Annonce
Horsens Posten

Kvindelige rappere på vej frem

De første danske kvindelige rappere til at slå igennem var No Name Requested, som bestod af Natasja Saad og Karen Mukupa. Men siden Natasjas død i 2007 har der ikke rigtig været nogle danske kvinder til at føre faklen videre, skriver vores klummeskribent. Det er Karen Mukupa til højre på billedet i en anden sammenhæng. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær.
Annonce

Horsens: Hip hop har alle dage været en ekstremt mandsdomineret genre præget af patriarkalisme, misogyne tekster og en sexistisk objektivisering af kvindekroppen.

Men i takt med, at bevægelser som #meetoo og “Black Lives Matters” de seneste år har gjort populærkulturen mere woke, har køns- og racedebatten logisk nok også fundet vej til hip hoppen.

Annonce

Opgør med en mandsdomineret verden

Vi oplever således i disse år en sand tsunami af unge kvindelige rappere, som med en lidt slidt fodboldmetafor synes at have hugget bolden, fjernet dommeren og fortalt mændene, at spillet har fået nye regler. Den nye generation af kvindelige rappere insisterer nemlig på retten til at behandle emner som feminisme og kropspositivisme, og de rapper fra synsvinkler, som ikke hidtil har været repræsenteret indenfor hip hoppen.

Med andre ord er disse i fuld gang med at redefinere, hvad en rapper er og kan være. Godt hjulpet på vej af et internt opgør i hip hoppen med det gamle testosteronpumpende maskulinitetsideal.

USA har navne som Cardi B., Megan Thee Stallion, Princess Nokia, Leikeli47, Rapsody og Juglepussy. England har Stefflon Don, Little Simz, IAMDDB og Lady Leshurr. Og i Sverige har de Silvana Iman, Adrijana, Linda Pira, Cherrie og rene kvinde-cresws som Femtastisc. Men hvor er de danske repræsentanter?

Annonce

Mangel på danske bannerførere

Som kvinde og fan af hip hop har det i længere tid undret mig, at denne bølge tilsyneladende ikke har fundet vej til Danmark. Jeg har til tider været så nedslået over tingenes tilstand, at jeg flere gange har overvejet selv at gribe mikrofonen. En væsentlig årsag til, at Danmark er bagud på dette område, tror jeg personligt handler om,at vi gennem tiderne kun har haft ganske få kvindelige rappere, der kunne fungere som forbillede. De første danske kvindelige rappere til at slå igennem var No Name Requested, som bestod af Natasja Saad og Karen Mukupa. Men siden Natasjas død i 2007 har der ikke rigtig været nogle danske kvinder til at føre faklen videre. Lucy Love har bevæget sig væk fra grimen, og Linkoban døde af kræft i 2016.

Annonce

Nye stemmer bag mikrofonen

Men nu ser det heldigvis ud til at der også sker noget i Danmark. Tessa dukkede op ud af det blå i foråret via Instagram og tiltrak sig enorm opmærksomhed. I juni ramte hendes første single ”Snakker for meget” diverse streamingtjenester, og siden fulgte “Okay” og “Ben”. Det er hurtigt og lækkert flow kombineret med tekster, der kan få de fleste til at rødme. Mange er faldet på halen over Tessa, og hun bliver forståeligt nok hyldet som den kvindelige rapper, vi længe har savnet i Danmark. Lur mig om hun ikke snart er at finde på et nummer med "Suspekt".

Tessa er dog langt fra alene om at gøre sit indtog på scenen. Vigsø, Kaaliyah, Yakuza, Annelise, YUKKA, GOLDIE6is, Tovepigen og mange andre er der også og på vej frem. Og noget tyder på, at den nye generation af kvindelige rappere ikke køber snakken om, at der kun kan være én dronning. Arrangementet "Her er vi!", som blev holdt på Forbrændingen i Albertslund 16. november sidste år er modsat et glimrende eksempel på et spirende søsterskab.

Annonce

Et historisk tilbageblik

Afslutningsvis synes det på sin plads lige at kaste et blik tilbage i historien til de kvindelige rappere der banede vejen for den nuværende bølge. MC Lyte får i 1988 som første kvinde udgivet et helt album i eget navn, og fem år senere bliver Queen Latifah den første til at opnå kommerciel succes som kvindelig rapper med albummet “Black Reign”. I 1996 debuterer Lil´ Kim med albummet “Hard Core” og brager ind på scenen med sine meget eksplicitte tekster og generelt hårdkogte stil. Skarpt efterfulgt af Missy Elliot som debuterer i 1997 med albummet “Supa Dupa Fly”. Lauren Hill opnår i 1998 som den første kvindelige rapper at ligge nummer et på Billboard Top 100. Det sker med ”Doo Wop (That Thing)”, og der skulle gå 19 år, før en kvindelig rapper gør hende nummeret efter - Carbi B i 2017 med "Bodak Yellow". Blot for lige at tegne de store linjer op.

Hvis du ønsker at dykke mere ned i dette emne har f.eks. både P3 og Soundvenue lavet glimrende podcasts om emnet. Find afsnit 50 af “Sovsen” og ”Oplever vi en renæssance for kvindelige rappere?” hvor du plejer at hente dine podcasts. Og kig forbi biblioteket - så hjælper jeg gerne med at finde yderlig information.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Elbobladet

Mini med maxi køreglæde

Annonce
Forsiden netop nu
Horsens Posten

Anne Dorte Michelsen - solo

Horsens Posten

Biblioteket: Vild med kaniner

Annonce