Annonce
Horsens Posten

Otte timers kø til Power-åbning i Horsens: Det kunne man bare ikke se

Mads Jakobsen var første kunde i den nye Power-butik. Køsystemet gjorde åbningen mere corona-venlig, og der var ikke mere travlt, end at man kunne nå at starte indkøbsturen med en omgang håndsprit. Foto: Nicolai Skovgård
Elektronikkæden Power slog fredag morgen dørene op til sin nye butik i Horsens. Coronavirus satte ikke en stopper for slagtilbud, men den lange kø var flyttet ind på internettet, og løsningen modtog stor ros fra kunderne.
Annonce

Horsens: Når elektronikkæden Power åbner en ny butik, har det traditionelt tiltrukket en lang kø af mennesker, som trodser vind og vejr for at få den gode plads i køen.

Sådan var det ikke denne fredag, da Power klokken syv - eller faktisk to minutter før - tog imod de første kunder i kædens nye butik i Horsens.

Køen var først og fremmest virtuel, da man skulle booke en tid på Powers hjemmeside, og det var så adgangsbilletten til butikken. De, der havde held med at få en billet til klokken syv, var de første til at få fingrene i slagtilbuddene.

Til gengæld var det på åbningstidspunktet kun muligt at booke plads via hjemmesiden til efter klokken 15, og dermed var den virtuelle kø på otte timer.

Køsystemet, som det så ud ved otte-tiden. Kunderne blev lukket ind i hver anden række i enten område A, B eller C - alt efter, hvilket tidsrum, de skulle ind i butikken i. To mobile storskærme og en stor gruppe vagter stod for at informere, og systemet virkede til at glide uden problemer. Foto: Nicolai Skovgård

På grund af online-løsningen var der ingen, som var kommet flere timer før denne gang. Kunderne kunne nøjes med at komme få minutter inden åbning, hvilket de omkring 100 med billet til de første tidsrum havde gjort, og så blev de stille og roligt lukket ind i hold.

Annonce

Ros til køsystemet

Okay, det første hold blev ikke lukket ind i rolig forstand. Det var til klapsalver fra en gruppe af de over 100 medarbejdere, som stod klar til at tage imod kunderne og hjælpe dem med at fylde poserne med varer.

Alle kunder, som Folkebladet snakkede med, roste køsystemet. En enkelt nævnte, at man kunne komme til at stå lidt tæt inde i butikken, men det var ikke anderledes end at være i supermarkedet, lød det. Foto: Nicolai Skovgård

Forrest blandt kunderne var Mads Jakobsen og Sofie Kristensen, der var på jagt efter et nyt tv. De havde booket tid via hjemmesiden tirsdag, og det havde været ganske nemt, fortæller de. Køsystemet uden for butikken var der også store roser til.

- Det fungerer fint med de forskellige tidsrum, og at vi bliver lukket ind i hold. De siger derude, at de venter med at lukke flere ind i butikken, hvis der ikke er nok, som er kommet ud, og det ser ud til at virke efter bogen, lød det fra Mads Jakobsen.

Annonce

Virker professionelt

Lige i hælene på dem var den første af flere i familien Christensen. Far Niels Christensen havde fået familiens gode tid, og med en lang liste i hånden var han en travl mand på udkig efter ledige medarbejdere, der kunne guide ham den rigtige vej.

Ved siden af stod hans søn Kim Christensen. I lokalet havde Power til anledningen fået lov af udlejeren til at bygge et langt kassesystem op, så der heller ikke her skulle opstå kø.

I lokalet ved siden af havde Power fået lov af udlejeren til at lave et midlertidigt kassesystem. "Vi har jo lige så mange kasser som Bilka i dag," lød det fra Power-direktør Jesper Boysen. Foto: Nicolai Skovgård

Mens han ventede på, at de sidste varer blev skaffet, havde han mere tid til at fortælle om kø-oplevelsen.

- Der er styr på det; afstanden er, som den skal. Og vi bliver lukket ind til tiden. Det virker professionelt, og man kan se, at de prøvede det i mandags i Kolding, sagde han med henvisning til, at Horsens-åbningen var Powers anden af slagsen denne uge.

- Vi var i Kolding i mandags, men havde først en tid om eftermiddagen, så i dag har vi fået fat på det, der var udsolgt dernede, lød det fra Kim Christensen, som havde taget turen til Horsens fra netop Kolding.

Annonce

Behagelig kø i koldt vejr

Direktør i Power Jesper Boysen har efterhånden klippet mange snore i forbindelse med butiksåbninger. Butikken i Horsens er kædens 19. af slagsen, og han stod i spidsen for konkurrenten Elgiganten, da den åbnede i Horsens i 2009 - på den adresse, Power nu har overtaget.


Det kan godt være, at man som købmand synes, det er sjovt at kigge ud på en lang kø af mennesker til ens butiksåbning, men for kundernes ve og vel er det her en mere behagelig løsning. Det er jo koldt i dag.

Jesper Boysen, administrerende direktør i Power


Den i Horsens var sammen med mandagens åbning i Kolding specielle.

- Normalt er det jo startet aftenen før, hvor de første mennesker er kommet med sovepose, og vi har stillet telte op og haft kaffe og croissanter klar til den kødrand af mennesker, der har været. Den her gang er det som at åbne en vandhane med en tynd stråle, og det bliver alligevel til mange liter, fortalte han.

Administrerende direktør i Power Jesper Boysen fortalte i forbindelse med åbningen, at han havde stået på selvsamme spot og åbnet Elgiganten i Horsens i 2009. Foto: Nicolai Skovgård

Løsningen med at lave kø-system via hjemmesiden kunne godt gå hen at blive permanent - også efter coronavirussens hærgen.

- Det kan godt være, at man som købmand synes, det er sjovt at kigge ud på en lang kø af mennesker til ens butiksåbning, men for kundernes ve og vel er det her en mere behagelig løsning. Det er jo koldt i dag, sagde en yderst tilfreds direktør.

For at komme i Power på åbningsdagen skal man booke tid via elektronikkædens hjemmeside.

Generelt var der god plads i rækkerne, da Power åbnede i Horsens med et kø-venligt system, hvor man skulle booke plads hjemmefra. Foto: Nicolai Skovgård
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens Posten

Forfattere sender julehilsner

Annonce