Annonce
Horsens Posten

Reaktioner på nedlukning: Online-modeshow, travlt på bilværksted, ondt i maven - og gang i web-butikken

Sådan så det ud på Søndergade frem til 23. december. Siden har det været meget, meget stille, og det fortsætter mindst tre uger endnu. Foto: Thomas Schütt
Kids Coolshop har fuld omsætning i sin webbutik. Andre oplever et stort dyk, mens bil- og møbelforretning vil mærke nedlukning de kommende måneder.

Horsens: Nedlukning betyder ikke stilstand i det horsensianske handelsliv. Der bliver født en række nye ideer, ryddet op og knoklet med web-butikker. Men det kommer til at kunne mærkes på omsætningen, siger fire af de fem forretninger, avisen har talt med.

Profil Art: Vi holder online-udsalg og modeshow

Med en online-udsalgsaften og en tilsvarende modeaften bliver der holdt god gang i mode- og brugskunstbutikken Profil Art på Søndergade. Her er det indehaverens datter, Frederikke, bag disken. Arkivfoto: Line Kyed

Dorthe Thorstein, Profil Art, holder online-udsalg tirsdag eller onsdag aften i uge 3. Den første uge i februar inviterer hun på online-modeshow.

- I stedet for at ligge søvnløs om natten har jeg valgt at gøre noget, siger indehaveren af mode- og brugskunstbutikken på Søndergade.

På udsalgsaftenen bliver tøjet præsenteret på skærmen. Bagefter kan man købe og  betale med Mobilepay, få varen sendt eller selv hente den ved butikkens bagdør.

Online-handlen kan på ingen måde erstatte at holde fysisk åbent i butikken, men kunderne giver skulderklap til Dorthe Thorstein, fordi butikken er meget aktiv på de sociale medier.

Hun har hjemsendt fire ansatte og regner med at kunne få del i hjælpepakkerne.

Møbelbutik - stilstanden kommer senere

Hos Møblér Horsens venter man på igen at kunne invitere kunderne indenfor i butikken på Vejlevej. Foto: Marianne Husted

Jesper Nielsen, Møblér Horsens, får ryddet op i krogene. Der bliver kørt møbler ud til kunder, og to mand alene er beskæftiget med at betjene kunder pr. telefon, på Facetime eller i webshoppen.

Alligevel betyder de tre første ugers nedlukning et tab i omsætning på en million kroner.

Det er nemlig småmøbler, der er salg i lige nu, mens folk venter med at købe sofa eller seng, indtil de igen kan komme ind i butikken og afprøve møblerne.

- Møbelforretninger deler skæbne med køkken- og bilfirmaer, siger Jesper Nielsen.

Der kan være lang leveringstid på møbler, og selv om kunderne igen begynder at bestille, kommer der til at gå en rum tid, inden møbelfirmaet igen kører ud som normalt.

- Det vil give nogle huller i omsætningen på et tidspunkt, hvor alle andre er kommet i gang. Og på det tidspunkt kan vi jo ikke sende folk hjem og få del i hjælpepakker, siger han, der er fortrøstningsfuld, selv om det næste halve år ser ud til at blive hårdt.

Legetøj - fuld fart på online-handlen

Søren Hansen fra Kids Coolshop har ikke mistet omsætning. Salget af legetøj er i stedet flyttet over i netbutikken, der fysisk har til huse på Norgesvej. Foto: Morten Pape

Søren Nielsen, indehaver af bl.a. Kids Coolshop i Horsens, klager ikke. Han holder nemlig omsætningen.

Alle medarbejdere i Kids Coolshop og Games N' Gadgets er rykket over til netbutikken på Norgesvej, hvor der er rigeligt at bestille. 

- Vi har bygget vores netbutik op over de seneste 20 år. Først som et hyggeprojekt. Nu er det en seriøs forretning, siger Søren Nielsen, som fortæller, at kunderne er blevet vant til at købe legetøj og spil online.

Butikken har en kundeklub med 9000 horsensianere, som via sms bliver opfordret til at købe lokalt. Og det gør de også, kan han se på tallene.

Søren Nielsen håber, at nedlukningen bliver en øjenåbner for kolleger i detailhandlen.

- I dag skal man bare være til stede på nettet.

Bilfirma håber på 280 km i timen

Erik Westergaard kan melde om travlhed i værkstedet, mens det kniber med bilsalg, da selve butikken er lukket ned for kunder. Men de kommer gerne ud og viser f.eks. en ny Renault frem. Arkivfoto: Morten Pape

Erik Westergaard, K. Westergaard Automobiler, håber på "280 km i timen", når bilforretningen igen må åbne.

Nedlukningen mærkes ikke på værkstedet. Her er rigeligt at bestille. Der er også travlt med at hente og bringe biler til service, ligesom der skal afleveres nye biler, som blev solgt i 2020, men først er kommet hjem nu.

Men der er ikke for alvor gang i bilsalget.

- Vi må gerne køre hjem til folk og vise en bil frem. Det er der ikke så mange, der er opmærksomme på, siger Erik Westergaard, der fortsætter, at det ikke er motiverende for salget, at lovgivningen om registreringsafgiften netop er udskudt.

- Jeg  kan egentlig ikke forstå, hvorfor man må stå i kø i Bilka, mens bilforretninger med meget få kunder ad gangen skal holde lukket, siger han.

Intersport - I kan støtte os lokalt

Lone Johansen går rundt i en butik uden kunder. Det kan godt gøre lidt ondt i maven, men vil man støtte lokalt, kan man stadig henvende sig pr. telefon eller mail. Arkivfoto: Jørgen Hasseriis

Lone Johansen, Intersport, Torvet, går med sin medindehaver rundt i butikken, mens en enkelt ansat passer kontoret. Resten af personalet er sendt hjem.

- Men vi vil gerne hjælpe. Hvis en kunde ved specifikt, hvad han eller hun går efter, kan vi sagtens finde det og levere det fra bagdøren. De har også 365 dages bytteret, siger hun.

Når kunderne bestiller hos den landsdækkende kæde, får butikken på Torvet ikke del i handlen. Men vil man støtte lokalt, kan det gøres ved at henvende sig telefonisk eller sende en mail Horsens@intersport.dk.

Lone Johansen tror, der er grobund for et salg af vinterjakker, outdoorsko og regntøj i det kolde og våde vejr.

- Under nedlukningen i foråret - hvor vi holdt åbent - blev omsætningen halveret. Nu er den nærmest på nul, og det har gjort ondt i maven, siger hun, der håber på god opbakning, når butikkerne igen må holde fysisk åbent.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens Posten

Nej tak til bearnaisesovs og brune kartofler - Winnie Rahbek kan ikke se sig selv andre steder end som ansat i Bog & idé

Annonce