørskov Pedersen, der driver fire apoteker i Holstebro og omegn, blev uddannet farmaceut i 1996 og har været apoteker det seneste halvandet år. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Annonce
Holstebro Onsdag

Murerfirma skiftede strategi: Omsætningen blev fordoblet

Annonce
Holstebro Onsdag

Langt flere videokonsultationerhospitalerne: - Mange patienter har taget utroligt positivt imod det

Annonce
Holstebro Onsdag

Masser af aktiviteterSlagteriet i foråret

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro Onsdag

Sognepræst fortæller om Astrid Lindgrens verden

Holstebro Onsdag

Aftale mellem lærerforening og kommune gøres permanent

Holstebro Onsdag

Saxofonkvartet fejrer jubilæum med koncert på musikskolen

Holstebro Onsdag

Klassisk ballet, gys og kærlighedprogrammet

Holstebro Onsdag

Så mange unge flytter hjem til barndomskommunen

Holstebro Onsdag

Lotte vil hjælpe dem, der ikke er der, hvor de gerne vil være i livet

Holstebro Onsdag

Mads må vente et halvt år: Godt at have noget at glæde sig til

Holstebro Onsdag

Så er der atter fortællinger i Det Gamle Rådhus

Annonce