Annonce
Horsens Posten

Populær donut-kæde åbner i Horsens: - Vi sælger en wauv-oplevelse

Ninos Oraha (t.v.) og Türker Alici er stiftere af donut-kæden Bronuts, der på under to år har opnået massiv popularitet særligt gennem sociale medier. "Vi glæder os," lød det i kor fra de to indehavere, da de snakkede med avisen om deres Horsens-åbning. PR-foto
En kaloriebombe af en kage-snack toppet med pangfarver og et drys af kendisfaktor. Bronuts har taget Danmark med storm, og nu rykker donut-kæden til Horsens.

Horsens: Kager og søde sager har alle dage været populære, og de seneste år har særlig en fedtet og sukkerholdig snack vundet indpas i danskernes usunde vaner. Den runde donut med alverdens forskellige fyld og flotte toppings er et hit som aldrig før.

Nu melder en af de store spillere på det marked sin ankomst til Horsens. Bronuts er navnet, og selv om der her er tale om en relativt ny kæde med under to år på bagen, er den næppe gået mange næser forbi i særligt de yngre generationer.

Med skarp online-markedsføring, markante pangfarver, en smule kendisfaktor og et populært produkt har det ikke været usædvanligt med køer foran de nuværende butikker, og det har fået indehavernes drømme om dække hele landet til at blomstre.

Annonce

Oplagt med Horsens

Derfor er Horsens kommet med i udvidelsesplanerne. Den ene af indehaverne, Türker Alici, fortæller, at det er helt naturligt at åbne i den østjyske by qua dens størrelse.

- Vi har et mål med at åbne 30 forretninger, så det er oplagt at få Horsens med nu. Når man følger E45-motorvejen, er vi allerede i Aalborg, Randers, Aarhus og Kolding, og der vil vi gerne være til stede hele vejen ned, og det er Horsens en del af, siger Türker Alici.

Han har tidligere boet i byen, men det har nu ikke betydning for Bronuts indtog, fortæller han.

Annonce

Godt med konkurrenter

At donuts bliver mere og mere populære i Danmark, kan Bronuts-indehaverne se i deres tal, og i Horsens kunne det ses, da Funky Donuts i august sidste år åbnede i Bytorv Horsens.

Her måtte butikken lukke to timer før tid på grund af tomme hylder og en åbning ud over alle forventninger.

Der er fuld skrald på farverne i butikken i Odense. Den i Horsens indrettes også med de velkendte pangfarver. Arkivfoto: Simon Trøjgaard Jepsen

Bronuts-indehaverne er kun glade for, at der er andre spillere på markedet.

- Det er med til at give noget omtale og sikre, at folk ved, hvad en donut er for en størrelse. På den måde hjælper vi hinanden med at promovere donuts i Danmark, så vi ser ikke ned på konkurrenterne, siger den anden indehaver, Ninos Oraha.

Annonce

Åbner på Torvet

Adressen for Horsens-forretningen bliver Torvet 16 i Spejder Sports tidligere lokaler, men åbningstidspunktet er endnu ukendt.

Bronuts lagde blandt andet dette billede på de sociale medier, da kæden annoncerede sin ankomst til Horsens. Som det fremgår på billedet, ligger det nye lejemål på Torvet. Foto: Bronuts

Det skyldes blandt andet, at Bronuts får fremstillet deres udstillingsmontrer i Polen, og her har coronavirus givet utilregnelige leveringstider.

- Så vi ved ikke, hvornår det bliver, men det bliver i hvert fald et brag af en åbningsfest, siger Ninos Oraha, som også lover overraskelser til de hurtige gæster på den indtil videre ukendte åbningsdag.

Annonce

Sælger en oplevelse

Interiør og indretning er noget af det, der har gjort Bronuts til en umiddelbar succes. Kæden gør brug af pangfarver - især gul og pink - for genkendelighedens skyld. Türker Alici fortæller, at de gerne investerer ekstra i indretningen af nye butikker, fordi deres inventar er nøje udvalgt fra top til tå.

- Hvis du tager et billede af, at du træner nede i Fitness World, så kan man se, at billedet er taget der. På samme måde kan man se, når billedet er taget ved os, siger han.

Sådan ser en del af Bronuts' udvalg ud. Indehaverne anbefaler selv udgaver med blandt andet Daim og karamel, Snickers, triple chocolate eller hindbærfyld. Arkivfoto: Simon Trøjgaard Jepsen

Bronuts er populær på de sociale medier, og det skyldes nok delvist, at Türker Alici som tidligere deltager i realityprogrammerne "Paradise Hotel" og "Robinson Ekspeditionen" bringer et drys af kendisfaktor.

Men det er netop også brandingen af butikkerne, der har virket. De to indehavere fortæller, at folk bestiller bronuts - ikke donuts - hos dem.

- Det er ikke bare at købe en donut. Vi sælger en wow-oplevelse, som differentierer os fra andre. Det er hele det univers, du kommer ind i, og den måde, du bliver budt velkommen i vores butikker, siger Ninos Oraha.

Annonce

Inddrager kunderne

Produktet er selvfølgelig også en væsentlig del af succesen, selv om det for eksempel ikke blev til topkarakter i en Politiken-anmeldelse sidste sommer.

Det tog de to indehavere dengang med ophøjet ro og en god portion humor, men samtidig er det også blevet til forbedringer siden.

En ny leverandør sikrer mere frisk frugt, og et eksklusivt samarbejde med Odense Marcipan gør, at fyld og glaze skiller sig ud fra konkurrenterne, fortæller indehaverne, der også gør en står dyd ud af at være der for deres gæster.

- En del af vores succes kommer fra, at vi inddrager vores gæster. Hvis vi får ønsker om en bronut med peanutbutter, så forsøger vi at efterkomme det ved enten at bruge det som glaze eller som fyld, siger Türker Alici.

Bronuts har lige nu otte forretninger i Danmark, en niende på vej i Herning, og så bliver Horsens den 10. i rækken.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce