Annonce
Horsens Posten

Bilforhandler satser på elektriske varebiler - har ansat medarbejder for at komme godt i gang

Salgschef hos Ole Winther Auto, Thonny Winther (t.v.), har netop ansat erhvervssælger Carsten Nielsen til at forestå salg af stedets nye elektriske Maxus-varebiler - modeller, som Thonny Winther har store forventninger til. Foto: Line Kyed
Ole Winther Auto på Høegh Guldbergs Gade er førende på det danske marked, når det kommer til udbud af elektriske varebiler. Stedets indehaver mener, "grønne biler" er vejen frem og har netop ansat en sælger, der skal få salget godt i gang.

Horsens: Maxus er navnet på det personbil- og varebilmærke, som netop er rullet ind i udstillingen hos Ole Winther Auto på Høegh Guldbergs Gade.

Salgschef Thonny Winther har store forventninger til sin nyeste satsning. Han har ventet et stykke tid på at komme i gang. Fra nytåret var det planen, at man kunne se Maxus-modellerne hos Horsens-forhandleren. Men corona har forsinket leveringen, så det først er under den seneste nedlukning, bilerne er ankommet.

Til gengæld har Thonny Winther haft tid til at finde det rette personale, en erhvervssælger, der skal sørge for at skubbe til salget af primært de elektriske varebiler. Der er tale om sælger Carsten Nielsen, som har været ansat hos ATbiler Horsens som værkfører de seneste 34 år. Nu skulle der ske noget nyt, forklarer han, som hørte om den åbne stilling hos Thonny Winther gennem en fælles bekendt - en dansk importør af Maxus.

Annonce

Førende

Der er indtil videre, forklarer Thonny Winther, tale om et smalt modelprogram af Maxus bestående af en mindre og en stor varebil samt en større  personbil.

- Der kommer flere modeller de næste par år, og det tror jeg bestemt er rigtigt godt, siger Thonny Winther.

Lige nu er der ikke mange forhandler af biltypen i Danmark, forklarer han.

- Udbuddet af elektriske varebiler er indtil videre begrænset. Vi er derfor i et marked, hvor vi kan betegne os som er førende - lige nu i hvert fald, siger Thonny Winther.

Han satser trods en højere salgspris på, at mange firmaer kan se en økonomisk idé i at investere i "grønne" køretøjer.

Nogle erhvervskunder vil dog kræve mere overtalelse end andre, ved han:

- Der er hele det kommunale område og offentlige instanser, der jo satser på "grønne" transportmidler. Og så er der en hel masse firmaer, der skal have at vide, at der er så mange gode fordele i at sadle om til den her type varebil allerede nu. Det skal Carsten stå for, siger Thonny Nielsen.

Annonce

Vil slå på nyttelast og ejerafgift

Blandt fordelene er markant lavere serviceområder. Blandt andet ejerafgiften ligger ved en varebil på 330 kroner årligt mod 6000 kroner på en almindelig varebil i dieselklassen.

- Selve nyttelasten i de nye varebilers ligger på 1000 kilo, hvilket er nyt for elektriske varebiler, fortæller Carsten Nielsen, der satser på 90 procent opsøgende arbejde - telefonisk og via besøg, der vil strække sig i området fra Horsens og ned til grænsen.

Maxus hører til Saic Motor, der er en kinesisk, statsejet køretøjsfabrikant. Koncernnavnet er en forkortelse af Shanghai Automobile Industry Corporation. Koncernen er den syvende største bilproducent på verdensplan.

Bilvirksomheder inkluderer Morris Garages (MG), Roewe og Maxus, men også SAIC Volkswagen, SAIC-GM og andre.

Blandt bilvirksomhederne, der er tilknyttet Saic Motor, er Roewe, Morris Garages og Saic Volkswagen, Saic-GM.


Udbuddet af elektriske varebiler er indtil videre begrænset. Vi er derfor i et marked, hvor vi ka betegne os som er førende - lige nu i hvert fald.

Thonny Winther
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens Posten

Bedsteforældredag på Glud Museum

Annonce