Annonce
Horsens Posten

Klumme: Hvem skal have City Prisen - skulle vi også have en kundepris

Byen er fyldt med gode butikker og spisesteder. Og der er garanteret også favoritkunder. Måske skulle de også hædres? Foto: Morten Pape
Annonce

Du kan nå det endnu - altså at stemme på den butik eller det spisested, som skal have årets City Pris.

Det er et svært valg. Jeg har i hvert fald endnu til gode at gå fra en butik med den klare beslutning i hovedet, at her handler jeg ikke lige foreløbig, fordi de var for ubehøvlede, ligeglade eller anmassende. I dagens Danmark bestræber butiks- og restaurantpersonale sig på at yde kunderne den bedste service. Sådan oplever jeg det bestemt også i Horsens.

Det er ikke længere som i den populære Matador-serie, at der gøres forskel på, om det er fru bankdirektør eller fru arbejdsmand, der træder ind i den fine butik. Betjeningen i byens butikker er i øjenhøjde.

Service er da også det, de fysiske butikker skal markedsføre sig på. De kan lytte til og vejlede kunderne på en helt anden måde, end det er muligt for netbutikkerne at gøre. Der er ikke noget  bedre end at blive hjulpet til et nyt sæt tøj, som bliver førstevalget i de kommende måneder  i stedet for, at nyanskaffelserne bliver brugt en enkelt gang eller to og derefter ender bagerst i klædeskabet som et fejlkøb.

Men der skal som bekendt to til en tango. Eller sagt med andre ord to til en god indkøbsoplevelse. Det er ikke alle kunder, som opfører sig, som de burde. De fleste gør naturligvis, men der er undtagelser.

Jeg har stået i en kø i en dagligvarebutik, hvor dankort-automaten var gået ned, den unge mand ved kassen ny i jobbet, og ansigtskuløren hos flere kunder i den stadig længere kø antog en tomatrød farve. Og så blev der ellers skældt ud, mens den unge mand blev holdt personligt ansvarlig. Heldigvis var der en modig kunde, som brød ind:  "Ærligt talt. Vil I være det bekendt over for den ung mand? Har I ikke selv prøvet at være ny i et job? Og hvad skal I i øvrigt nå?" Derefter blev der tavst som på en kirkegård i køen.

En anden gang på en motorvejs-tankstation fik ekspedienten hele køen til at gnægge, da en kvinde hidsede sig op over, at der var en vare, hun ikke kunne få i kiosken: "Måske skulle du finde dig et andet job", sagde hun til ekspedienten. Stilfærdigt lød det fra ham: "Ja, og måske skulle du finde dig en anden kiosk".

Måske skulle vi også kåre årets kunde. Et menneske, der gjorde dagen særlig for butikspersonalet, eller som bevidst handler lokalt og anbefaler andre at gøre det samme. Det er jo det, der skal til, hvis vi skal bevare et godt og sprudlende handelsliv.


Nu skal vi have kåret modtageren af årets City Pris, og det er en rigtig god idé. Valget er svært.


Nu skal vi have kåret modtageren af årets City Pris, og det er en rigtig god idé. Valget er svært.

Skal prisen gå til den butiksindehaver, som gladeligt kørte fra sin solbeskinnede terrasse i corona-perioden for at åbne butikken og betjene den kunde, som akut havde brug for bestemte varer.

Skal den gå til det spisested, som får hver enkelt kunde til at føle sig som en særlig gæst -  uden at maden bliver kold, mens der i mindste detalje fortælles om, hvordan kartoffel, gulerod og grisen er tilberedt, og hvor råvarerne kommer fra. Eller skal det være til den butik, hvor de altid tager sig tid til grundig vejledning, og hvor der også er plads til en sjov bemærkning og udveksling af seneste nyt.

Fristen er 23. oktober. I år skal du stemme online. Prisen er beskrevet på Business Horsens'  hjemmeside.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce