Horsens: Chef i Meny-butikken på Jenny Kammergaards Vej i Horsens, Søren Hansen, er overordnet set en tilfreds mand.
Butikken åbnede 27. februar, og når han i dag kigger i sine budgetter og på omsætningen, ser alt godt og tilfredsstillende ud. Man er på niveau, fortæller han.
Men der mangler noget, en normal hverdag. For da åbningsperioden var ovre, kom coronaen. Og siden har det langt fra været almindelige hverdage med almindelige købsmønstre, han og de godt 50 personaler er mødt ind til.
- Det blev ikke som planlagt. Så faktisk ved jeg ikke lige nu, om vi sælger mere eller mindre, end vi burde eller kan. Og jeg er heller ikke klar over præcist, hvor godt vi har klaret os de her første to måneder, for intet har været normalt, siger Søren Hansen.
- Det blev ikke som planlagt. Så faktisk ved jeg ikke lige nu, om vi sælger mere eller mindre, end vi burde eller kan. Og jeg er heller ikke klar over præcist, hvor godt vi har klaret os de her første to måneder, for intet har været normalt.Søren Hansen
Status slår fast
Meny er ejet af dagligvarekoncernen Dagrofa, der har ansat Søren Hansen til at drive den 1300 kvadratmeter store nyåbnede dagligvareforretning i Horsens.
Selvom det er en dreven Søren Hansen med over 20-års detailerfaring, der står bag foretagendet, så erkender han også, at corona-situationen er en særdeles special situation at navigere i.
Han er dog optimistisk. Og særligt oven på den netop afsluttede status i forretningen, som han og medarbejderne har gennemført, står det klart, at kunderne ikke svigter forretningen.
- Som del af fødevarebranchen skal vi ikke klage. Vi klarer os fint. Og vi kan tilmed se, at kunderne ikke er blege for at købe ekstra godt ind til sig selv, ligesom vores tilbud om at bringe varer ud også fungerer og bliver brugt, siger Søren Hansen.
Udfyldt et hul
- Det er som om, vi som forretning har udfyldt et hul og dermed et ønske hos de handlende. Vores special- og nichevarer sælger rigtigt godt, og ligesom vi havde håbet, fortæller den nye købmand.
Der er dog også salg, der ikke har artet sig som forventet, men tilmed bedre, fortæller han.
- Vi har faktisk solgt langt mere af det frugt og grønt, vi selv snitter og pakker, end vi havde kalkuleret med. Der er også tale om mere vin og kød samt delikatesse-varer.
- Det er en ret heldig overraskelse, for de varer er også vores fokusområde, og rent konceptuelt sætter vi en ære i at være gode indenfor de områder, lyder det tilfreds fra Søren Hansen.
Han har besluttet at udvide området for snittede grøntsager og frugt. Derudover skal der justeres på nogle mindre ting i forretningen ud fra kundernes indkøbsadfærd.
- Vi har erfaret, at nogle varer ikke er placeret de rigtige steder. Nogle ting får derfor en anden placering ud fra kundernes ønsker, siger Søren Hansen.
Selvom hverdagen langt fra er almindelig med corona, og der skal tages en hel række forbehold, mærker købmanden, at også nye kunder er begyndt at lægge deres køb i butikken.
- Vi er begunstiget af at opleve så god en opbakning og derudover være placeret her ved havneområdet, hvor der bliver bygget så mange lejligheder. Vi kan tydeligt mærke, at flere begynder at flytte ind, siger Søren Hansen.
Meny er i de her corona-tider godkendt til at måtte rumme maksimum 300 kunder i butikken ad gangen.